صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

هدفگذاری برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال جاری

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگ‌ترین چالش «اشتغالزایی و کارآفرینی» را ساختار آموزشی کشور دانست و گفت: سال ۱۴۰۲ نیز درصدی بیشتر از سال گذشته برای ایجاد اشتغال هدفگذاری شده است.
صولت مرتضوی گفت: بزرگ‌ترین چالش اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور ساختار آموزشی است. مرتضوی گفت: تدوین و ترسیم «نظام استاد – شاگردی» و «توسعه مراکز آموزش جوار کارگاهی» محور برنامه‌های سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای قرار گرفته است. دبیر شورای اشتغال با اشاره به هدفگذاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲، گفت: مسیر ایجاد اشتغال از مهارت‌آموزی می‌گذرد و شناسایی استعدادهای مهارتی در کشور ضروری است. مرتضوی بر اصلاح قوانین و مانع‌زدایی از اشتغال‌آفرینی نیز تأکید کرد و اظهار داشت: برنامه دولت بهبود محیط کسب‌وکار برای بخش خصوصی است و ما هم ناظر بر عملکرد دستگاه‌های متولی و حامی کارآفرینان کشور هستیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه سال گذشته فراتر از وعده دولت بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شد، گفت: سال ۱۴۰۲ نیز درصدی بیشتر از سال گذشته برای ایجاد اشتغال هدفگذاری شده است. دبیر شورای عالی اشتغال بیان کرد: نرخ بالای بیکاری جوانان، نرخ بالای بیکاری فارغ‌التحصیلان، پایین بودن نرخ مشارکت و افزایش جمعیت غیرفعال، افزایش میانگین سنی جمعیت شاغل، عدم توازن منطقه‌ای بیکاری، افزایش‌عدم تطابق شغلی، نرخ بالای بیکاری پنهان، سهم بالای اشتغال غیررسمی و پدیده شاغلین فقیر از مهم‌ترین چالش‌های بازار کار کشور به شمار می‌روند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه، موضوعی غیرقابل انکار است و توجه هر چه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می‌تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه همه‌جانبه در جامعه شود که در کشورهای مختلف از طریق علمی به این مسأله پرداخته‌اند و ارتباط معنی‌داری بین اشتغال و اشتغال پایدار با توانمندسازی منابع انسانی و مدل‌های استاد شاگردی و انکوباتورها و زنجیره ارزش و زنجیره تأمین و… تعریف کرده‌اند. دبیر شورای عالی اشتغال، نیروی انسانی را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل تولید دانست که از طریق مشارکت در تولید چه به لحاظ یدی و فیزیکی و چه به لحاظ فکری و مدیریتی و تکنولوژی نقش مهمی در روند تولید ایفا می‌کند. کشورهایی که در برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی موفق‌تر باشند مسیر اقتصادی روشن‌تری هم دارند.
جستجو
آرشیو تاریخی