صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

تداوم رشد 5 درصدی بخش صنعت

ارتقای 25 رتبه‌ای ایران در شاخص پیچیدگی هدفگذاری شده است

رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن در کشور افزایش یافته است که در این خصوص رشد فصلی بخش معدن به ۲.۶ درصد رسید.
سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب اظهار داشت: روند تولید در کشور بسیار مطلوب است. بر اساس آمار مرکز آمار در بخش صنعت و معدن شاهد رشدهای خوبی بوده‌ایم. تابستان ۱۴۰۰ رشد فصلی معدن منهای ۳.۷ بوده که در پاییز امسال به مثبت ۲.۶ درصد رسید. وزیر صمت با بیان اینکه رشد فصلی بخش صنعت در تابستان سال گذشته، ۲ درصد بود که در پاییز سال‌جاری به ۵ درصد رسیده است، افزود: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه امسال از سال قبل و از میانگین رشد اقتصاد کل کشور بیشتر بود و ۵ درصد رشد داشت و این آمار نشان می‌دهد که روند رشد در حال تداوم و حرکت است. وی ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته تمرکز در بخش صنعت، عرضه‌محور بود و بیشتر به سمت استفاده از محصولات پارک‌های فناوری حرکت می‌کردیم، اما اکنون در کنار تقویت عرضه دانش‌بنیانی باید رویکرد تقاضامحور را تقویت کنیم تا متناسب با تقاضا، صنعت کارهای دانش‌بنیانی شکل بگیرد.
فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: در هر محصول معدنی که بیش از یک میلیون دلار واردات داریم، باید تولید داخل شود. از طرفی سامانه‌ای راه‌اندازی شده تا ۳۴ هزار تجهیزات صنعتی در داخل ساخته شود که اکنون ۲۴ هزار تقاضا برای ساخت ثبت شده است. ما باید با توجه به رشد صنعت، یک رویکرد تقاضامحور را در پیش بگیریم.
وزیر صمت تصریح کرد: قدم دیگر این است که اگر شاخصی پیدا کنیم که علم و ثروت و قدرت را همزمان اندازه‌گیری کند، بسیار عالی است. علم؛ قدرت است و باید این دو را به یکدیگر متصل کنیم. شاخصی که قدرت و دانش‌بنیان را بررسی می‌کند، شاخص «پیچیدگی» است، بر این اساس قصد داریم از رتبه ۶۵ آن را به جایگاه ۴۰ برسانیم. ممکن است در شاخص‌های علم‌سنجی و مقاله رتبه خوبی داشته باشیم، اما در آن به جای حل مسائل خودمان، مسائل دیگران را حل کنیم.
 
 شفاف‌سازی جزئیات رشد بخش صنعت
مرکز آمار رشد بخش صنعت کشور در ۹ماهه امسال را ۵٫۱ درصد اعلام کرد، این در حالی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت ۳٫۱ درصد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۱٫۵ درصد بود. بر اساس این گزارش ، رشد بخش صنعت در سال ۱۳۹۷ منفی ۸٫۲ درصد، در سال ۱۳۹۸ حدود ۰٫۷ درصد و در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱٫۸ درصد بود. البته در سال ۱۴۰۰ با تغییر دولت و بهبود سیاست‌های صنعتی، رشد این بخش به ۳٫۱ درصد افزایش یافت و در ۹ ماهه سال جاری هم رشد بخش صنعت به ۵٫۱ درصد ارتقا یافته که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بهترین عملکرد است. بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد فصلی بخش صنعت در پاییز امسال هم ۵ درصد اعلام شده در حالی که در پاییز سال قبل ۲٫۹ درصد بود. اگرچه در ۵ فصل عملکرد دولت سیزدهم (پاییز ۱۴۰۰ تاکنون) متوسط رشد فصلی بخش صنعت ۴٫۲ درصد بود، اما این در حالی است که در دهه گذشته طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ متوسط رشد فصلی بخش صنعت منفی ۲٫۸ درصد بود.
 در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز متوسط رشد فصلی بخش صنعت ۱٫۷ درصد بود. به عبارتی رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۲٫۵ برابر شده است.

مثبت شدن بی‌سابقه چند شاخص برجسته
همچنین رشد بخش معدن که در چند سال گذشته منفی یا صفر بود، در ۹ماهه امسال سرانجام مثبت شد و به نزدیکی یک درصد رسید. رشد بخش معدن در فصل پاییز هم به ۲٫۷ درصد افزایش یافته که در چند سال گذشته بی‌سابقه است. علاوه بر این، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات که شاخص مهم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت محسوب می‌شود در ۹ماهه امسال ۶٫۴ درصد رشد کرده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴٫۳ درصد رشد کرده بود. این در حالی است که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات در اکثر سال‌های دهه گذشته با رشد منفی مواجه شده بود.
شاخص صادرات کالا و خدمات هم که در ۹ماهه سال قبل منفی ۶٫۸ درصد بود در سال‌جاری به مثبت ۲۲٫۴ درصد رسیده و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی