صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و سه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۵

کشتار 56 غیرنظامی و نظامی در دومین روز تنش‌ها در سودان ثبت شد

خارطوم در خون

دومین روز از تقابل قدرت ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان، با آتش باران سنگین طرفین درگیر در خارطوم دست کم 56 غیرنظامی و نظامی را به کام مرگ برد و بیش از 560 نفر نیز مجروح شده‌اند.
به گزارش رویترز، بنا بر اعلام منابع محلی خارطوم، از آغازین ساعات بامداد دیروز پرواز جنگنده‌ها بر فراز شهر و تبادل آتش میان طرفین آرامش را از منطقه سلب کرده و صدای انفجارها از هر نقطه شهر شنیده می‌شد. اتحادیه پزشکان سودان با وخیم اعلام کردن وضعیت دارو و پذیرش بیماران نسبت به شرایط پیش آمده هشدار دادند و از طرفین درگیر خواستند تا کریدور امنی برای غیرنظامیان ایجاد کنند.
 درگیری میان ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای واکنش سریع این کشور به ریاست محمد حمدان دقلو، نخستین تنش بزرگ خارطوم پس از اتحاد مشترک نیروهای نظامی و شبه نظامی در کودتا علیه دولت عمر البشیر در سال 2019 به شمار می‌رود اما در دومین روز به قدری ابعاد این تنش گسترده شد که بیمارستان‌های خارطوم به خاطر پذیرش بالای مجروحان، هشدار قرمز اعلام کردند.
با این حال هر دو طرف درگیر مدعی تسلط کامل بر فرودگاه سودان و دیگر بخش‌های زیرساختی خارطوم هستند و به رغم فشارهای بین‌المللی اعلام کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره با طرف مقابل نیستند.
 
جنایت برای کسب قدرت
ارتش سودان با انتشار بیانیه‌ای پیروزی را نزدیک خواند و نوشت: «با ابراز همدردی با خانواده‌های کسانی که در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند، ما این خبر خوب را به مردم صبور می‌دهیم که پیروزی نزدیک است.»
با این حال وضعیت برخلاف بیانیه ارتش به هیچ‌وجه مناسب نیست و نیروهای درمانی و بهداشتی سودان هنوز نتوانستند آمار دقیقی از مجروحان و کشته‌های نظامی و غیرنظامی بدهند. 
همین امر نیز سبب شده است تا همزمان با هشدار امریکا، مصر، عربستان سعودی، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا برای توقف فوری درگیری‌ها، شورای امنیت سازمان ملل برگزاری جلسه‌ای پشت درهای بسته را برای امروز تدارک دیده است.
به نوشته الجزیره، چین نیز با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در خارطوم، آتش بس را خواستار شد. وزارت خارجه چین نیز همچنین با تأکید بر اینکه هنوز اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی شهروندان چینی به دست نیاورده از اتباع خود در این کشور خواست برای حفظ امنیت خود تلاش کنند.
در همین حال قطر، مصر، عربستان سعودی و امارات نیز که منافع شان در سودان به مخاطره افتاده است با درخواستی مشابه آتش بس را خواستار شدند.
در همین حال فرماندار دارفور شمالی با اعلام وضعیت انسانی وخیم در این ایالت، خواهان بسیج بیمارستان‌ها برای مداوای مجروحان شد و از طرفین درگیر خواست تا عاقلانه عمل کرده و آتش بس را برقرار کنند. وی همچنین از سازمان‌های بین‌المللی نیز درخواست کمک کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی