صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

چراغ اشتغال در استان‌ها سبز شد

در زمستان سال گذشته بازار کار از روند مثبتی در استان‌های کشور برخوردار بود و نرخ بیکاری در 16 استان کشور منفی شد

بررسی آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار کشور در فصل زمستان گذشته نشان می‌دهد که روند کاهشی نرخ بیکاری در استان‌های کشور نسبت به فصل مشابه سال 1400 افزایشی بوده است. محض نمونه در زمستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه خود در سال 1400، نرخ بیکاری در 16 استان کشور کاهش داشته و در 19 استان دیگر نیز نرخ بیکاری تک‌رقمی شده است.
اگر چه نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته، با افزایش مواجه شد و به کانال 9.7 درصد رسید، اما دیگر داده‌های این گزارش از چشم‌انداز مطلوب بازار کار در فصل گذشته حکایت دارد از آنجا که نرخ بیکاری در 19 استان تک‌رقمی شده و نشانه‌ها از بهبود اشتغال در 17 استان کشور دارد.
آخرین بررسی وضعیت اشتغال در فصل زمستان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که نرخ بیکاری با ۹.۷ درصد تک‌رقمی ماند و ۱۶ استان کشور روند کاهشی نرخ بیکاری را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ ثبت کردند.
بر اساس آخرین نتایج مرکز آمار از طرح آمارگیری نیروی کار زمستان ۱۴۰۱، نرخ بیکاری در کشور به ۹.۷ درصد رسید و در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، مازندران و هرمزگان نرخ بیکاری نسبت به زمستان سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است.
۱۴ استان کشور در زمستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ روند افزایشی اشتغال را داشتند که این استان‌ها شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، کرمانشاه، لرستان، مازندران و هرمزگان است.
همچنین وضعیت اشتغال نیروی کار در زمستان ۱۴۰۱ در سه استان فارس، قم و خوزستان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ روند ثابتی داشته است.
در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری استان آذربایجان شرقی با کاهش بیش از 6 درصدی مواجه شده و به ایستگاه 8.2 درصد رسید. به عبارتی نرخ بیکاری این استان که در زمستان سال 1400، 18.3 درصد بود در زمستان سال گذشته به 12.1 درصد رسید. این استان در بین استان‌های کشور بیشترین مقدار کاهش نرخ بیکاری را داشته است.
استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، کرمانشاه، لرستان، کرمان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال 1400، نرخ بیکاری در استان اردبیل با کاهش 3.4 درصدی مواجه شده و در رتبه دوم از نظر کاهش بیکاران در استان‌ها قرار گرفته است.
خراسان شمالی نیز با کاهش 3.3 درصد از نرخ 10.8 درصد به 7.5 درصد رسیده است. این استان در رتبه سوم بیشترین مقدار بیکاری در استان‌های کشور رسیده است. استان سمنان نیز با ثبت نرخ بیکاری 5.7 درصد کمترین مقدار نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور را از آن خود کرده است. بعد از استان سمنان، استان ایلام قرار دارد که نرخ بیکاری آن 6.8 درصد بوده است.
استان کردستان نیز با ثبت 20.5 درصد بیشترین مقدار نرخ بیکاری در فصل زمستان سال گذشته را از آن خود کرده است. در این میان استان‌های همدان، سیستان و بلوچستان و گلستان در میان استان‌ها رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.
در فصل زمستان نرخ بیکاری استان همدان 12.3 درصد بوده که نسبت به زمستان سال گذشته 3.8 درصد بیکاران آن افزایش یافته است. همچنین نرخ بیکاری استان سیستان و بلوچستان نیز با افزایش 2.7 درصد به 1.3 درصد رسیده است. گلستان، یکی از استان‌های شمالی کشور نیز با رشد نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال 1400 مواجه شده است. در این استان بیکاران 2.7 درصد افزایش یافته‌اند و رقمی که برای نرخ بیکاری در این استان ثبت شده است. 9.7 درصد بوده است.
بنابر گفته‌های معاون اشتغال و کار‌آفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روند بهبود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان‌های کشور ادامه خواهد داشت.
به گفته محمود کریمی بیرانوند، علت افزایش نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته مربوط به رشد غیر متعارف نرخ بیکاری در استان‌ها بوده است.
این مقام مسئول در حوزه اشتغال در این‌باره در یک رشته توئیت گفته است که این استان‌ها افزایش غیرمتعارف و محل تأملی داشته‌اند که میانگین کشوری را بالا برده است.
کاهش نرخ اشتغال ناقص یکی دیگر از آمارهای مثبت بازار کار در زمستان سال گذشته است. بر اساس داده‌ها، نرخ اشتغال ناقص با کاهش 1.2 درصد به 9.5 درصد در این فصل رسیده است. به عبارتی در حال حاضر 2 میلیون و 229 هزار و 502 نفر دارای اشتغال ناقص هستند که نسبت به زمستان سال گذشته 257 هزار و 640 نفر کاهش نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی