صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

نزدیک به 5 هزار فلسطینی در زندان‌های صهیونیستی اسیر هستند

جنایت به پشتوانه قوانین نژادپرستانه

لاله مهرزاد
خبرنگار


صدای ضربه‌هایی که در سکوت نیمه شب به در خانه می‌خورد، شکسته شدن قفل در، تابیده شدن نور چراغ قوه روی صورت اهالی خانه که از شدت صداها خواب‌زده شده‌اند و به  دنبال آن دستگیری و روانه زندان شدن؛ اینها بخشی از زندگی روزمره هزاران فلسطینی ساکن کرانه باختری و شرق قدس در چند سال گذشته است.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، هر شب ده‌ها نیروی امنیتی ماسک زده رژیم صهیونیستی و گاه صدها نفر از آنان وارد محلات فلسطینی‌نشین می‌شوند و بعد از شکستن درها وارد خانه فلسطینان شده، از همه اعضای خانواده عکس می‌گیرند. برایشان هم فرقی نمی‌کند اعضای خانواده کودک خردسال هستند یا یک پیرمرد و بعد خانه و کاشانه آنان را به هم ریخته و ویران می‌کنند. هر سال در بسیاری از این عملیات‌ها که به منظور دستگیری و ایجاد رعب و وحشت انجام می‌شود، شمار زیادی از فلسطینیان کشته یا زخمی و کودکان دچار آسیب‌های روانی می‌شوند که گاه تا سال‌ها همراه آنها خواهد بود.
اما این تمام جنایتی نیست که در حق فلسطینیان صورت می‌گیرد. زیرا این تازه آغاز ماجرا برای آنهایی خواهد بود که مجبور به چشیدن طعم اسارت در زندان‌ها می‌شوند. 

حضور نزدیک به 5 هزار اسیر در زندان‌ها
هرچند آمارها نشان می‌دهد از سال 1967 به این سو بیش از یک میلیون فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی اسیر شده‌اند اما آمار اسرای فلسطینی که در حال حاضر در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند به 4 هزار و 900 نفر می‌رسد که 857 نفر از آنان در دو ماه نخست سال میلادی 2023 دستگیر و زندانی شده‌اند.
روند بازداشت‌ها و دستگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در چند سال اخیر شدتی بیشتر داشته است. بنا بر آماری که نهادهای زیر نظر سازمان ملل منتشر کرده‌اند، از ژانویه 2016 تا پایان سال 2022 نظامیان رژیم صهیونیستی 44 هزار و 805 فلسطینی را در کرانه باختری و شرق قدس اسیر کرده‌اند. نزدیک به 17 درصد این افراد را کودکان تشکیل می‌دادند. این آمارها نشان می‌دهد، سالانه بین 500 تا 700 کودک فلسطینی اسیر می‌شوند. ضمن اینکه بنا بر آماری که انجمن دفاع از کودکان فلسطینی ارائه کرده است، رژیم صهیونیستی از سال 2000 تاکنون بیش از 13 هزار کودک فلسطینی را بازداشت، بازجویی یا زندانی کرده است. کل آمار کودکانی که از سال 1967 تاکنون دستگیر و زندانی شده‌اند نیز به 50 هزار کودک می‌رسد. بنا بر گزارش الجزیره، اسرائیل تنها دولتی در جهان است که برای نوجوانان و کودکان دادگاه نظامی برگزار می‌کند. شمار زنان فلسطینی که از سال 1967 به این سو اسیر شده‌اند نیز به 17 هزار نفر می‌رسد. ضمن اینکه در این بازه زمانی 226 اسیر فلسطینی جان خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی از دست داده‌اند.

ظلمی تحت عنوان بازداشت اداری
سوا از مسائل حقوق بشری که متوجه رژیم صهیونیستی بابت دستگیر و زندانی کردن کودکان می‌شود، این رژیم به‌خاطر اسارت‌هایی تحت عنوان بازداشت اداری نیز مورد انتقاد قرار دارد. بازداشت اداری به این معنی است که هیچ جرمی برای اسیر لحاظ نمی‌شود و او باید منتظر بماند تا به وی اعلام شود چه جرمی مرتکب شده است. این دست بازداشت‌ها گاه تا چندین سال ادامه می‌یابد. یکی از معروف‌ترین اسرای فلسطینی که تحت بازداشت اداری قرار داشت، خلیل عواوده است؛ اسیری که 12 سال بدون اینکه متهم به جرمی شده باشد، اسیر نظامیان رژیم صهیونیستی بود و در نهایت بعد از 171 روز اعتصاب غذا و در حالی که خشم جامعه جهانی برانگیخته شده بود، سران صهیونیست را مجبور کرد او را آزاد کنند. او درحالی آزاد شد که تا روز آخر اسارت، حتی یک جرم برای او در پرونده‌اش ثبت نشد. شمار اسرای فلسطینی که در سال 2022 تحت بازداشت اداری بودند، به 820 نفر می‌رسید. این آمار از سال 1967 به این سو بیش از 54 هزار نفر را شامل می‌شود.

حقوق بشر فراموش شده
وضعیت بازداشت‌ها و آنچه درون زندان‌های رژیم صهیونیستی می‌گذرد نیز از نگاه نهادهای حقوق بشری دور نمانده است. از نظر بسیاری از فلسطینی‌ها، بعد از عملیات‌های دستگیری که با خشونت زیادی انجام می‌شود، سخت‌ترین بخش، بازجویی است که گاه ممکن است تا 75 روز به طول انجامد. در این مدت آنها تحت انواع فشارهای روحی و جسمی قرار می‌گیرند. این فشارها گاه تا آنجا پیش می‌رود که باعث شهادت فردی که تحت بازجویی قرار دارد، می‌شود. از سال 1967 به این سو بیش از 70 فلسطینی در نتیجه شکنجه‌هایی که در زمان بازجویی متحمل شده‌اند، به شهادت رسیده‌اند. محمد ابو مریا یکی از فلسطینی‌هایی است که تجربه 50 روز بازجویی‌اش را در اختیار شبکه الجزیره گذاشته است. او گفته است که چگونه 22 روز را روی یک صندلی در حالی که دست و پایش بسته شده بود، به سر برده است. میزان احکام با جرایم نیز همسان نیست. برای مثال طبق قوانین رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌هایی که ممنوعیت تجمع بیش از 10 نفر را رعایت نکنند، ممکن است تا 10 سال زندان محکوم شوند. در همین ارتباط دیروز سازمان امور اسرا و آزادگان فلسطینی در گزارشی خبر داد، اسرای فلسطینی و خانواده‌های آنان با مجموعه‌ای از جنایت‌های مختلف از بدرفتاری گرفته تا شکنجه‌های مکرر، تهدیدها و استفاده از خانواده به عنوان یک ابزار فشار و همچنین شکنجه در جریان بازجویی‌ها، مواجه هستند. این گزارش همچنین از قوانین نژادپرستانه‌ای که بر سرنوشت اسرا و خانواده‌های آنان تأثیر می‌گذارد، پرده برداشته و از جمله آنها به قانون جدیدی اشاره کرده است که اسرایی که در عملیات مقاومت مشارکت دارند را محکوم به مرگ می‌کند. در بخش دیگری از این قانون، حق شهروندی برخی دیگر از این اسرا نیز از آنان سلب خواهد شد. 
 

خبر 
پلاس

قطار محاکمه نتانیاهو به راه افتاد
محاکمه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از یک ماه پیش متوقف شده بود، از روز گذشته از سر گرفته شد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، قضات و دادستانی رژیم صهیونیستی که پرونده فساد مالی نتانیاهو را در دست دارند، خبر دادند برای تسریع روند محاکمه نخست‌وزیر، تغییراتی را در روند دادرسی ایجاد کرده و تعداد شاهدان در این پرونده را به 60 نفر کاهش داده‌اند. علاوه بر این مدت زمان حضور هر شاهد در جلسه پرسش و پاسخ از او نیز حداکثر به یک روز خواهد رسید. با این محدودیت زمانی برای شهادت شاهدان، انتظار می‌رود روند محاکمه نتانیاهو که اکنون بیش از 18 ماه است ادامه دارد، کاهش یابد. بنا بر گزارش‌ها بعد از جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد، اولین جلسه احضار شاهدان نزدیک به دو ماه دیگر، بعد از تعطیلات تابستانی دادگاه‌های رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی