صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و شش - ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

رفقای قدیم، رقبای جدید

مازیار چشم در چشم سرخ‌ها!

حامد جیرودی/ تقابل مازیار زارع با پرسپولیسی‌ها از آن دست تقابل‌های خاص فوتبال ایران به شمار می‌رود. ماجراهایی که از 14 سال قبل آغاز شده و تا همین حالا هم  کم و بیش ادامه داشته است. از لیگ هشتم که زارع به عنوان بازیکنی جوان از ملوان به پرسپولیس پیوست و دو مقطع در جمع سرخپوشان پایتخت بازی کرد تا بعد که به عنوان بازیکن دوباره برای بازی به ملوان بازگشت و حالا که به عنوان سرمربی روی نیمکت قوهای سپید انزلی می‌نشیند. زارع در زمان بازیگری هم، بازیکن خوبی بود و گل مساوی قرمزها در دربی 67 را از روی نقطه پنالتی در دقیقه 93 زد و هم جنجال‌های زیادی داشت؛ از درگیری با افشین چاووشی در بازی با داماش به خاطر پرسپولیس تا درگیری با پرسپولیسی‌ها در ملوان که این دومی بارها به عناوینی در بازی‌های دو تیم تکرار شد. یک بار تماشاگران پرسپولیس هدف زارع بودند و بار دیگر درگیری با بازیکنان این تیم مانند محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی نیا. ضمن اینکه او سابقه مهار پنالتی به عنوان دروازه‌بان برابر پرسپولیس را هم دارد که یکی از قاب‌های جالب فوتبال ایران است. زارع در آخرین تقابل با پرسپولیس که بازی رفت دو تیم در این فصل بود، در اواخر بازی اخراج شد و اعتراض شدیدی به داوری آن داشت. با این حال، این هافبک دفاعی سابق سرخ‌ها به همراه پژمان نوری مدیرعامل ملوان که او هم بازیکن سابق پرسپولیس است، بار دیگر برابر تیم سابق‌شان قرار می‌گیرند. آن هم در دیداری که از ساعت ۱۹:۳۰ امروز در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود و نتیجه آن برای هر دو تیم از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. 
شاگردان یحیی گل محمدی در بازی قبل‌شان با پنالتی جنجالی‌ای که برایشان گرفته شد و گئورگی گولسیانی آن را تبدیل به گل کرد، 1-0 مس رفسنجان را شکست دادند تا 48 امتیازی شوند و در رده سوم باقی بمانند. آنها حالا امیدوارند در این بازی خانگی هم به برتری برسند تا شاید اختلاف چهار امتیازی با سپاهان صدرنشین را کمتر کنند و امیدوار به لغزش سپاهان و استقلال مقابل حریفان باشند تا شاید در هفته‌های بعد دوباره به صدر بازگردند و به قهرمانی در این فصل امیدوار شوند. اما ملوان در شرایطی به میدان می‌رود که آخرین بردش را در هفته هجدهم مقابل نساجی به دست آورده و در شش بازی گذشته‌اش سه باخت و سه تساوی کسب کرده است. این تیم در آخرین بازی‌اش 2-1 به هوادار باخت تا با 24 امتیاز در رتبه دوازدهم باشد. پرسپولیس در این بازی، کمال کامیابی‌نیا را به دلیل مصدومیت در اختیار نخواهد داشت و صادق بارانی کاپیتان ملوان هم به دلیل آسیب‌دیدگی در این دیدار غایب است. پرسپولیس و ملوان، پیش از این 58 دیدار در قالب لیگ و جام حذفی مقابل یکدیگر برگزار کرده‌اند که سهم تیم تهرانی 26 پیروزی بوده، انزلی‌چی ها نیز ۱۱ مرتبه برنده شده‌اند و ۲۱ بازی هم با تساوی خاتمه پیدا کرده است. بازی رفت دو تیم با تک گل یورگن لوکادیا به سود پرسپولیس به پایان رسید اما حالا دیگر خبری از گلزن هلندی سرخپوشان نیست و باید دید چه بازیکنی سرنوشت این مسابقه را تعیین می کند؛ دیداری که بیژن حیدری به همراه کمک‌هایش فرهاد مروجی و حسین مرادی قضاوت آن را برعهده خواهد داشت.

 

دوئل سخت آبی‌ها با رحمتی!

آدرینا ورشینگر/ سید مهدی رحمتی یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ استقلال به شمار می‌رود. دروازه‌‌بانی که در سه مقطع مختلف و 9 فصل از دوران حرفه‌ای فوتبالش را با پیراهن این باشگاه به میدان رفت و آمارهای جالبی را از خود به ثبت رساند. او که دو قهرمانی در لیگ برتر و دو قهرمانی در جام حذفی با آبی‌پوشان پایتخت به دست آورده است، رکورددار بستن بازوبند کاپیتانی در استقلال نیز محسوب می‌شود. او در ۱۷۲ بازی کاپیتان استقلال بوده که در ۱۶۶ مسابقه بازی را به‌عنوان کاپیتان شروع کرده و فقط در ۶ بازی پس از تعویض کاپیتان اول، بازوبند را بر بازو بست. ضمن اینکه رحمتی با ۱۲۸ کلین‌شیت، رکورددار بسته نگه داشتن دروازه آبی‌ها در تاریخ باشگاه استقلال نیز هست. اما رحمتی با تیم‌های مختلفی نیز، برابر استقلال قرار گرفته است. او در دوران بازیگری‌اش، 20 بار با پیراهن تیم‌های فجرسپاسی، سپاهان، مس کرمان، پیکان و شهرخودرو مقابل استقلال بازی کرد که حاصل آن 4 برد، 7 تساوی و 9 باخت بود. این مربی جوان و 40 ساله که از لیگ بیستم به جرگه مربیان فوتبال ایران پیوسته است، تاکنون چهار بار نیز در قامت سرمربی مقابل استقلال قرار گرفته که حاصل آن، دو باخت و دو مساوی بوده است. او در لیگ بیستم دو بار با شهر خودرو با استقلال بازی کرد که تیمش هر دو بازی را 2-0 به شاگردان فرهاد مجیدی باخت. رحمتی در هفته بیست و هشتم لیگ گذشته هم با تیم مجیدی بازی کرد که آن مسابقه 1-1 مساوی شد و بازی رفت این فصل هم که در غیاب ریکاردو ساپینتو محروم برگزار شد، با تساوی بدون گل به پایان رسید. حالا رحمتی باید بار دیگر و در هفته بیست و پنجم لیگ برتر، برابر تیم مورد علاقه‌اش قرار بگیرد و از ساعت 19:30 فردا و در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک، آلومینیوم را به مصاف استقلال بفرستد. این در حالی است که ایرالکو معمولاً حریف چغری برای آبی‌ها بوده است. این دو تیم تاکنون پنج بار با هم دیدار داشته‌اند که بازی اول را استقلال برد ولی چهار بازی بعد مساوی شده است. در این دیدارها، سه گل سهم استقلال و یک گل سهم آلومینیوم بوده و نشان می‌دهد که دو تیم کار سختی برابر هم داشته‌اند. آلومینیوم در شرایطی به میدان می‌رود که در 9 بازی گذشته‌اش باختی نداشته اما پنج بازی آخرش را مساوی کرده است. این تیم هفته قبل مقابل مس کرمان به تساوی 1-1 رسید تا با 33 امتیاز در رده هفتم باشد اما حالا باید با استقلالی دیدار کند که  می‌خواهد خود را به صدر جدول نزدیک کند. آبی‌پوشان پایتخت که در بازی قبل خود ذوب آهن را 2-0 شکست دادند، حالا 49 امتیازی هستند و می‌خواهند خود را در کورس قهرمانی حفظ کنند. هر چند که حاشیه‌های مدیریتی استقلال و احتمال کنار گذاشته شدن این تیم از آسیا، آبی‌ها را به حاشیه برده است. استقلال در این بازی، روزبه چشمی و مهدی مهدی پور را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد. ضمن اینکه آرش رضاوند هم آسیب دیده است و بازی کردن او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این شرایط، ساپینتو احتمالاً از زبیر نیک نفس و سعید مهری که در بازی قبل غایب بود، در ترکیب تیمش استفاده می‌کند. با این حال، آبی‌ها به خوبی می‌دانند که باید در این دیدار خارج از خانه به موفقیت برسند و اگر مانند بازی‌های قبل با آلومینیوم مساوی کنند، کارشان در ادامه راه سخت‌تر خواهد شد. پیام حیدری به همراه کمک‌هایش امیر محمد داوود‌زاده و محمد عطایی، قضاوت این دیدار را بر عهده دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی