اخبــار استــانی

پیش‌بینی وزش باد شدید 
در اغلب نقاط کشور
بنابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، در ابتدای هفته پیش رو در اغلب نقاط کشور شاهد وزش باد شدید خواهیم بود و از دوشنبه آینده یک سامانه بارشی وارد کشور خواهد شد.
از جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، در ارتفاعات استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، آذربایجان شرقی و غربی و کرمان بارش پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت  آغاز شده که امروز علاوه بر این مناطق در ارتفاعات مرکزی البرز و شمال سیستان و بلوچستان و یکشنبه ۲۰ فروردین در شمال آذربایجان غربی و شرقی، ارتفاعات کرمان، شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی بارش پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.
از بعدازظهر دوشنبه ۲۱ فروردین سامانه بارشی از سمت شمال غرب وارد کشور شده و روز سه‌شنبه علاوه بر شمال غرب در غرب و جنوب غرب سبب بارش می‌شود. آسمان تهران امروز قسمتی ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید و روز یکشنبه، نیمه ابری در بعضی ساعات وزش باد شدید را شاهد خواهیم بود.

 

تا پایان امسال مددجوی بدون مسکن در روستاها نخواهیم داشت
رئیس کمیته امداد گفت: تا پایان سال‌جاری ۱۰۰ هزار مددجو ضمن خودکفایی و توانمندسازی، از چرخه حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند.
سیدمرتضی بختیاری با اشاره به همکاری مطلوب بنیاد مستضعفان با کمیته امداد، اظهار کرد: مشارکت بنیاد مستضعفان بویژه در تأمین جهیزیه نوعروسان تحت حمایت و لوازم ضروری زندگی مددجویان قابل تقدیر است.
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه مسکن یکی از ابعاد مهم توانمندی مددجویان است، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ مددجوی بدون مسکن در روستاها نخواهیم داشت اما در خصوص ضمانت وام ودیعه مسکن مددجویان و همچنین تأمین مسکن مددجویان شهری نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه هستیم.
بختیاری بر تعیین سهم تولیدات مددجویان در تولید ناخالص کشور تأکید کرد و گفت: تا پایان سال‌جاری ۱۰۰ هزار خانواده مددجو ضمن خودکفایی و توانمندسازی، از چرخه حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند.
رئیس کمیته امداد بر فعال شدن مراکز مشاوره و ضرورت ورود فرهنگی و تربیتی در خصوص خانواده‌های تحت حمایت تأکید کرد و گفت: جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان خط قرمز کمیته امداد است که باید با جدیت دنبال شود.

 

هر هزار نفر جمعیت روستایی، 
یک بهورز
دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت با تأکید بر پیچیده‌ بودن مقوله بهداشت اظهار کرد: برای برون رفت از مشکلات بهداشتی باید نظام شبکه بهداشتی را تقویت کنیم و در این راستا نیاز به همراهی دولت و سایر نهادها داریم. 
از این رو از سال قبل برای تقویت نظام شبکه بهداشتی شعار «هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد» را اعلام کردیم تا ارتقای سواد سلامت جامعه تضمین شود. برای این مهم بحث هر ایرانی، یک مراقب سلامت مطرح شد و از اول اردیبهشت ماه طرح ما با نظامی بر محوریت مراقب سلامت آغاز خواهد شد. 
بر اساس این طرح هر ۱۵۰۰ نفر تحت نظر یک مراقب بهداشت خواهند بود و ارتباط از طریق سامانه‌هایی برقرار می‌شود که در حال طراحی است.وی درباره ویژگی‌های این مراقبین سلامت تصریح‌ کرد: الان در سطح روستاها هر یک بهورز برای حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت فعال است بنابراین همین الان هم این فرایند برقرار است اما هدف فعلی گسترش و تقویت نظام شبکه بهداشتی در شهرها است. 
برای این امر به ۲۹ هزار نفر مراقب سلامت نیاز داریم که ۳۰ درصد این تعداد موجود است. رشته‌های تحصیلی کارشناسی مامایی، کارشناس مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط و پرستاری در آموزشگاه‌های بهورزی ما در مورد خدماتی که باید ارائه دهند، آموزش خواهند دید.
فرشیدی افزود: بر اساس سنین و بیماری‌های مختلف بسته خدمتی تدوین شده و مهم این است که افراد را پیدا کنیم که یا خود افراد به ما مراجعه می‌کنند یا توسط مراقبین سلامت در سرشماری شهرها شناسایی می‌شوند تا خدمت دریافت کنند. به عنوان مثال معمولاً در گروه سنی میانسالان نیاز به مصرف داروهای کنترل فشارخون، کنترل قندخون و... است که مراقب سلامت باید در فواصل استاندارد فرد تحت پوشش خود را بررسی کند. برای افرادی هم که نیاز به ارجاع به پزشک خانواده یا پزشک متخصص داشته باشند، این کار توسط مراقب سلامت صورت می‌گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی