صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و هفت - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

می‌خواهم در آتش سریع، شانسم را امتحان کنم

فروغی: یدک اسلحه، ماشین و یوروام را فروختم

درخواست مشاوره با روانشناس، نتیجه نداده امیدوارم تیراندازی برای المپیک پاریس آبروداری کند حمایت نشوم، شرایطم بدتر می‌شود

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

با اینکه همه بعد از مدال طلای المپیک روی او حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، اما افتش خیلی به چشم می‌آید. در رکوردگیری برای جام جهانی باکو نیز به گفته خودش رکوردش چنگی به دل نزد. حرف از جواد فروغی تیرانداز طلایی در المپیک توکیو است. او می‌گوید درگیری ذهنی‌اش اجازه نداد بهتر کار کند و اعتراف می‌کند حمایت نشود، وضعیتش بدتر هم 
می‌شود.
 با اینکه جواد فروغی فعلاً شیفت در بیمارستان ندارد، اما این بار با مشکلات مالی دست به گریبان شده تا حدی که ناچاراً قطعه یدک اسلحه‌اش، ماشین و 200 یورو خود را فروخت. 

قصه فروش قطعه اسلحه به خاطر مشکل مالی چیست؟
ما در بعضی سفرها، بعضی از قطعات یدک را برای سلاح‌مان می‌خریم، من هم کپسولی یدک اسلحه داشتم و وقتی که نیاز مالی داشتم، آن را فروختم. برای تعمیر خانه‌ام و پرداخت قسط آن، ماشینم را 2-3 ماه پیش به علاوه 200 یورو هم فروختم.
مگر شما شاغل نیستید؟
نه، من دو سال و سه ماهی است که دیگر درگیر شیفت و کار درمان نیستم و به خاطر تمرین بیشتر در اردوها، مأموریت ورزشی دارم. البته دلم تنگ می‌شود برای کارم و هرچند وقت یک بار برای تجدید خاطره  به همکارانم در بیمارستان سر می‌زنم. من به خدمت به بیماران عادت دارم و دوست دارم پرستاری را ادامه دهم.
با وجود مأموریت از بیمارستان به فدراسیون، چطور امرار معاش می‌کنی؟
در این مدت بیمارستان درصدی از حقوق و اضافه‌کاری‌ام را می‌دهد که جا دارد از رئیس دانشکده و بیمارستان بقیة‌الله تشکر کنم. فدراسیون هم ماهیانه کمک هزینه‌ای حدود 5 میلیون به من می‌دهد که خب با مخارج بالا خیلی کفاف نمی‌دهد. البته مشکلات برای همه هست. وقتی ورزشکاری، قهرمان المپیک می‌شود بقیه ورزشکاران و مردم عادی مشکلات‌شان را به او می‌گویند تا  او صدای‌شان شود. از کشتی‌گیری که آدمک تمرینی ندارد گرفته تا فوتبالیستی که لباس می‌خواهد و تیراندازانی که سیبل را روی کاغذ کپی می‌کنند، یا یک نفر از خراسان شمالی که برایم نامه‌ای فرستاده و نوشته بود من 2 میلیاردو 200 میلیون تومان بدهی دارم و کمک می‌خواست / این مواقع وقتی کار از دست آدم برنمی‌آید شرمنده می‌شود. درواقع بعد از المپیک فشار زیادی را تحمل کردم،انگار مدال طلا مسئولیتم را چند برابر کرد.
با فروش کپسولی  اسلحه‌ات، مشکل پیدا نمی‌کنی؟
من کپسولی یدک دیگری دارم بنابراین مشکلی پیش نمی‌آید.
واکنش فدراسیون چه بود؟
با اینکه متوجه شدند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.
چرا جواد فروغی بعد از طلای المپیک، افت کرد؟
این مسأله چند جنبه داشت؛ مدال طلای المپیک وزنه سنگینی است. وقتی مدال طلا را گرفتم انتظارات بالا رفت که همین مسأله فشار زیادی روی من آورد. توقعات بار سنگینی روی دوش ورزشکار می‌گذارد و فشار در رشته‌های ذهنی مثل تیراندازی بیشتر خودش را نشان می‌دهد، بویژه درمسابقات انفرادی که عملکرد تیرانداز تنها ارزیابی می‌شود و افت بیشتر به چشم می‌آید. در حالی که ما در مسابقه تیمی هرجا رفته‌ایم نتیجه خوبی گرفته‌ایم. درواقع افت من بابت بحث روحیه و توقعات زیاد است.
برای حل این مسأله چه کار باید کرد؟
من درخواست روانشناس داده‌ام اما هنوز نتیجه نگرفته‌ام. مسأله دیگر حضور مداوم در رقابت‌های بین‌المللی است که این فشار را عادی می‌کند و باعث می‌شود درمسابقه با رقبای جهانی، فشار را مدیریت و کنترل کنیم.
با همه این شرایط چقدر امیدواری سهمیه المپیک را تکرار کنی؟
ما سال قبل تنها در رقابت‌های برزیل، مصر و آذربایجان شرکت کردیم، در حالی که رقبای ما بیکار ننشسته‌اند و در رقابت‌های زیادی حضور دارند و به همین دلیل تیراندازان اروپایی پیشرفت کرده‌اند، چرا که می‌خواهند در میادین اصلی مثل المپیک نتیجه بگیرند. البته ما هم کنار بچه‌ها و تمرین زیر نظر مربیان تیم می‌خواهیم خودی نشان دهیم تا در اولین فرصت سهمیه بگیریم و کار به دقیقه 90 نکشد. رقابت‌های انتخابی المپیک تیراندازی قهرمانی جهان از مردادماه شروع می‌شود و سه قهرمانی آسیا بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو را داریم و یک قهرمانی جهان هم احتمالاً اوایل سال آینده.
اردوی تیم ملی هم سه روزی است که شروع شده، وضعیت آمادگی‌ات برای جام جهانی آذربایجان چطور است؟
ما در تعطیلات عید، پیک نوروزی داشتیم (با خنده). سرمربی تیم برای حفظ آمادگی بدنی ما، تأکید زیادی روی تمرین خشک داشت و بعد هم بچه‌ها را ارزیابی می‌کرد. هرچند تمرین خشک جای تمرین میدانی را نمی‌گیرد. من افتم را احساس کردم، اما با شروع اردو و تمرین روزهای قبل حس کردم به آمادگی قبلی رسیده‌ام. البته از دیروز هم رکوردگیری برای حضور در جام جهانی شروع شده است.
رکوردگیری چطور بود؟
رکورد من اصلاً راضی‌کننده نبود. چند ماهی است به خاطر مسائل مختلف ذهنم درگیر است و تأثیر منفی روی رکوردهایم گذاشته است. به نظرم همین‌طور پیش برود، شرایط بدتر می‌شود. من برای پیشرفت باید همه جوره حمایت شوم .
با تنش سیاسی که به وجود آمده و شرایط ناآرام بین آذربایجان و ارمنستان، احتمال لغو سفر تیم ملی به این کشور وجود ندارد؟
میزبانان رقابت‌ها ملزم هستند بدون دخالت مسائل سیاسی برای تیم‌های کشورهای شرکت‌کننده، ویزا صادر کنند، اما در عمل دیدیم که اروپایی‌ها در قبال روسیه بدون هیچ محافظه‌کاری به تیم‌های ورزشی روسیه اجازه حضور در رقابت‌های مختلف را ندادند. به هر حال این روزها هم شاید به نظر برسد آذربایجان ویزای ما را صادر نکند، اما احتمال آن کم است.
نرفتن تیم به جام جهانی باکواتفاق خیلی بدی است.
اگر شرایط جور نشود، جام جهانی باکو چهارمین مسابقه‌ای است که ما از دست می‌دهیم. اتفاق بدی که تأثیر زیادی در افت رنکینگ جهانی ما دارد و کار ما را برای سهمیه المپیک سخت می‌کند.
اما سهمیه المپیک تیراندازی مثل بقیه رشته‌ها از روی رنکینگ جهانی تقسیم نمی‌شود؟
سهمیه المپیک تیراندازی در رقابت‌های انتخابی تقسیم می‌شود، مگر اینکه یکی، دو سهمیه آخر بماند برای رنکینگ جهانی. تیراندازی ایران با جایگاهی که دارد، یعنی با مدال طلای المپیک از رتبه 15 به 6 دنیا رسید، انتظارات از کشورمان بالاتر رفته است. تیراندازی سری قبل 6 سهمیه گرفت و امیدوارم برای المپیک 2024 پاریس هم با همان 6 سهمیه آبروداری کنیم.

 

بــــرش

 فشنگ مشکل همیشگی تیراندازی بوده. آیا در حال حاضر شرایط بهتر شده است؟
متأسفانه ما همیشه با مشکل کمبود فشنگ و ساچمه درگیر هستیم. به همین دلیل نمی‌توانم تمرین رشته آتش سریع را شروع کنم و حتی من آن را در المپیک توکیو کنار گذاشتم، چرا که برای تمرین به حجم زیادی فشنگ نیاز است. من برای المپیک توکیو خیلی به فدراسیون فشار نیاوردم و حتی آن را مطرح هم نکردم، اما حالا می‌خواهم آتش سریع را هم تمرین کنم و به فدراسیون هم گفته‌ام تا بتوانم خودم را به بازی‌های آسیایی هانگژو برسانم. اگر فدراسیون فشنگ را تأمین کند، یا حتی اگر بتوانم در اردوها و مسابقات برون‌مرزی شرکت کنم خیلی خوب است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی