صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

تقسیم بندی نه چندان کارشناسی رشته‌های حاضر در بازیهای آسیایی

مسافران هانگژو در برزخ

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

6 ماه مانده به افتتاح بازی‌های آسیایی، مسافران ایرانی هانگژو در برزخ بسر می‌برند. در حالی که دبیر کل کمیته ملی المپیک بهمن ماه سال قبل مدعی شده بود کاروان 700-800 نفره‌ای به بازی‌های آسیایی می‌رود. اما هرچه به موعد سفر نزدیک می‌شویم، حرف‌ها از برنامه اولیه فاصله گرفته و کمیته ملی المپیک برای ارتقای جایگاه کاروان ایران در جدول رده‌بندی از ششمی دوره قبل به پنجمی، روی اعزام کاروان کیفی و مدال آور تأکید دارد.
به همین دلیل به گفته سید مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک بعضی رشته‌ها حذف یا تعدادشان کم شده‌ است.
ستاد عالی بازی‌ها هم در آخرین جلسه رشته‌ها را به سه گروه مدال آور با اعزام کامل و قطعی، اعزام قطعی با ترکیب نامشخص و گروه سوم رشته‌های بدون شانس مدال تقسیم کرده‌اند.
 اما به رغم ادعای مسئولان برای تقسیم بندی رشته‌ها در گروه‌های سه گانه طبق معیارهای کارشناسی، ظاهراً نه تنها بررسی‌ها خیلی کارشناسانه نبوده که حتی کارشناسان خیلی هم شناخت درست و دقیقی از رشته‌ها ندارند که شمشیربازی سابر را در گروه دوم قرارداده‌اند. آنها حتی نمی‌دانند شمشیربازی سابر که در دوره قبل بازی‌های آسیایی مدال نقره تیمی را گرفته و این بار هم مدعی مدال است، نمی‌تواند با ترکیب ناقص در بازی‌ها شرکت کند. هر تیم با ترکیب سه نفره درمسابقات تیمی شمشیربازی حاضر می‌شود و نفر چهارم ذخیره است، اگر تیمی سه نفره اعزام شود، با فرض مصدومیت یک شمشیرباز دیگر تیمی وجود ندارد و نمی‌تواند با دو شمشیرباز در مسابقه تیمی رقابت کند.اما در تقسیم بندی رشته‌های تیمی تنها والیبال - قهرمان دوره قبل - تنها در گروه یک قرار گرفته است. تیم بسکتبال سالنی با اینکه مدال نقره را در جاکارتا گرفت، جایی بین رشته‌های گروه یک و دو نداشت و حتی بین رشته‌های گروه سوم قرار گرفت. رشته‌هایی که شانس مدال ندارند در مقابل اسم واترپلو با مدال برنز دوره قبل جزو گروه یک نوشته شده است.
این کار بعید نیست که ملی‌پوشان رشته‌های مختلف 6 ماه مانده به افتتاح بازی‌های آسیایی را ناامید کرده و انگیزه‌هایشان را برای تلاش بیشتر کم کند.

قربانی: از بی‌اطلاعی آقایان تعجب می‌کنم
امین قربانی ، سرمربی تیم ملی سابر ازنوشتن اسم تیمش در گروهی با ترکیب ناقص تعجب می‌کند: من تعجب می‌کنم چطور شمشیربازی را در این گروه نوشته‌اند؟ آقایان اصلاً از شرایط شمشیربازی اطلاع ندارند. شاید بعضی رشته‌ها مثل هندبال بین 10 یا 11 نفر بتوانند بروند که 5 نفر بازی کنند. اما شمشیربازی این طور نیست و دو نفر رنکینگ را مشخص می‌کنند و 3 نفر بازی، یک نفر هم ذخیره. اگر تیم سه نفره برود، با مصدومیت یکی از شمشیربازان دیگر اجازه بازی در مسابقه تیمی را ندارد.

آخرخرداد ؛ اصلاح لیست هانگژو
کمیته ملی المپیک تا پایان خردادماه برای اصلاح لیست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو مهلت دارد. در حال حاضر 26 رشته ورزشی از ایران کاندیدای حضور در این دوره از بازی‌های آسیایی هستند اما کمیته ملی المپیک تا دو ماه دیگر باید رشته‌ها و ورزشکاران را نهایی کند.

وفایی:از دوچرخه سواری 
دفاع می‌کنیم
محمود وفایی مدیر تیم‌های ملی دوچرخه سواری، معتقد است نبود رشته‌اش در گروه یک، موضوع خاصی نیست: مدال دوره‌های قبل بازی‌های آسیایی، شرط اولویت بندی رشته‌ها در سه گروه است. اما حضور دوچرخه سواری در گروه دوم موضوع مهمی نیست و ما از داشته هایمان برای اعزام رکابزنان دفاع می‌کنیم. ما هیچ وقت فکر نکرده‌ایم که شانس مدال نداریم، هرچند اتفاقات زیادی در مسابقه رخ می‌دهد اما به تکرار مدال رکابزنان در هانگژو امیدواریم. البته دوچرخه سواری تجهیزات محور است و با تدارک بهتر شانس مدال ما بیشتر می‌شود.

 

بــــرش

مناف هاشمی:
پیش‌بینی زیر 20 مدال طلا را داریم
سید مناف هاشمی تقسیم بندی رشته‌های مسافر هانگژو را به اصلاح لیست ثبت نام ربط می‌دهد: بعضی از نکات و گزارش‌هایی که رؤسای فدراسیون‌ها داده‌اند، با جلسات کارشناسی که مرکز آکادمی ملی و مرکز نظارت ما داشته، مغایرت دارد. در واقع به قول و قرارهایی که بعضی رؤسای فدراسیون‌ها داده‌اند، نمی‌توانیم نگاه صد درصدی داشته باشیم. به همین دلیل باید تا 2 ماه آینده اصلاحاتی در لیست ثبت‌نام انجام بدهیم. با توجه به اینکه هدف ما در این کاروان مدال‌آوری و اعزام یک کاروان کیفی است، به همین دلیل رشته‌ها را سه دسته کرده‌ایم.
البته برای گروه سوم در جلسه ستاد بازی‌ها اختلاف نظر وجود آمد و نیاز به این است که دوباره با معاونان وزارت ورزش و مسئولان کمیته جلسه بگذاریم و رشته‌ها را دعوت و با آنها صحبت کنیم. اختلاف نظر از این بابت که بعضی رشته‌ها مدال می‌آورند، بعضی‌ها نه. این اختلاف نظر فنی است.
به گفته او برای این دوره زیر 20 مدال طلا پیش‌بینی شده است: آنالیزهایی که برای مدال طلا داشتیم، پیش‌بینی زیر 20 طلا را داریم. تأثیرگذاری در جایگاه ایران در رنکینگ روی مدال طلا است اما واقعیت این است که ما دوره قبل با 20 طلا ششم شدیم. حالا در آنالیزها اگر گروه سوم را کنار بگذاریم، تعدادها طلاهای کارشناسی شده زیر 20 است.

جستجو
آرشیو تاریخی