صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

همزمان با نقره داغ شدن ملوانان سنتکام، یک مقام ارشد نظامی کشورمان از هک 2 هواپیمای دشمن در مرزهای هوایی خبر داد

دشمن در چنگال «جنگال» ایران

زیردریایی یو‌اس‌اس فلوریدا در حال عبور از کانال سوئز

چند روز قبل بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد زیر دریایی هسته‌ای امریکا که در سکوت کامل رادیویی و در زیرآب در حال نزدیک شدن و عبور از آب‌های سرزمینی ایران بود توسط زیردریایی تمام ایرانی فاتح رصد شده و با انجام مانورهای ایذایی آن را مجبور به آمدن به سطح آب کرد.
زیردریایی هسته‌ای فلوریدا به روزترین زیردریایی امریکایی‌ها که یک یگان اسکورتی از جمله یک ناوشکن سنگین آن را همراهی می‌کرد تلاش داشت تا برخلاف قوانین حقوق بین‌الملل و حقوق دریاها، هنگام عبور از نزدیکی کشورمان با مخفی کاری و پنهان شدن از چشم نیروی دریایی ایران به مسیر خود ادامه دهد، اما پس از هشدار ایران مجبور به آمدن روی آب شد.
با آنکه نیرویی دریایی ارتش، زیردریایی امریکایی را مجبور به احترام به قانون کرد اما به این اقدام نیز بسنده نشده و ایران از طریق مبادی بین‌المللی به دنبال پاسخگو کردن متخلفان خواهد بود.
مکالمات خلبان دشمن در دست وزارت دفاع
اکنون نیز خبری دیگر در ارتباط با رودررویی‌های ایران و دشمنان مخابره شده است.
امیر دریادار رستگاری مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک ایران روز گذشته خبر از نقره داغ کردن دشمنان در یک جنگ الکترونیک داد و گفت: «چند وقت پیش یک هواپیمای دشمن در مرزهای FIR (مرز هوایی) ما حرکت و شروع به انتشار امواج برای جمع آوری اطلاعات کرد، ما این هواپیما را مختل کردیم، اما خلبان دشمن فکر کرد که سیستمش دچار اشکال شده است؛ او با پایگاه تماس گرفت که سیستم من اشکال پیدا کرده و برمی‌گردم؛ ما این مکالماتش را در اختیار داریم». مدیرعامل صاایران تصریح کرد: «فردای آن روز دو هواپیمای دیگر دشمن پرواز کردند و بال به بال هم شروع به پایش کردند، این دفعه هر دو را مختل کردیم، چون در آن پهنای باند به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم.  
به محض اینکه ما شروع به اختلال کردیم، این دو هواپیما متوجه شدند که سامانه‌های زمینی ما در حال اخلال آنها هستند لذا به پایگاه‌شان اعلام کردند که اینجا جَمِر فعالیت می‌کند و ما دیگر نمی‌توانیم کار کنیم. این توانمندی امروز در مجموعه نیروهای مسلح وجود دارد و می‌توانیم در فاصله چند صد کیلومتری اگر تهدیدی را دیدیم، آن را مختل کنیم.»
وی همچنین درباره دستاوردهای این شرکت در حوزه جنگ الکترونیک گفت: «امروز به جرأت می‌گویم سامانه‌های کشف و اقدام متقابل علیه باندهای فرکانسی که سامانه‌های جنگال روز دنیا در آنها کار می‌کند را در اختیار داریم، ولی خیلی نمی‌توانیم این موضوع را باز کنیم؛ لذا قادریم تمام ابعاد امواج الکترومغناطیس دشمن را پایش کرده و متناسب با آن آفند کنیم. امروز شاید کشور درگیر جنگ سخت نیست، اما درگیر جنگ الکترونیک هست و شاید برخی خیلی هم این را درک نکنند. ما برای حفاظت از فضای کشور و مرز هوایی سال‌هاست که درگیر جنگ الکترونیک هستیم و توان ما را هر مهاجمی که تا امروز محک زده متوجه شده است.»

ایران در بالاترین سطح بازدارندگی
تناوب اطلاع رسانی این اتفاقات در تقابل ایران با جبهه دشمنان و ناکام گذاشتن آنها در آسمان و دریا نشان می‌دهد که بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در شرایط ویژه و قابل قبولی قرار دارد. این مهم زمانی بیشتر توجهات را به خود جلب می‌کند که سایر پیشرفت‌ها و مؤلفه‌های قدرت و بازدارندگی ایران مورد توجه قرار بگیرد.
در سال‌های اخیر ایران توانسته است در حوزه قدرت هسته‌ای به مرزی برسد که دشمنان همواره در خصوص پیشتازی آن سخن می‌گویند؛ هرچند ایران همواره اعلام داشته که تحت نظارت‌های متعارف آژانس و به صورت صلح آمیز فعالیت خود را ادامه و توسعه داده است اما تحلیلگران ضدایرانی از آن با عنوان نزدیک شدن حیرت‌آور تهران به نقطه گریز هسته‌ای سخن گفته و از بازدارندگی آن سخن می‌گویند.
علاوه بر این پهپادهای ایرانی، مشتریان جهانی یافته است و ویژگی‌های آن از جمله هدف گیری دقیق، ارزان بودن و تولید انبوه، مورد استقبال بسیاری از کشورها واقع شده است. جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز به مدد راهبرد صدور انقلاب و جذابیت‌های گفتمانی انقلاب اسلامی محور مقاومت را تقویت کرده است. این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای سرعت یافته است که قدرت خارق العاده موشکی ایران که تا چند سال قبل مهمترین مسأله برخی کشورهای غربی برای به چالش کشیدن ایران بود اکنون تنها یکی از نگرانی‌های دشمنان تلقی می‌شود. با آنکه ایران می‌تواند تمام پایگاه‌های امریکا در منطقه و همچنین سایت‌های مهم رژیم صهیونیستی را در کمتر از چند دقیقه زیر آتش موشک نقطه زن‌ به ویرانه‌ای غیرقابل تشخیص تبدیل کند و دشمنان ضرب شست قدرت آنها را بارها چشیده‌اند اما توسعه قدرت ایران محدود به این مسأله نشده است و در سایر میادین مانند دریا و آسمان نیز آنها را به چالش کشیده است.
 
شکست جنگ ترکیبی در برابر اقتدار ایرانی
در برابر این اقتدار و حرکت ایران در مسیر استحکام ساخت درونی قدرت، برخی کشورهای غربی جنگ ترکیبی را در دستور کار قرار دادند. محاصره اقتصادی، هجمه رسانه‌‌ای، جنگ روانی، آشوب داخلی و فشارهای گوناگون خارجی در این جنگ هیبریدی صورت گرفته علیه مردم ایران به وضوح دیده می‌شود که اوج آن را می‌توان در دوران اغتشاشات سال گذشته مشاهده کرد.
این درحالی است که این سناریو‌ها در نهایت به نفع ایران به پایان رسید؛ از افزایش مناسبات بین‌المللی ایران و حتی بن‌بست شکنی در روابط با ریاض گرفته تا عدم افزایش آرای ضدایرانی در مجامع بین‌المللی و به تبع اینها، افزایش مراودات اقتصادی ایران و رشد فروش نفت حاکی از آن است که سناریو‌های جنگ ترکیبی عملا نه تنها هیچ دستاوردی برای جبهه غرب نداشته بلکه منجر به پیشروی ایران در مسیر اهداف خود شده است.  بومرنگ انواع تحریم‌ها حالا به سمت غرب بازگشته تا جایی که وزیر امورخزانه‌داری امریکا هفته پیش اذعان داشت که این تحریم‌ها منجر به همگرایی کشورهای تحت تحریم از جمله ایران، چین و روسیه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی