صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ترامپ پس از یک ساعت سکوت در دادگاه، با بازگشت به جمع حامیانش در فلوریدا هشدار داد

امریکا در حال نابودی است

سرانجام دونالد ترامپ، نخستین رئیس‌جمهور سابق متهم‌شده امریکا، پس از یک هفته تهدید و رجزخوانی ساعت 14 و 30 دقیقه روز سه‌شنبه به وقت این کشور در دادگاه منهتن، تاریخی‌ترین محاکمه ایالات متحده را به ثبت رساند.
به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور سابق امریکا که حدود 35 هزار مأمور امنیتی، شمار زیادی خبرنگار و صدها نفر از حامیان و مخالفانش را به نیویورک کشانده بود، حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشد اما پس از سکوتی یک‌ساعته در دادگاه، با بازگشت به میان هوادارانش در فلوریدا طوفانی به پا کرد و این محاکمه را توهین به کشورش خواند.
برخلاف آنچه همه منتظر آن بودند، ترامپ در جلسه دادگاه تنها یک عبارت «من بی‌گناهم» را گفت و پس از تفهیم 34 مورد اتهامی‌اش در پرونده پرداخت حق‌السکوت به دو بازیگر به خاطر سرپوش گذاشتن بر رسوایی رابطه با آنها، همان‌طور که برنامه‌ریزی شده بود از راهروی عقبی ساختمان به فرودگاه منتقل شد و مستقیم به فلوریدا؛ جایی که شمار زیادی از هوادارانش منتظرش بودند، رفت.
قاضی خوان مرچان که ترامپ، او را متنفر از خود عنوان کرده بود، جلسه بعدی این دادگاه را 4 دسامبر اعلام کرد؛ موضوعی که اگر باعث کشدار شدن رسیدگی به این پرونده شود می‌تواند بر وضعیت نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 تأثیر بگذارد.
نکته جالب توجه در حاشیه این جلسه این بود که اعتراضات حامیان و مخالفان ترامپ برخلاف انتظارها بدون هیچ درگیری خاتمه یافت.

تهدید ترامپ
ترامپ بیش از یک ساعت دادگاه نتوانست ساکت بماند و به محض ورود به فلوریدا در حالی که در میان هوادارانش از خشم فریاد می‌کشید، گفت: «متأسفانه، ما یک ملت شکست‌خورده شده‌ایم. ما ملتی رو به افول هستیم و حالا این افراط‌گرایی‌ها سبب شده است برای مداخله در نتایج انتخابات به ابزار قانون رو بیاوریم، اما ما نمی‌توانیم بگذاریم این شرایط ادامه یابد.»
گرچه کاخ سفید همچنان از اظهارنظر درباره این پرونده سر باز زد، سیاستمداران دموکرات با حمایت از این اقدام قانونی، آن را ستودند اما در مقابل اکثریت جمهوریخواهان نیز با ترامپ همسو شده و اقدام دادگاه منهتن را بیش از یک محاکمه قانونی، نمایشی سیاسی با اهداف انتخاباتی خواندند.
رشیده طلیب، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان گفت: «تاریخ هرگز دونالد ترامپ را فراموش نخواهد کرد؛ چه به خاطر دو بار استیضاح و چه به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری که محاکمه شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی