صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و پنج - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

توسعه بلاک‌چین و متاورس در صنعت فرش

در سال ۱۴۰۱ تولید فرش دستباف ایران با رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به حدود چهار میلیون متر مربع رسید. همچنین بیش از ۴۰ هزار شغل جدید در کل زنجیره تولید فرش دستباف ایجاد شد. 
فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران از راه‌اندازی پنج مرکز رشد و فناوری با همکاری پارک علم و فناوری وزارت علوم خبر داد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین در زمینه بلاک‌چین و رمزارز به‌منظور صدور توکن برای فرش دستباف و ارائه آن در متاورس اقدامات خوبی به انجام رسانده‌اند که برای شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی اقدام ارزشمندی است.
وی از راه‌اندازی ۱۳ کارگزاری تخصصی فرش در کشور خبر داد و اظهار داشت: چندی پیش کانون ارزیابان تخصصی فرش دستباف راه‌اندازی شد که به این ترتیب، افرادی که قصد خرید فرش دارند یک نفر را به عنوان مشاور با خود به همراه خواهند داشت تا با اطمینان به خرید بپردازند که خود نوعی احترام به حقوق مصرف‌کننده است. همچنین گواهی اصالت نیز در تأیید آن در شناسنامه فرش راه‌اندازی شد. 
وی تصریح‌کرد: همه موارد مذکور اقدامات زیرساختی است که سبب می‌شود با این گواهی اصالت، هیچ‌گاه فرش‌های هندی، چینی، پاکستانی و غیره به نام فرش دستباف ایرانی عرضه نشود.
جستجو
آرشیو تاریخی