صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

آماده سازی فصل دوم «بچه زرنگ»، ساخت برنامه موسیقایی «هماهنگ» در قالب معرفی سرود، شعار روزجهانی کتاب کودک 2023 از جمله اخبار حوزه فرهنگ و هنردنیای مجازی در شبانه روز گذشته است.

نما 
فصل دوم «بچه زرنگ» در ادامه فصل اول به روایت زندگی پنج شهید مدافع حرم لشکر فاطمیون و پنج شهید مدافع حرم مشهدی خواهد پرداخت.در این مجموعه، زندگی شهیدان مدافع حرم علیرضا توسلی (ابوحامد - فرمانده لشکر فاطمیون)، سید حکیم، رضا اسماعیلی، محمدرضا خاوری و شیخ محمد رضایی از شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون و شهیدان مصطفی صدرزاده، جواد محمدی، محمد اسدی، محمد وطنی و جواد جهانی از شهدای مدافع حرم مشهدی روایت می‌شود.این مجموعه مستند داستانی به تهیه‌کنندگی رشید حاجتمند، نویسندگی عباس هادیان و طاهره ولی‌پور و کارگردانی هادی حاجتمند، محمدمهدی خالقی، محمدحسین امانی، جواد علیزاده و محمد صادق رمضانی مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند.«بچه زرنگ ۲» به همت گروه فیلم و سریال شبکه دو با مشارکت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی طی ۱۰ قسمت، از جمعه ۲۵ فروردین همزمان با بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان، میهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

پلتفرم (سکوی اینترنتی) فیلم‌نت مجموعه‌ای از آثار نمایشی ایرانی و خارجی را به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. سریال «بابا» یکی از آثاری است که در این مجموعه عرضه شده است».«بابا» سریالی ساخته کشور ترکیه و محصول سال ۲۰۲۲ است. هالوک بیلگینر، تولگا ساریتاش، آیدا اَکسِل، هاکان کورتاس و چم اوسلو از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

نوا
«هماهنگ» عنوان یکی از تازه‌ترین و متفاوت‌ترین تولیدات تلویزیونی در حوزه موسیقی و سرود است که طی روزهای آینده از شبکه‌های نسیم و افق پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. این در حالی است که در آستانه پخش این برنامه تلویزیونی از تیزر برنامه نیز رونمایی شد.
این برنامه که در آن ۱۴ هزار کیلومتر سفر زمینی برای دیده شدن گروه‌های سرود در ۱۰ نقطه ایران تجربه شده، محصولی از مرکز موسیقی«مأوا»، به تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، گروه‌های برتر مرحله مقدماتی که مجوز حضور در برنامه اصلی دریافت کرده‌اند، با حضور در استودیوی برنامه «هماهنگ» در حضور هنرمندان شناخته شده عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر کشورمان با قالبی بسیار متفاوت و جذاب به رقابت با یکدیگر می‌پردازند./ایرنا


دنیای ادبیات
«من یک کتاب هستم، مرا بخوان!» شعار روز جهانی کتاب کودک ۲۰۲۳ است.هرسال دوم آوریل، روز تولد هانس کریستین اندرسن، به عنوان روز جهانی کتاب کودک از سوی دوستداران ادبیات کودک گرامی داشته می‌شود تا عشق به خواندن را برانگیزد و توجه همگان را به اهمیت و نقش کتاب کودک در ژرفا بخشیدن به زندگی کودکان جلب کند. «من یک کتاب هستم، مرا بخوان» شعار روز جهانی کتاب کودک ۲۰۲۳ است. پوستر و پیام امسال حاصل همکاری نویسنده‌ یونانی «وایلیس ایلیوپولوس» و تصویرگر  یونانی «فوتینی استفانیدی» است؛ تصویر و کلامی در ستایش نیروی کتاب‌های کودکان در ترویج ارزش‌هایی چون برابری، تنوع و همه‌شمولی و همچنین ارتباط انسان‌ها برپایه‌ مدارا و تفاهم. این پیام به روال هر سال از سوی شورای کتاب کودک ترجمه شده و در دسترس علاقه‌مندان گرفته است.
 
«ریوئیچی ساکاموتو «Ryuichi Sakamoto» موسیقیدان و هنرپیشه ژاپنی برنده اسکار برای فیلم «آخرین امپراطور» در ۷۱ سالگی درگذشت. از فیلم‌هایی که او در آن نقش داشته علاوه بر آخرین امپراطور می‌توان به کریسمس مبارک آقای لارنس در سال ۱۹۸۳ اشاره کرد. ساکاموتو علاوه بر همبازی شدن با دیوید بی در عین حال آهنگساز آهنگ دلهره‌آور این فیلم بود. آخرین امپراطور - The Last Emperor که زندگی پویی آخرین امپراطور چین را به تصویر کشیده برنده ۹ جایزه اسکار از جمله برای بهترین فیلم و بهترین موسیقی در سال ۱۹۸۷ شد.آخرین امپراطور بر اساس کتابی به همین نام ساخته و توسط برناردو برتولوچی کارگردانی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی