نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

تخلف در اعلام وصول استیضاح وزیر صمت

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه: هیأت رئیسه مراقبت کند تعدد طرح‌های استیضاح فضای تعامل دو قوه و فضای ذهنی جامعه را تنش آلود نکند

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن از تخلف هیأت رئیسه مجلس در اعلام تعداد امضاهای استیضاح وزیر صمت خبر داد. علی جدی در گفت‌و‌گو با سایت خبری «نمایندگان ما» اظهار داشت: طرح استیضاح فاطمی‌امین در حالی از سوی هیأت رئیسه مجلس با ۴۰ امضا اعلام وصول شد که قبل از اعلام وصول ۲۲ نفر از نمایندگان استیضاح کننده امضای خود را پس گرفته بودند. به گفته او حتی 15 نفر انصراف خود از استیضاح را در سامانه هم به ثبت رسانده بودند اما بازهم استیضاح با ۴۰ امضا اعلام وصول شده است.این خبر در حالی منتشر شد که در یک هفته اخیر تحولاتی همچون اعلام وصول استیضاح وزیر صمت در کنار تلاش برای جمع‌آوری حداقل امضا پای طرح استیضاح وزیر اقتصاد و رأی مخالف مجلس به فوریت لایحه تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار از بوجود آمدن خط متفاوتی در مجلس بر خلاف نقشه‌راه تعامل و همکاری متقابل با دولت حکایت داشت. تحولاتی که در کنار مجموعه قابل توجهی از نطق‌ها و موضع‌گیری‌های حاشیه‌ساز، ناظران را نسبت به رابطه دو قوه در سال آخر مجلس یازدهم حساس کرد و این ارزیابی را بوجود آورد که در پیش گرفتن رویکرد سیاسی از سوی برخی نمایندگان امری ناگزیر است. وضعیتی که توقع می‌رود با توجه به عزم اکثریت مجلس برای داشتن حداکثر همکاری و تعامل با دولت از سوی هیأت رئیسه مجلس مورد چاره اندیشی قرار گیرد.
در سال «مهار تورم و رشد تولید» و در موقعیت مواجهه کشور با تبعات اقتصادی جنگ ترکیبی دشمن این خواست که فضای همکاری قوا با حفظ وظایف تقنینی و نظارتی مجلس تحت تأثیر انگیزه‌های سیاسی و انتخاباتی طیفی از نمایندگان قرار نگیرد، مطالبه فرا انتظاری نیست. امری که سیدمحمدرضا میرتاج الدینی و عبدالرضا روح‌الامینی در گفت‌و‌گو با «ایران» بر آن تأکید داشتند.
 
رویه ناسازگار با همسویی مجلس و دولت انقلابی
میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اگر وجود سطحی از تنش میان مجلس و دولت را امری مسبوق به سابقه در همه ادوار دانست، اما گفت: با وجود این واقعیت آنچه از مجلس و دولت همسو و با رویکرد انقلابی توقع می‌رود متفاوت است و انتظار این است که در چنین شرایطی قوای تقنینی و اجرایی کشور حداکثر تعامل را در جهت منافع کلان کشور و مردم بروز دهند.
او درباره تمایل برخی نمایندگان برای به راه انداختن دومینوی استیضاح وزرای دولت با تأکید بر اینکه استیضاح حق مجلس است و نمایندگان را نمی‌توان از به‌کار بردن ابزارهای نظارتی مانند سؤال و استیضاح منع کرد، افزود: با وجود این وقتی می‌شود از برگزاری جلسات مشترک و گفت‌و‌گو برای حل مسائل بهره گرفت و نیز در شرایطی که مشاهده می‌کنیم دولت خود در تعامل با مجلس دست به انجام تغییرات و اصلاحات مورد نیاز می‌زند، شاید چندان نیازی به اقدامی از جنس استیضاح نباشد و باید به این امر به مثابه جراحی که آخرین مرحله درمان است و نه اولین آن نگاه کرد زیرا ایجاد تنش غیرضروری چیزی جز خسارت زدن به کشور و مردم در پی ندارد.
 
وظیفه مجلس ریشه‌یابی است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تمرکز بر موضوع تقاضای برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت و اعلام وصول آن از سوی هیأت رئیسه مجلس، گفت: مجلس باید در مورد مسائلی که به عنوان ایراد در عملکرد یک وزارتخانه مطرح می‌کند به دنبال ریشه‌یابی باشد.
وی با اشاره به اینکه در مورد وزارت صمت، وضعیت حاکم بر صنعت خودرو، گرانی آن و تأخیر افتادن در اجرای وعده واردات خودرو به عنوان بخشی از دلایل استیضاح مطرح شده، افزود: این درست که نمایندگان باید مطالبات مردم را پیگیری کنند؛ اما اگر بررسی شود وزارت صمت همه علت این وضعیت نیست و اتفاقاً تلاش خودش را کرده منتها یکسری موانع وجود داشته است. از جمله موارد مربوط به ارز و بانک مرکزی و بعضی سیاست‌های کلان است که مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. بنابراین در چنین موردی همه کارها دست وزارت صمت نبوده. البته وزارت صمت به عنوان مدیر و متولی این قضیه باید محکم برخورد می‌کرد و موانع را به مردم می‌گفت.
 
هیأت رئیسه باید مدیریت کند
محمد رضا میرتاج الدینی همچنین با اشاره به اینکه هیأت رئیسه مجلس نقش نخست در مدیریت فضای مجلس و فضای حاکم بر رابطه دولت و مجلس را دارد، به تجربه نمایندگی‌اش در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: در مجلس هفتم با اینکه در دو سال اول دولت و مجلس همسو نبودند و دولت اصلاحات بر سر کار بود و اکثریت مجلس را اصولگرایان در دست داشتند هیأت رئیسه این مسائل را مدیریت می‌کرد و مراقب بود تعدد استیضاح‌ها فضای تعامل دو قوه و فضای ذهنی جامعه را تنش آلود نکند. 
با همین پیشینه اینجا هم انتظار از هیأت رئیسه مجلس این است که فضا را مدیریت کند و اگر چه نمی‌شود ابزار استیضاح و سؤال را از نمایندگان گرفت اما مسلم است که پیشبرد مسائل با روش‌های اقناعی و تعاملی انتفاع بیشتری برای کشور به همراه دارد.
 
تقدم رئیس جمهور برای ایجاد تغییرات
عبدالحسین روح‌الامینی اعتقاد دارد بر خلاف تصور عمومی بحث‌های این روزهای مجلس سیاسی و انتخاباتی نیست و گفت: بنای مجلس تضعیف دولت نیست. بلکه افزایش کارآمدی و پاسخگویی به نیازهای مردم و مسائل و مشکلات کشور است و این نگاه، نگاه دلسوزانه است و به عنوان نصیحت و خیرخواهی است. وی با این حال در قبال تمایل برخی نمایندگان به استفاده از ابزار استیضاح افزود: همینطور که  در دیدار با شخص رئیس جمهور معاون اول محترم و رئیس دفتر رئیس جمهور به صراحت تأکید کردیم که اولویت  این است که آقای رئیس جمهور محترم خودشان دست به اصلاحات و تغییرات بزنند. وی با اشاره به تغییراتی که با تصمیم رئیس جمهور در برخی وزارتخانه‌ها و زیرمجموعه‌های دولت به تازگی انجام شده است، بر ضرورت بهنگام بودن این تغییرات تأکید کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی