صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نیمی از امریکایی‌ها، ترامپ را بی‌گناه نمی‌دانند

دونالد ترامپ یک روز پیش از زمان حضورش در دادگاه نیویورک، در صفحه شخصی خود با ادبیات معروف و عوامفریبانه‌اش، حضور در برابر قاضی پرونده را با عبارت «برای تسلیم شدن به قانون به دادگاه می‌روم» اعلام کرد. اما نظرسنجی‌ها چندان او را بی‌گناه نمی‌دانند.
این در حالی است که در چند روز گذشته نگرانی‌ها از وقوع ناآرامی‌ها و تبعات تهدیدهای رئیس جمهور و حامیانش افزایش یافته و موانع امنیتی در اطراف ساختمان دادگاه نصب شده و پلیس در سراسر شهر به حال آماده‌باش درآمده است. ترامپ در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی تروث نوشت: «چه باورکنید و چه باور نکنید صبح روز سه‌شنبه نیز به دادگاه می‌روم. اما قرار نبود امریکا به این شکل باشد!»
ترامپ که نخستین رئیس جمهور سابق امریکا است که علیه او اعلام جرم و به دادگاه احضار شده، بارها خود را بی‌گناه خوانده است اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که 50 درصد مردم امریکا اتهامات علیه او در پرونده حق السکوت به استورمی دانیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در سال 2016 را جدی می‌دانند. 45 درصد معتقد بودند که ترامپ باید متهم شناخته شود اما درصد کمی با ابراز بی‌اطلاعی حاضر به نظردادن در این رابطه نشدند.
در این میان در بحبوحه حمایت بسیاری از جمهوری‌خواهان از رئیس جمهور سابق و حمله آنها به سیستم قضایی، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق امریکا، ترامپ را سرطان حزب جمهوری‌خواه خواند و هشدار داد در صورت تبرئه یا صدور حکم محکومیت تبعاتی برای امریکا رقم خواهد خورد.

افشای توافق دردسرساز دولت سابق
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که به رغم حضور شرکت NSO اسرائیل در فهرست سیاه دولت جو بایدن، واشنگتن یک قرارداد مخفیانه در سال 2021 با این شرکت امضا کرده و با آن همکاری پنهانی دارد. این قرارداد در زمان ریاست جمهوری ترامپ بسته شده بود.
به گزارش ایرنا، این قرارداد مخفیانه در 8 نوامبر 2021 نهایی شد اما طرف قرارداد رژیم صهیونیستی، شرکتی بود که به عنوان پوشش برای دولت امریکا نقش آفرینی می‌کرد. طبق مفاد این توافق، این شرکت به دولت امریکا امکان دسترسی به یکی از تسلیحات قدرتمند را داده است؛ ابزاری موقعیت یاب جغرافیایی که می‌تواند به صورت مخفیانه تلفن‌های همراه را در سراسر جهان بدون اطلاع یا رضایت کاربران ردیابی کند.
این در شرایطی است که 5 روز قبل دولت بایدن اعلام کرده بود در حال اقدام علیه شرکت NSO است که ابزارهای هک آن را به مدت چندین سال توسط دولت‌ها در سراسر جهان برای جاسوسی از مخالفان سیاسی، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران مورد استفاده قرار گرفته است.
اسناد این قرارداد پنهانی در حالی در دسترس نیویورک تایمز قرار گرفته که کاخ سفید در واکنش به این مسأله مدعی شد که این موضوع برای آنها تازگی داشته و از این قرارداد اطلاعی ندارند زیرا معتقدند هرگونه استفاده از این محصول بسیار نگران کننده خواهد بود. با این حال این روزنامه امریکایی نوشت که مشخص نیست کدام آژانس دولتی اجازه این توافق را داده و از آن استفاده می‌کند. چراکه براساس این گزارش، این قرارداد مخفیانه به دولت امریکا اجازه داده تا جاسوس‌افزار را علیه اهداف انتخابی در مکزیک آزمایش و ارزیابی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی