صفحات
شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و پنجاه و سه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

13 میلیون نفر مشتری ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تعطیلات عید

با وجود تمهیداتی که برای ایمنی سفر اجرا شد اما به دلایل مختلف تعداد تصادفات منجر به فوت نیز روندی افزایشی داشت

اوج‌گیری فعالیت حمل و نقل عمومی در پایان تعطیلات نوروزی 13 میلیون مسافر نوروزی حمل و نقل عمومی را برای تردد انتخاب کرده‌اند که بیشترین سهم مربوط به حمل و نقل جاده‌ای است

سفرهای نوروزی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد رشدی حدود 15 درصدی نسبت به سال قبل دارد. با وجود تمهیداتی که برای ایمنی سفر اجرا شد اما به دلایل مختلف تعداد تصادفات منجر به فوت نیز روندی افزایشی داشت و تا روز گذشته نزدیک به 700 مورد مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای ثبت شد.
شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گزارشی آماری از جابه‌جایی مسافران نوروزی در بخش‌های مختلف حمل و نقل را ارائه کرده است. بر اساس این گزارش تعداد مسافر جا به جا شده در سطح کشور توسط حمل و نقل عمومی در بازه ۱۸ روز از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۸ روز به مرز ۱۳ میلیون نفر رسید. در این مدت ۵ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۵۵۹ مسافر توسط حمل و نقل عمومی جاده‌ای به مسافرت رفته‌اند که از این تعداد، سهم ناوگان اتوبوسرانی ۶۲ درصد، مینی بوسرانی ۲۲.۹ درصد و سواری کرایه ۱۵.۱ درصد بوده است. همچنین حدود ۵.۱ میلیون مسافر با حمل و نقل ریلی، ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۹۶۶ مسافر با حمل و نقل هوایی داخلی و بین‌المللی و تعداد ۳ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۹۴ مسافر نیز با شناورهای مسافری و تفریحی در کشور اقدام به جا به جایی کرده‌اند.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی متوسط تردد بین استانی در این بازه زمانی را 2 میلیون وسیله نقلیه اعلام کرد و گفت: در بازه ۱۸ روز گذشته طرح نوروزی، 42 میلیون و 300 هزار وسیله نقلیه در سطح کشور جا به‌ جا شده‌اند که رشد یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه نوروز سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد و یکی از دلایل این رشد می‌تواند بهبود نسبی وضعیت جامعه نسبت به ابتلا به کرونا باشد. تعداد مسافر‌های جابه‌جا شده با قطار حدود یک میلیون و ۴۳۴ هزار نفر بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۱۷ درصد رشد داشته است. پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری برای بازه زمانی ۱۶ تا ۲۸ فروردین نیز از دهم فروردین آغاز شده است.
استان‌های سیستان و بلوچستان با ۲۰ درصد، ایلام با ۱۹ درصد، خوزستان با ۱۸ درصد، کرمان با ۱۶ درصد، اردبیل با ۱۲ درصد و گلستان با ۱۰ درصد بیشتر افزایش تغییرات تردد بین استانی را داشته‌اند و مسافرین نوروزی بیشتری نسبت به سال گذشته به سوی خود جذب کرده‌اند.
 چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تخلف سرعت غیر مجاز
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تخلف سرعت غیر مجاز در دوربین‌های ثبت تخلفات عبور و مرور سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای از ۲۴ اسفند تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ (١٧ روز) ثبت شده است، بیان کرد: نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار پلاک خودرو ثبت شده دارای سرعت متوسط غیرمجاز بوده و مابقی در سرعت لحظه‌ای بیش از حد مجاز رانندگی کرده‌اند.
افندی‌زاده بیان داشت: تعداد ۱۸۷۲ سامانه فعال ثبت تخلفات عبور و مرور متعلق به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در محورهای برون شهری وجود دارد که از ۲۴ اسفند تا پایان روز ۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۳۰۴ میلیون و ۶۰۵ هزار و چهار پلاک خودرو را که در محورهای برون شهری کشور تردد داشته‌اند ثبت کرده‌اند.
وی ادامه داد: سامانه‌های فعال در دوره زمانی ذکر شده دو میلیون و ۹۰۵ هزارو ۷۰۹ پلاک خودرو را که در هنگام عبور از مقابل دوربین‌های ثبت تخلفات عبور و مرور سرعت لحظه‌ای غیرمجاز داشته‌اند ثبت کرده است. همچنین یک میلیون و ۷۹۹ هزار و ۱۹۳ پلاک ثبت شده دارای سرعت متوسط غیرمجاز ثبت شده هستند.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از ابتدای طرح نوروزی تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار درخواست در اپلیکیشن ۱۴۱ و بیش از ۱۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست در سامانه اینترنتی ۱۴۱ و بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تماس تلفنی با شماره سه رقمی ۱۴۱ با تلاش همکاران ما در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، انجام شده است.
 
۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر نوروزی هواپیمایی
جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از جابه جایی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر نوروزی از ۲۴ اسفند سال گذشته تا تاریخ یازدهم فروردین امسال، خبر داد. وی افزود: از روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا یازدهم فروردین امسال، در مجموع ۱۹ هزار و ۶۵۰ مجوز پرواز برای مسیرهای داخلی و بین‌المللی توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد که از این تعداد مجوز صادر شده، تاکنون ۱۹ هزار و ۲۷ پرواز (نشست و برخاست) انجام شده است. وی تصریح کرد: از مجموع مجوزهای پرواز، سهم مسیرهای داخلی ۱۳ هزار و ۸۳۴ مورد بود و پنج هزار و ۸۱۶ مجوز نیز برای مسیرهای بین‌المللی صادر شده است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری یادآوری کرد: از تاریخ ۲۴ اسفند پارسال تا یازدهم فروردین امسال در مجموع ۲ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۸۳۲ مسافر (اعزام و پذیرش) با ۱۹ هزار و ۲۸ پرواز (نشست و برخاست) جابه‌جا شدند.
یازرلو افزود: از مجموع مسافران جابه‌جا شده در بازه زمانی یاد شده، یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۶۵ مسافر داخلی با انجام ۱۵ هزار و ۶۰۴ پرواز داخلی و ۴۸۰ هزار و ۲۶۷ مسافر بین‌المللی نیز با انجام سه هزار و ۴۲۳ پرواز خارجی جابه‌جا شدند. وی با بیان اینکه در بازه زمانی ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، در مجموع ۱۹ هزار و ۶۵۰ مجوز پرواز برای مسیرهای داخلی و بین‌المللی توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است، تصریح کرد: از این تعداد مجوز صادر شده تاکنون ۱۷ هزار و ۹۲۳ پرواز (نشست و برخاست) انجام شده است.

هشدار ایمنی برای خلبانان پروازهای کیش
با توجه به افزایش تعداد پروازها بخصوص در روزهای پیش رو، مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از صدور هشدار ایمنی برای خلبانان پروازهای کیش خبر داد.
حسن رضایی‌فر گفت: پس از وقوع حادثه فرود یک هواپیمای مسافربری در باند بسته و غیرعملیاتی فرودگاه کیش، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری برای خلبانان پروازها به مقصد فرودگاه کیش یک هشدار ایمنی برای توجه به وضعیت فرودگاه و پرهیز از استفاده باند غیر عملیاتی و بسته آن فرودگاه صادر کرد.
وی افزود: با توجه به پیشرفت طرح بازسازی باند غیرعملیاتی فرودگاه کیش، این باند به عنوان یک باند مناسب‌تر برای خلبانان به نظر رسیده و احتمال اشتباه خلبانان در شناسایی باند قابل استفاده و عملیاتی در هنگام دید محدود امکان دارد درصورتی که هنوز باند مذکور تکمیل نشده و استانداردهای لازم را کسب نکرده است.
رضایی‌فر تصریح کرد: در همین راستا دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری برای ارتقای ایمنی پروازهای فرودگاه کیش توصیه‌های ایمنی از جمله اینکه خلبانان پرواز با هماهنگی واحدهای دیسپچ، قبل از انجام پروازها ضمن توجه به اطلاعات منتشره در نشریه هوانوردی کشور در توجیه خود از پرواز به تنها باند عملیاتی 09چپ- 27 راست این فرودگاه توجه کرده و موظفند ضمن رعایت اصول سکوت متعارف و مدیریت در اتاقک خلبان هنگام تقرب و رعایت دستورالعمل‌های عملیاتی شرکت هواپیمایی متبوع، ضمن تأیید باند مجاز مابین دو خلبان، در شناسایی آن دقت لازم را معمول داشته تا فرود ایمنی را انجام دهند به‌طور عمومی منتشر کرد. مدیر کل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی همچنین تأکید کرد: مسئولین فرودگاه کیش نیز موظف به اتمام سریع طرح بازسازی باند ۰۹ راست (۲۷ چپ) در فرودگاه و نصب سامانه فرود دقیق (ILS) و ازدیاد هشدارهای ایمنی روی باند مذکور هستند.
حسن خوشخو، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز از معرفی شرکت هواپیمایی داخلی گرانفروش به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد. معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از مسافرین خواسته است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف آن را در سامانه مسافر ثبت کنند.

 

بــــرش

304 میلیون تردد در 16 روز
تعداد ۱۸۷۲ سامانه فعال ثبت تخلفات عبور و مرور متعلق به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در محورهای برون شهری وجود دارد که از ۲۴ اسفند تا پایان روز ۱۱ فروردین ۱۴۰۲، ۳۰۴ میلیون و ۶۰۵ هزار و چهار پلاک خودرو را که در محورهای برون شهری کشور تردد داشته‌اند ثبت کرده‌اند

جستجو
آرشیو تاریخی