کاهش قیمت‌ها به تمام کالاها می‌رسد

با توجه به افت نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالاها خواهیم بود

از اواخر هفته گذشته، ریزش نرخ ارز آغاز شد و اولین بخشی که از این اتفاق تأثیر پذیرفت بازار خودروهای داخلی و وارداتی بود؛ قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی در هفته جاری از 7 درصد تا 35 درصد کاهش پیدا کرده و حتی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که روند کاهش قیمت‌ها به بیش از 40 درصد برسد. روند کاهش قیمت در مورد سایر بازارها هم تسری خواهد یافت. به گفته مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت تمام کالاهایی که بواسطه افزایش نرخ ارز بالا رفته است، کاهشی خواهد شد. این موضوع در مورد تمام اقلام کالایی کشور از محصولات پتروشیمی گرفته تا تلفن همراه و مواد غذایی صدق خواهد کرد.
آن‌گونه که مسئولان وزارت صمت عنوان کردند سال آینده، قیمت اکثر کالاها در مقایسه با وضعیت فعلی، بیشتر کاهشی خواهد شد. از طرفی اگر افت نرخ ارز ادامه پیدا کند، کاهش قیمت کالاها بیشتر خواهد شد و حتی این احتمال وجود دارد در مورد کالاهایی که قیمت‌گذاری آن با دولت است، بازنگری در قیمت‌ها مورد پیگیری قرار گیرد. طی هفته گذشته و زمانی‌که نرخ ارز از عدد 45 هزار تومان عبور کرد، قیمت خیلی از کالاها دستخوش تغییر شد و حتی برخی فروشندگان از فروش کالاهای خود بخصوص کالاهای سرمایه‌ای چون لوازم خانگی، خودرو و... امتناع کردند، اما با انتشار اخباری مبنی بر احیای روابط تهران و ریاض و در راستای آن کاهش نرخ ارز، خیلی‌ها فروشنده شدند.

حرکت به سمت پویایی
شعبان فروتن، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به اینکه روابط ایران با کشورهای عربی بهبود پیدا کرده و قرار است ایران و عربستان بعد از 7 سال همکاری‌های خود را از سر بگیرند، اقتصاد کشور به سمت پویایی حرکت خواهد کرد و نوسان قیمت کالاها به حداقل می‌رسد. او ادامه داد: درج قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده در اکثر کالاها نشان داد که دولت سیزدهم توانایی کنترل بازار کالایی کشور را دارد و لذا با ثبات نرخ ارز و اطمینان از اینکه ارز دچار التهاب نمی‌شود می‌توان در قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاها بازنگری اساسی را انجام داد. این فعال اقتصادی گفت: اگر دستگاه دیپلماسی، مذاکرات با کشورهای عربی بخصوص عربستان را با سرعت بیشتری به نتیجه برساند، شاهد اتفاق‌های بهتری در حوزه اقتصاد خواهیم بود؛ ماه‌های گذشته برخی کشورها بخصوص عراق سطح تعامل خود را با ایران کاهش داده بود اما از زمانی‌که احیای رابطه ایران و عربستان مطرح شد، این کشور هم سیاست‌های خود را تغییر داده است. او درباره احتمال کاهش قیمت‌ها افزود: به طور قطع قیمت انواع کالاها در هفته‌های آینده کاهش خواهد یافت، وقتی تولیدکننده‌ای با قیمت مناسب‌تر، مواد اولیه را خریداری می‌کند دیگر دلیلی وجود ندارد که مردم کالای نهایی را گران خریداری کنند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر کاهش قیمت را در برخی کالاها به عنوان مثال مرغ، گوشت، خودرو، سرویس مبلمان، لوازم خانگی و... دیدیم و لذا در مورد سایر کالاها نیز روند کاهش قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد. او گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک اطلاعاتی خوبی در مورد تولیدکنندگان رسیده و اکنون چند طرح ملی نیز اجرایی شده است، لذا با نشست‌های تخصصی و بررسی قیمت مواد اولیه می‌توان کاهش قیمت اکثر کالاها را دنبال کرد.

تداوم کاهش قیمت‌ها
 طی سه روز گذشته و کاهش شدید نرخ ارز، قیمت برخی کالاها کاهشی بوده است، به عنوان مثال در حوزه درودگران قیمت‌ها بین4 تا 15 درصد کاهشی شده است. در صنف پارچه نیز کاهش قیمت به بیش از 10 درصد رسیده است. صنوف پلاستیک و چینی‌آلات هم کاهش قیمت را ثبت کردند. در مورد مواد غذایی نیز برخی کالاها، افت قیمت داشتند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کاهش قیمت حداقل تا اواخر فروردین ماه ادامه خواهد یافت.
روز گذشته سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت کالاها گفت: متأسفانه اقتصاد ما بسیار به ارز وابسته است که برای کاهش این وابستگی برنامه‌ای در وزارت صمت تدوین کرده‌ایم که اوایل سال آینده منتشر خواهد شد. او در خصوص کسانی که به بهانه افزایش نرخ ارز قیمت کالاهای خود را افزایش می‌دهند، تصریح کرد: ما باید نظام شفاف فروشگاهی داشته باشیم که این پروژه آغاز شده و تا اواسط سال آینده به حدی می‌رسد که بتوانیم بر بازار کالاهای اساسی مثل خواربار، موبایل و... به‌صورت سامانه‌ای نظارت کنیم.

پیشتازی دولت سیزدهم
محمدحسین عادلی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد ایران بشدت به نرخ ارز وابسته است و هر زمانی که نرخ ارز دچار نوسان می‌شود، اقتصاد کشور بشدت تحت تأثیر قرار گرفته و قیمت‌ها افزایشی می‌شود، این در حالی است که در سایر کشورها چنین امری رخ نمی‌دهد. او ادامه داد: کشور روسیه در شرایط جنگ به سر می‌برد و اقتصاد آن مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته اما می‌بینیم که نرخ ارز در این کشور خیلی اثرگذار نبوده است، یا حتی کشور ترکیه؛ سیاست‌های ما باید به گونه‌ای تدوین شود که از نرخ ارز کمترین اثرپذیری را داشته باشد در غیر این‌صورت نمی‌توان چنین اقتصادی را کنترل کرد. عادلی گفت: بارها در مورد وابستگی شدید اقتصاد ایران به نرخ ارز صحبت کردیم اما دولت گذشته به آن هیچ توجهی نکرد، اما اکنون می‌بینیم که دولت سیزدهم در این موضوع پیشقدم شده و خود گله‌مند از تأثیر زیاد نرخ ارز بر اقتصاد است.
او خاطرنشان کرد: اگر میزان وابستگی به نرخ ارز کاهش پیدا نکند، دوباره در آینده شاهد نوسان قیمت کالاها خواهیم بود، ضرورت دارد که در مورد واردات مواد اولیه و کاهش اثرات نرخ ارز برنامه جامع داشته باشیم.
این فعال اقتصادی گفت: دولت‌ها تلاش می‌کنند که قیمت کالاها کنترل شود اما با کوچک‌ترین تغییر در نرخ ارز قیمت تمام کالاها دستخوش تغییر می‌شود، از همین رو برای آنکه سال آینده نوسان قیمت کالاها به حداقل برسد، ضرورت دارد که در مورد نرخ ارز تصمیم جدی گرفته شود و دلار از چرخه اقتصاد کشور خارج یا حداقل کمرنگ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی