صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و چهار - ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

فوتبال زنان دیگر نباید به عقب برگردد

آزمون: کاری می‌کنیم دنیا به ما احترام بگذارد

پریسا غفاری
روزنامه نگار

مریم آزمون؛ او مربی فوتبال است اما هیچ نسبتی با سردار آزمون ندارد. آزمون چندی قبل هدایت تیم‌ملی بانوان را برعهده گرفت و در مدت کوتاهی تیمش را برای حضور در مرحله مقدماتی انتخابی المپیک آماده کرد. وقتی مشخص شد که طبق قرعه باید در میانمار دو بازی با این تیم انجام دهیم، همه منتظر باخت و حذف ایران بودند اما آزمون و شاگردانش شاهکار کردند. تیم ایران که تا پیش از سفر به میانمار سه بار برابر این تیم بازی کرده و شکست خورده بود، این دفعه نمایش‌ متفاوتی داشت. تیم زنان ایران با تعصب و از خودگذشتگی بازی اول را یک بر صفر برد. در مسابقه دوم هم که میانمار برای جبران شکست آمده بود، به سد محکم بانوان ایران برخورد کرد و بازی یک بر یک مساوی شد تا برای نخستین‌بار زنان ایران به مرحله پایانی انتخابی المپیک صعود کند. با مریم آزمون که این روزها نامش سر زبان‌هاست گفت‌و‌گو کردیم؛ محور مصاحبه، شگفتی‌سازی زنان ایران بود. بد نیست این گفت‌و‌گو را بخوانید.
پیش‌بینی شما برای مرحله دوم چیست؟
تیم‌های کره‌شمالی و جنوبی، استرالیا یا ژاپن ممکن است همگروه با ما شوند. در این حالت نمی‌توان شانس صعود داشت، چراکه از گروه چهارتیمی فقط یک تیم بالا می‌‌آید. پس نیاز به برنامه‌ریزی بسیار خوب داریم تا در زمان باقیمانده به شرایط ایده‌آل تیمی برسیم و نمایش خوبی مقابل تیم‌های بزرگ داشته باشیم.
پس کار بسیار سختی در پیش داریم؟
در این مرحله باید شخصیت و تمامیت تیم ایران را به نمایش بگذاریم تا نگاه‌ها به فوتبال زنان تغییر کند و این وظیفه‌ سنگینی بر‌عهده من، کادرم و بازیکنان است ولی کاری می‌کنیم دنیا به ما احترام بگذارد. دیگر نباید از باختن بترسیم بلکه باید در تیم ملی ساختار جدید ایجاد کنیم. به نحوی که در فیفادی تیم‌های کشورهای دیگر تمایل به بازی با ما داشته باشند و فوتبال دنیا به ما احترام بگذارد.
گویا در میانمار شرایط خیلی سخت بود.
بله. تغییرات ساعت بازی از 18 به 14 باعث شد در دمای بالای 40 درجه بازی کنیم، آن هم با نوع پوششی که باعث شد شاگردانم در بین دو نیمه بازی‌، لباس خود را تعویض کنند. از سوی دیگر بعضی از رسانه‌ها برخی اتفاقات را زیادی بزرگ کردند و به حاشیه‌ها دامن زدند. به نظرم می‌آمد برخی دوست نداشتند تیم ما نتیجه بگیرد ولی ما نمی‌خواستیم این فرصت را به دیگران بدهیم که از شکست ما خوشحال شوند. پس از جان و دل مایه گذاشتیم و به برد رسیدیم. این بردن برای ما خیلی لازم بود تا دریچه امیدی را برای فوتبال زنان روشن کرده باشیم. دیگر نمی‌توانستیم به عقب برگردیم و عدم صعود، ما را به سال‌ها قبل بازمی‌گرداند.
خط دفاعی تیم ملی به نظر می‌آمد اشکال داشت.
به نظرم خط دفاعی عالی داشتیم و این هافبک‌ها بودند که به لحاظ بدنی آماده نبودند و نتوانستند خوب کار کنند. از بازیکنان خواسته بودیم در میانه زمین پاس نفر به نفر داشته باشند تا وقتی صاحب توپ می‌شویم، بتوانیم از سرعت خوب نگین زندی استفاده کنیم و در ضدحمله‌ها و ضربات ایستگاهی، نتیجه بازی را آن‌طور که نیاز داشتیم، پیش ببریم. ما سعی کردیم بازی را کنترل کنیم. دقت هم کرده باشید بیشتر تعویض‌های من در خط هافبک بود.

 

بــــرش

هدف ما ارائه 
بهترین نمایش‌هاست
 با توجه به مشخص شدن 12 تیم برتر و پیش‌بینی تیم‌های همگروه در دور دوم مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال می‌گوید: «بازی‌های این مرحله اصلاً آسان نیست. با توجه به تیم‌های قدرتمند نمی‌توان شانس صعود داشت، ولی می‌رویم تا بهترین نمایش را داشته باشیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی