دولت نرخ های شورای عالی بیمه را به نفع مردم تعدیل کرد

افزایش 25 درصدی تعرفه‌های پزشکی

از 230 هزار تومان تا 270 هزار تومان برای خدمات روان شناسی تصویب شد

یکی از مهم‌ترین تعرفه‌هایی که در سال جدید مردم چشم انتظار ابلاغ آن بودند، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی است؛ آن هم در حالی‌که این روزها افزایش قیمت‌ها خصوصاً در بخش غیرخصوصی از حمل و نقل گرفته تا گروه‌های دیگر خدماتی، بی‌حساب و کتاب است، این انتظار بیشتر به چشم می‌آید. حالا در اولین روز اردیبهشت ماه هیأت وزیران تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال 1402 را در بخش‌های مختلف جهت اجرایی شدن اعلام و ابلاغ کرد.
سال گذشته تعرفه ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشکان و دکترای تخصصی علوم پایه 69 هزار تومان و تعرفه خدمات درمانی در بخش سرپایی دولتی برای پزشکان، دندانپزشکان عمومی و دکترای تخصصی علوم پایه 23 هزار و 300 تومان، پزشکان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه 29 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص 42 هزار و دویست تومان، پزشکان متخصص روانپزشک 36 هزار و هشتصد تومان تعیین و ابلاغ شده بود.
حالا طبق مصوبه هیأت وزیران تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۲ در بخش دولتی، خصوصی، عمومی، غیردولتی و خیریه و موقوفه و همچنین تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره و تعرفه‌های خدمات پزشکی و پرستاری با امضای معاون اول ابلاغ شد که افزایش 25 درصدی را نسبت به سال گذشته به همراه داشته به طوری‌که در بخش سرپایی خصوصی، تعرفه ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشکان و دکترای تخصصی علوم پایه 90 هزار تومان، پزشکان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه 135 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص 172 هزار تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی 179 هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی 204 هزار تومان تعیین شده و در بخش سرپایی دولتی تعرفه‌ها شامل تعرفه ویزیت پزشکان عمومی، دندانپزشکان و دکترای تخصصی علوم پایه 30 هزار و سیصد تومان، پزشکان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه 37 هزار و هفتصد تومان، پزشکان فوق تخصص 45 هزار و هشتصد تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی 47 هزار و هشتصد تومان و پزشکان فوق تخصص روانپزشکی 56 هزار و نهصد تومان ابلاغ شده است. اما در بخش سرپایی عمومی دولتی تعرفه پزشکان عمومی، دندانپزشکان و دکترای تخصصی علوم پایه 40 هزار تومان و پزشکان و دندانپزشکان متخصص و پزشک عمومی دارای مدرک دکترای تخصصی در علوم پایه 66 هزار تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی 85 هزار تومان و پزشکان فوق تخصص روانپزشکی 97 هزار تومان مصوب شده است.
همچنین تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲، درصورت داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای چهل و پنج (۴۵) دقیقه خدمت برای کارشناسی ارشد در بخش خصوصی 230 هزار تومان و دکترا 270 هزار تومان و در بخش دولتی به ترتیب 77 هزار تومان و 91 هزار تومان تعیین شده است.

چگونگی پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی
دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: آنچه شورای عالی بیمه سلامت درباره تعرفه‌های پزشکی امسال تصویب کرده بود، بیش از مصوبه فعلی دولت بود. اما هیأت دولت با توجه به شرایط، متوسط افزایش ۲۵ درصد را مصوب کرد و این حداقلی است و بیمه‌ها حتماً آن را اجرا کرده و پوشش می‌دهند.
وی درباره چگونگی پوشش بیمه‌ای افزایش هزینه‌های درمانی، با تأکید بر اینکه حتماً مردم باید از راه درست برای دریافت خدمات درمانی و دارویی وارد شوند، گفت: مثلاً اگر بعضاً کسی بدون نسخه پزشک از داروخانه بخواهد دارویی تهیه کند به قیمت آزاد خریداری خواهد کرد، اما اگر از طریق پزشک و نسخه الکترونیک تهیه کند، هزینه متفاوت است.
عین‌اللهی در پاسخ به این سؤال که گهگاهی مشاهده می‌شود که نرخ ویزیت پزشکان رقمی فراتر از رقم مصوب دریافت می‌شود، باید چه کار کنند، یادآور شد: زمانی که موضوعی قانون می‌شود، اگر کسی بخواهد خارج از قانون عمل کند، نام آن را تخلف می‌گذاریم. مردم می‌توانند تخلف را گزارش کنند و مرجع رسیدگی به تخلف سازمان نظام پزشکی است و در برخی موارد می‌توانند به سازمان قضایی دیگر هم معرفی کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پزشکان خواست تعرفه‌های مصوب را رعایت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی