صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آغاز خرید تضمینی گندم

انتظار می‌رود در سال‌ جاری مقادیر بیشتری گندم نسبت به سال گذشته خریداری شود

 برداشت نخستین خوشه‌های گندم با حضور وزیر جهاد کشاورزی در مزارع پیشین شهرستان راسک سیستان و بلوچستان از هفتم فروردین‌ماه آغاز شد. به طور معمول و طبق سنوات گذشته برداشت گندم از پایان اسفند‌ماه و ابتدای فروردین‌ماه هر سال از استان‌های سیستان‌ و بلوچستان و بوشهر آغاز می‌شود. دولت امسال قیمت خرید تضمینی گندم را 13 هزار تومان تعیین کرد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان پایه و ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت تعیین شده است. این در حالی است که نرخ خرید تضمینی در سال قبل 11 هزار و 500 تومان تعیین شده بود. سید سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام آغاز برداشت خرید تضمینی گندم اعلام کرده است: تلاش حداکثری ما این است تا گندم مورد نیاز کشور از محل تولیدات داخلی خریداری شود و بدین‌ منظور برای تحویل محصول از گندمکاران، سازکار‌های لازم فراهم شده است تا در خدمت کشاورزان عزیز کشورمان باشیم. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه معمولاً هر سال عملیات خرید تضمینی گندم از استان سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرق کشور آغاز می‌شود و به‌ تدریج سایر استان‌ها به این عملیات می‌پیوندند، تصریح کرد: امسال حدود 33 هزار هکتار از اراضی استان سیستان‌ و بلوچستان زیر کشت گندم رفته است و انتظار می‌رود حدود 75 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شود.وی با تأکید بر اینکه در سال گذشته 7 میلیون و 200 هزار تن گندم از کشاورزان در سراسر کشور خریداری شد، اظهار امیدواری کرد: با توجه به ازدیاد سطح زیر کشت، توسعه کشاورزی قراردادی و افزایش بارش‌ها، تدابیر و تمهیدات مورد نیاز برای تحویل محصول از گندمکاران در اقصی نقاط کشور پیش‌بینی شده است و از این‌رو انتظار می‌رود در سال‌ جاری نسبت به سال گذشته مقادیر به‌ مراتب بیشتری گندم خریداری کنیم.

پیش‌بینی تولید 13 میلیون تنی گندم
بنابر آمار سطح زیرکشت، گندم آبی یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار و گندم دیم بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است و وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌کند در سال زراعی جاری با افزایش کشت قراردادی گندم و اجرای طرح الگوی کشت، به تولید 13 میلیون تنی گندم برسیم. تعیین منطقی نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته منجر به تولید 11 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور شد و حالا با اعلام برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان همچون طرح جهش تولید در دیمزارها، کشت قراردادی، تخصیص بیمه برای محصولات و ارائه تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی، به افزایش 13 میلیون تنی گندم دست یابیم.

عدم تغییر در نرخ خرید تضمینی گندم
با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، تورم و نوسانات نرخ جهانی، بنیاد ملی گندمکاران خواستار اصلاح قیمت و بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم شده است. تولیدکنندگان و کشاورزان دلایل لزوم بازبینی در نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش هزینه‌های تولید و قیمت گندم در بازارهای جهانی برای جلوگیری از قاچاق گندم عنوان می‌کنند.
با توجه به درخواست بنیاد ملی گندمکاران برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و زمزمه‌های تغییر نرخ اما علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی درباره بررسی قیمت جدید خرید گندم برای سال زراعی جاری اعلام کرده هنوز تصمیمی گرفته نشده و تصمیم همانی است که بود.
مهاجر تأکید کرده است اگر قرار باشد تغییری در نرخ خرید تضمینی گندم ایجاد شود به طور رسمی اعلام می‌شود و موارد مطرح شده درباره نرخ خرید تضمینی گندم شایعه است و شورای قیمت‌گذاری فعلاً در این خصوص برنامه‌ای ندارد. دولت در سال گذشته توانست خرید 4.5 میلیون تنی گندم در سال ماقبل را به بیش از 7 میلیون تن برساند و انتظار می‌رود در سال زراعی 1402-1401 نیز تولید افزایش پیدا کرده و طبق پیش‌بینی‌ها در تولید 8 میلیون تن آرد مورد استفاده خبازی‌ها به خودکفایی برسیم.

جستجو
آرشیو تاریخی