صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

نیوزویک
امریکا

دونالد ترامپ حتی خارج از اتاق بیضی کاخ سفید هم همچنان دست از تاریخ‌سازی برای امریکا بر نمی‌دارد. او با اینکه پرونده‌های متعددی در دادگاه دارد، همچنان اشتیاق زیادی برای بازگشت به کاخ سفید دارد، اما با رقبایی که بر سر راه او هستند و در صدر آنها ران دوسانیس است باید دید می‌تواند در انتخابات درون‌حزبی پیروز شود.

 

اکونومیست
بریتانیا

شکاف بین غرب از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر جزئی از جهان کنونی شده است. ضمن اینکه سفر سیاستمدارانی مثل مکرون به چین نشان‌دهنده آن است که اتحاد همیشگی بین سران کشورهای غربی در مواجهه با شرق دیگر وجود ندارد. در این وضعیت ظهور کشورهای جدید به عرصه قدرت در قالب ائتلاف‌های جهانی جدید حاکی است، نظم جهانی که تاکنون وجود داشت، تغییر کرده است.
 

 

فارن پالیسی
امریکا

فرقی ندارد رئیس‌جمهور امریکا ترامپ باشد یا بایدن، در هر دو دوره سیاست امریکا بر این بود که چین تهدیدی بزرگ برای امریکا است و در همین خصوص بود که جنگ تجاری بین دو کشور به راه افتاد. هرچند هیچ تردیدی وجود ندارد که سیاست‌های چین از جمله سیاست‌های اقتصادی آن در تضاد با منافع امریکا است. بنابراین در این شرایط امریکا باید به فکر راهکارهای اقتصادی جدیدی برای این رویارویی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی