صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در سومین روز درگیری‌ها در سودان و ناامیدی سازمان ملل از آتش‌بس، اتحادیه پزشکان هشدار داد

بمباران بیمارستان‌ها را متوقف کنید

گروه جهان/ اوضاع در خارطوم در سومین روز درگیری‌های مرگبار میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان رو به وخامت رفته و شمار کشته‌ها را به دست کم 97 نفر رسانده ؛ این در حالی است که بی‌اعتنایی طرفین درگیر به درخواست‌های آتش‌بس سبب ناامیدی سازمان ملل برای مذاکره در این رابطه شده است.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، به‌رغم آنکه در بحبوحه بمباران مناطق مختلف خارطوم، طرفین سه ساعت دست از جنگ کشیدند تا غیرنظامیان فرصت تخلیه شهر را پیدا کنند اما با توجه به بمباران بیمارستان‌ها آمار تلفات و مجروحان همچنان رو به افزایش است و به نوشته گاردین سازمان بهداشت جهانی نسبت به کمبود خون و دیگر تجهیزات حیاتی در سودان هشدار داده است. اتحادیه پزشکان سودان دیروز در بیانیه‌ای آمار دست کم 97 کشته و 365 مجروح را تأیید کردند و در عین حال خواستار توقف بمباران بیمارستان‌ها شدند.
در همین حال کشته شدن سه نفر از کارکنان بخش برنامه غذای سازمان ملل در دارفور، فعالیت این بخش را نیز در سودان به حال تعلیق درآورده است؛ موضوعی که می‌تواند بحران تأمین غذا را نیز به مشکلات مردم این منطقه بیفزاید. صالح جمعه، تحلیلگر مسائل سیاسی در خارطوم معتقد است: «سودان یک کشور آسیب‌پذیر و قبیله‌ای است و این شرایط می‌تواند جنگ را به فاجعه‌ای پایان‌ناپذیر بدل کند.» در همین حال دالیا محمد عبدالمنیم، فعال سیاسی نیز با بغرنج خواندن شرایط گفت: «بسیاری از کارخانه‌ها مجبور به تعطیلی شده‌اند و اکثر مناطق شهر برق ندارند. سوپرمارکت‌ها و تولیدی‌ها نیز وضعیت بهتری ندارند. بنابراین حتی اگر ما بتوانیم از خانه‌هایمان هم خارج شویم قادر نیستیم برای نجات‌مان کاری انجام دهیم.»
در این میان در حالی که مشاوران ارتش معتقدند که نیروهای نظامی سودان تعیین‌کننده آتش‌بس هستند و حمیدتی، رهبر نیروهای واکنش سریع سودان درخواست مداخله جامعه بین‌المللی برای توقف جنایات نیروهای نظامی حاکم بر سودان را دارد اما همزمان هیچ یک حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود برای کسب قدرت و حاکمیت در این کشور نیستند؛ موضوعی که کارشناسان آن را به شدت خطرناک می‌دانند.
شاید همین موضع‌گیری‌ها نیز سبب شده است تا ولکر پرتس، سفیر سازمان ملل در سودان نیز از وقوع آتش‌بس در این کشور ابراز ناامیدی کند: «پایان تنش‌ها در سودان و آتش‌بس بشردوستانه در این کشور بعید به نظر می‌رسد چرا که طرفین درگیر هیچ یک حاضر به احترام به دیگری نیستند.»
اما این شرایط سبب نگرانی همسایگان سودان شده است. اوویگوی، تحلیلگر مسائل امنیتی و ژئوپلیتیکی معتقد است: «مهم‌ترین اولویت همه کشورهای منطقه آن است که ضمانت بگیرند این جنگ مرزهای آنها را تهدید نخواهد کرد.»
جستجو
آرشیو تاریخی