صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و چهار - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

یوسف نوری از آموزش و پرورش رفت

جدیت دولت در پیگیری قصور پرداخت حقوق معلمان

اکرم رضایی
خبرنگار


در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش کشور فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذراند که یکی از آنها تأمین بودجه برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان بود. با گذشت ماه‌ها و سال‌ها تلاش برای اجرای رتبه‌بندی و احقاق حق معلمان در آخر آن‌طور که ادعا می‌شد کار پیش نرفت و نهایتاً دولت سیزدهم بود که به اجرایی شدن قانون رتبه‌بندی همت گمارد و رتبه معلمان اعلام شد؛ اما پرداخت حقوق اسفند ۱۴۰۱ برای معلمان با مشکل مواجه شد. قرار بود پرداختی معلمان با احتساب رتبه آنها باشد اما به علت آنچه «اختلاف مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور» خوانده شد، پرداخت حقوق اسفندماه معلمان با تأخیر و در روز ۲۹ اسفندماه به صورت علی‌الحساب واریز شد و موجبات نارضایتی جامعه فرهنگیان را فراهم کرد.
هر چند اطلاعیه‌های پی در پی از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در همان روز صادر شد که وزارت آموزش و پرورش سازمان‌های پشتیبان و تأمین‌کننده منابع در اجرای این قانون و اختلاف مبانی محاسبه فوق‌العاده رتبه‌بندی و بار مالی مربوطه با سازمان برنامه و بودجه کشور را سبب علی‌الحساب واریز شدن حقوق‌ها اعلام کرد اما سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد «کوتاهی از وزارت آموزش و پرورش بوده که لیست حقوق را بارگذاری نکرده است».
 در نهایت مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که با توجه به خطای نرم‌افزاری، متأسفانه پرداخت حقوق اسفندماه با کسوراتی همراه بوده است. این موضوع با عذرخواهی وزارت آموزش و پرورش و پس از آن ورود مستقیم رئیس جمهور به موضوع همراه شد و آیت‌الله رئیسی در روز ۲۹ اسفندماه در دستوری به معاون اول خود خواستار تشکیل جلسه با حضور مسئولان مربوطه برای حل اشکالات در پرداخت حقوق معلمان، برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و اعلام نتیجه در این باره شد. رئیس جمهور در روز ششم فروردین ماه و در نخستین جلسه هیأت دولت، با بیان اینکه اجرای نادرست طرح خوب رتبه‌بندی معلمان در آخر سال کام معلمان عزیز را تلخ کرد گفت: تدابیری برای حل موضوع اتخاذ شد، اما موضوع باید تا حصول نتیجه با جدیت بررسی و پیگیری شود تا اگر سوءمدیریتی وجود داشته حتماً با قاطعیت با آن برخورد شود.
 پس از این اتفاق و گلایه معلمان در سراسر کشور، رئیس جمهور به مخبر، معاون اول جهت بررسی مشکل به وجود آمده در پرداخت حقوق معلمان، امتیازات قانون رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان و رفع مشکل و شناسایی و برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی، دستورات لازم را داد و مخبر عصر ۹ فروردین و در نامه‌ای به رئیس قوه مجریه نتیجه بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه را اعلام کرد.
در نامه مخبر به رئیسی آمده است: «با وجود تقارن موضوع با ساعات پایانی سال، موضوع با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خزانه‌داری کل کشور، بانک مرکزی و بانک ملی و وزارت آموزش و پرورش بررسی و حقوق اسفند و اصلاحیه آن در حداقل زمان پرداخت شد.»
در این نامه همچنین درباره علل بروز مسأله آمده است: «پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و بررسی اسناد و مدارک و توضیحات دست‌اندرکاران مشخص شد کوتاهی و نحوه اقدام وزارت آموزش و پرورش علت اصلی بروز مشکل بوده است. برای حل مشکل و اجرای دقیق و قانونمند رتبه‌بندی معلمان نیز مقرر شد، با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات (۳۸هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ با فوریت محاسبه و پرداخت شود.»
پس از آن در تاریخ ۱۰ فروردین معاون اول رئیس جمهور نیز پس از بررسی موضوع اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش مقصر بوده است. در همین زمینه گفته شد که با مسئولان مقصر در تأخیر پرداخت حقوق فرهنگیان در سطح مدیران عالی آموزش و پرورش برخورد خواهد شد.
بخشی از معوقات معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات در روز دهم فروردین ماه به حسابشان واریز شد. همچنین در روز یازدهم فروردین ماه واریز بخشی از معوقات رتبه‌بندی معلمان انجام شد و اعتبارات تخصیص یافته در استان‌ها توزیع شد و پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان نیز توسط بانک‌های عامل انجام و معوقات مربوط به مابه‌التفاوت بین رتبه یک و رتبه استحقاقی معلمان در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد.
 در نهایت با شروع اولین روز کاری و پایان یافتن تعطیلات نوروز در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ خبر پذیرفته شدن استعفای یوسف نوری اعلام شد. با پذیرش استعفای یوسف نوری، رضا مراد صحرایی، رئیس کنونی دانشگاه فرهنگیان با حفظ سمت به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد. رضا مراد صحرایی متولد ۱۳۵۵ و دارای دکترای زبان شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است که از اردیبهشت سال گذشته به‌عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد.
پیش از این در ابتدای تعطیلات نوروز، یوسف نوری در پی تعویق در پرداخت حقوق معلمان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و مدیر کل دفتر وزارتی را برکنار کرد.

بررسی اعتراضات رتبه‌بندی از ۱۹ فروردین
‌عدم مدیریت صحیح در اجرای رتبه‌بندی از سوی وزارت آموزش و پرورش را نمی‌توان در این برهه حساس نادیده گرفت. این وزارتخانه قول اجرای رتبه‌بندی از اواخر سال ۱۴۰۱ را بارها عنوان کرد و معلمان را چشم انتظار گذاشته بود؛ در حالی که رویه تأیید مدارک و اعتراض معلمان از رتبه آنان همچنان ادامه دارد. لازم به ذکر است که به منظور رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات رتبه بندی، چهار کارگروه تخصصی در ادارات آموزش و پرورش استان و مناطق با عناوین آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی، تربیت بدنی و پشتیبانی شکل گرفته و فعالیت خود را بر اساس دستورالعمل شروع خواهند کرد.
کار کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی از ۱۹ فروردین در ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور آغاز و به اعتراضات معلمان در این حوزه رسیدگی خواهد شد.
میزهای تکریم و پاسخگویی به رتبه‌بندی در ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده و در راستای تکریم و حفظ کرامت همکاران پاسخگویی شایسته انجام خواهد گرفت. شایان ذکر است همکارانی که در سامانه my.medu.ir به فرایند رتبه‌بندی خود ثبت اعتراض کرده یا خواهند کرد، رسیدگی به اعتراضات آنان صرفاً در بستر سامانه خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی