در حافظه موقت ذخیره شد...
اضافه شدن ۴۰۰ کیلومتر راهآهن در سال ۱۴۰۲ به شبکه ریلی
عباس خطیبی، با اشاره به اهمیت موضوع حملونقل و سهم آن در اقتصاد کشورها بویژه در کشور ما با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ایران، تشکیل کریدورهای ترانزیتی، بهبود شبکه و اتصال مراکز عمده جمعیتی و بار به شبکه ریلی کشور را یکی از سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: در دولت سیزدهم برنامهریزی کلانی برای توسعه خطوط ریلی کشور در زیرساختها انجام و تکمیل و اتمام پنج پروژه ریلی مهم برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شد. وی با بیان اینکه بسیاری از این پروژهها به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است، افزود: راهآهن بستانآباد- خاوران بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید و آماده بهرهبرداری است. خطیبی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و هماکنون حدفاصل بستانآباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهرهبرداری است.
وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راهآهن دانست. معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، همچنین با تأکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدورهای مهم بینالمللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور میکند که راهآهن بستانآباد - خاوران یکی از بخشهای مهم این کریدورها است. وی حجم عملیات خاکی راهآهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتونریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار رفته است.