صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

اخبــار استــانی

کردستان قطب 
درمان سرطان در کشور
شاید تا چند سال قبل، اینکه کردستان بتواند به قطب تشخیص و درمان سرطان تبدیل شود، دور از ذهن بود، چون محرومیت واژه عجین شده با نام آن بود ولی حالا این اتفاق افتاده است.
به گزارش ایرنا، هجدهم بهمن پارسال بود که ۲ بخش ویژه تشخیص و درمان سرطان در سنندج با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری رسید؛ طرح‌هایی که کردستان را در زمره مراکزی قرار داد تا با سلول‌های سرطانی مقابله کند.
دکتر فرزام بیدارپور، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگذاران و مجریان سلامت (درون بخشی و برون بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان نیز مهم است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آمارهای مربوط به سرطان در کردستان، اضافه کرد: تعداد موارد جدید مبتلا به سرطان در استان کردستان، ۲ هزار و ۸۷۸ نفر بوده که ۴۶ درصد آن در زنان و ۵۴ درصد هم در میان مردان است.
همین آمارها باعث شد تا وزارت بهداشت و خیرین سلامت به فکر کاری برای بیماران درگیر سرطان بیفتند، بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج با زیر بنای ۶۵۰ متر مربع دارای ۶ اتاق ایزوله، اتاق عمل و فضاهای جانبی است که با مشارکت بنیاد خیریه رویا فروزش احداث و با راه‌اندازی آن، نیاز به اعزام بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان به خارج از استان رفع شد.
برهان مراد ویسی رییس بیمارستان بعثت سنندج اظهار کرد: این بخش با ساختاری جدید طراحی و احداث شده و به هیچ عنوان خطر عفونت ندارد و ۴۰ بار تهویه برای هر اتاق طراحی شده است.این بخش شامل قسمت های آلوژن و اتولوک است و برای تجهیز بخش آلوژن به کمک مالی بیشتر وزارت بهداشت نیاز داریم.
 کردستان جزو مراکز انگشت شمار کشور است که به دستگاه پت اسکن مجهز است، بخش پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی پت‌سی‌تی‌اسکن بیمارستان کوثر، دارای اتاق اسکن با دستگاه زیمنس و آخرین تکنولوژی روز دنیا، ۲ اتاق جذب بیمار و اتاق تزریق پت‌اسکن است که پت‌سی‌تی تمام اعضای بدن، عضله قلب و مغز را با رادیو داروی FDG انجام می دهد. این دستگاه برای تشخیص سریع انواع سرطان ها در بیمارستان کوثر سنندج، به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور راه‌اندازی شد. اکنون با راه اندازی این مرکز، کردستان به یکی از قطب های تشخیص و درمان سرطان تبدیل شده است.

 

تشرف بیش از یک میلیون زائر 
به بقاع متبرکه خراسان رضوی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در ایام نوروز امسال، یک میلیون و ۵۵ هزار زائر به بقاع متبرکه خراسان رضوی مشرف شدند.
حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ایام نوروز امسال، یک میلیون و ۵۵ هزار زائر به بقاع متبرکه خراسان رضوی مشرف شدند و قریب به ۳۰۰ هزار زائر در بقاع متبرکه و حسینیه‌های استان اسکان یافتند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: طرح آرامش بهاری در ایام نوروز در ۱۲۳ بقعه متبرکه خراسان رضوی برگزار شد که از ۲۵ اسفند تا پایان ۱۳ فروردین، یک میلیون و ۵۵ هزار زائر به بقاع متبرکه استان مشرف شدند که از این تعداد ۶۷ هزار و ۲۰۵ نفر زائر خارجی بودند.

 

افزایش دما در غالب نقاط کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار پراکنده و وزش باد در برخی استان‌ها و روند افزایش دما در غالب نقاط کشور خبر داد.
صادق ضیاییان  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز در برخی نقاط مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات البرز شرقی افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود. طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در نیمه غربی کشور روند افزایش نسبی دما و در نیمه‌شرقی کشور استقرار هوای خنک پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه (۱۶ فروردین) در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار همراه با افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. ساعات بعد از ظهر در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش پراکنده و وزش باد رخ می‌هد.
ضیاییان در ادامه گفت: با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور پنجشنبه (۱۷ فروردین) در شمال غرب کشور ابرناکی، وزش باد شدید موقتی با احتمال خبرش گرد و خاک و رگبار پراکنده باران رخ می‌دهد. جمعه در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است.

جستجو
آرشیو تاریخی