صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پس از ناکام ماندن اصلاحات قضایی مدنظر دولت نتانیاهو، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی به دنبال ارتش ویژه است

گارد ملی؛ توطئه تازه بن گویر برای فلسطین

حسین فاطمی
خبرنگار


تحولات در سرزمین‌های اشغالی هر روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. گویا دولت افراطی نتانیاهو خیال کوتاه آمدن از برنامه‌های بلندپروازانه خود را ندارد؛ برنامه‌هایی که به عقیده بیشتر ناظران، رژیم صهیونیستی را تا مرز فروپاشی خواهد برد.
روز دوشنبه بیست و هفتم مارس نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اصلاحات بحث برانگیز قوه قضائیه را به حالت تعلیق درآورد. اگرچه اعلام تعلیق مورد استقبال قرار گرفت، اما بسیاری آن را نه ترک مخاصمه، بلکه آتش‌بس شکننده می‌بینند. اکنون که موضوع جنجالی دیگری تحت عنوان «گارد به اصطلاح ملی» مطرح شده، این گزاره نمود پیدا کرده است که نتانیاهو با تعلیق اصلاح ساختار قضایی و آتش بس موقت درصدد کسب زمان بود تا با تأسیس گارد ملی به موازات تلاش برای پر کردن خلأ نیروهای مخالف خود در ارتش و پلیس که هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود، نیروی جدید نظامی مخصوص به خود را وارد میدان کند. لذا اگر تا پیش از این اندک تردیدی برای ایجاد یک سیستم فاشیستی با بازگشت بی‌بی به قدرت و روی کار آمدن این دولت افراطی وجود داشت، اکنون باید گفت که «گارد ملی»، اسم رمزی برای شکل‌گیری فاشیسم نظامی در کل سرزمین‌های اشغالی است.
از این رو است که موشه کرادی، بازرس پلیس هشدار داد که طراحان ایجاد «گارد ملی» از آن برای انجام کودتا استفاده خواهند کرد. کرادی گفت: «نتانیاهو باید ذره‌ای از تاریخ درس بگیرد و بداند در دولت‌هایی که برخی سیاستمدارانشان قدرت ویژه‌ای داشتند چه اتفاقی افتاد!»

گارد ملی چیست؟
«گارد ملی» یک طرح خطرناک است که منجر به عضوگیری از عناصر افراطی برای خدمت به دستگاه امنیتی می‌شود که یک حزب سیاسی کنترل آن را برعهده دارد و تحت نظارت بازرس، کمیسر یا اشخاص دیگر در پلیس یا حتی ارتش هم نیست. در همین راستا دولت نتانیاهو با تأسیس «گارد ملی» که به موجب آن بدون مراجعه به پلیس، مستقیماً تحت کنترل وزیر امنیت داخلی خواهد بود، موافقت کرد. به گزارش کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، دولت عصر یکشنبه پیشنهاد نخست‌وزیر را برای تشکیل گارد ملی تأیید کرد.
در جلسه هیأت دولت اسرائیل همچنین به کاهش ۱.۵ میلیارد شکلی بودجه وزارتخانه‌های مختلف، برای تأمین بودجه گارد ملی رأی داده شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نام گال هیرش، افسر ذخیره و وفادارش را به عنوان فرمانده این گارد مطرح کرد. البته ایده اصلی تأسیس گارد ملی توسط بن گویر مطرح شده بود. براساس پیشنهاد او، گارد ملی متشکل از پنج تیپ منظم با ۲۵۰۰ مرزبان و نیز ۴۶ گروه ذخیره خواهد بود و اعضای گارد دارای اختیاراتی برای دستگیری افراد هستند. بر اساس پیشنهاد بن گویر که چهارشنبه گذشته منتشر شد، گارد ملی برای رسیدگی به موارد خاص تشکیل می‌شود و به نیروهای منظم و تیپ‌های تاکتیکی متکی خواهد بود. منابع اسرائیلی اعلام کردند که برخلاف نتانیاهو، بن گویر قصد دارد افینوعام امونا، فرمانده سابق یگان «مجیلان» را به عنوان فرمانده «گارد ملی» تعیین کند.
ایتامار بن گویر در گفت‌وگو با شبکه 13 تلویزیون این رژیم اعضای گروهک تروریستی افراطی «لافامیلیا» را به پیوستن به نیروی گارد ملی که قرار است تحت فرمان او تشکیل شود، فراخواند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، گروه تندرو و افراط گرای لافامیلیا از طرفداران دولت تندروی بنیامین نتانیاهو است که کارنامه سیاهی داشته و اخیراً نیز در سرکوب معترضان علیه کودتای نظامی نتانیاهو مشارکت داشت.

پای خون فلسطینیان در میان است؟
 البته رأی الیوم در مطلبی اختصاصی ایده ایجاد این گارد را از زاویه دیگری تحلیل کرده و آن را ابتکار بن گویر برای تشکیل شبه نظامیان مسلحی از شهرک‌نشینان افراطی تعریف می‌کند که هدف اصلی‌اش قتل و تجاوز بیشتر در قبال فلسطینی‌ها خواهد بود.
از این منظر اعلام تشکیل «گارد ملی» در راستای توافق بن گویر با بنیامین نتانیاهو در ازای به تأخیر انداختن اصلاحات قضایی است که تحلیلگران آن را آشتی صهیونیست‌ها و به ضرر خون فلسطین می‌دانند. در این راستا جهاد طه، سخنگوی حماس، توافق نتانیاهو و بن گویر برای تشکیل شبه نظامیان «گارد ملی» را محکوم کرد و گفت: «این تصمیم به منزله تشکیل شبه نظامیان نژادپرست افراطی است که هدف آن سرکوب بیشتر فلسطینی‌های ۴۸ ، مشروعیت بخشی به شهرک نشینان و دادن اختیارات به دستگاه امنیتی اسرائیل برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر است.»

 واکنش‌های داخلی
 موافقت دولت نتانیاهو با تأسیس گارد ملی واکنش‌های تندی را هم در میان مقامات صهیونیست به دنبال داشته است. گیلا گملیلی، وزیر حزب لیکود، به تلاش بن گویر برای کسب اختیارات بیشتر در سایه ایجاد این گارد حمله کرد و گفت: «به نظر می‌رسد شما عجله دارید و می‌خواهید همه چیز را با هزینه ما بدست آورید.» یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز به این تصمیم اعتراض کرد و گفت: «دولت به تشکیل ارتش خصوصی وابسته به بن گویر، با هزینه سایر وزارتخانه‌ها و نیز هزینه مالیات دهندگان رأی داد.»
کوبی شبتای، بازرس پلیس رژیم صهیونیستی هم اذعان داشت که‌ تشکیل گارد ملی یک اقدام غیرضروری است و بهای سنگینی دارد که به امنیت شخصی شهروندان آسیب می‌زند. وی گفت: «انگیزه‌های تشکیل گارد ملی واضح نیست؛ اما می‌تواند ضرر جبران ناپذیری به قدرت اجرایی کردن سامانه‌های امنیت داخلی وارد کند.»
سامی ناشف، عضو جنبش «کفاح» زنگ خطر را برای فلسطینی‌های داخل، کرانه باختری و قدس درباره توافق با تشکیل شبه نظامیان به صدا درآورد. وی گفت: «تشکیل شبه نظامیان یک مسأله بسیار خطرناک است که نه تنها اقدام شهرک‌نشینان را قانونی می‌کند بلکه اجازه یورش بیشتر به مسجدالاقصی را می‌دهد.»

جستجو
آرشیو تاریخی