صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

وزارت کشور و وزارت اطلاعات طی بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند

بازداشت برخی عوامل مسمومیت دانش آموزان در 6 استان

وزارت کشور با صدور سومین بیانیه خود طی هفته گذشته درباره مسمومیت برخی دانش‌آموزان در تعدادی از مدارس کشور، اعلام کرد تعدادی از افراد دخیل در این حوادث در 6 استان شناسایی و دستگیر شدند.
در این بیانیه عنوان شده که در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات، سپاه و فراجا در 6 استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش‌آموزان منجر شده است، شناسایی و دستگیر شدند.

بازداشتی‌ها در اغتشاشات فعال بودند
طبق این بیانیه، برابر اطلاع واصله در مورد یکی از تیم‌های چهارنفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است. یکی از اعضای این تیم ضمن انتقال مواد تحریک‌کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش‌آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش‌آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش‌آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش‌آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره‌برداری شود که اطلاعات تکمیلی از این دستگیری‌ها پس از پایان تحقیقات توسط سازمان‌های ذی‌ربط به اطلاع خواهد رسید.

بروز عوارض در ۵ درصد دانش‌آموزان ناشی از ماده شیمیایی تحریک‌آمیز
در همین رابطه معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در توضیح اقدامات دستگاه‌ها درباره علل مسمومیت دانش‌آموزان در هفته‌های اخیر، افزود: افرادی در ۵ استان دستگیر شدند که از کادر مدرسه نیستند. به گزارش ایرنا، سید مجید میراحمدی با اشاره به حضورش در نشست سه‌شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: کمتر از ۵ درصد دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی کردند، متأثر از ماده شیمیایی تحریک آمیزی بوده که عوارضی چون سوزش گلو یا ریزش اشک و سرگیجه و حالت تهوع را از خود نشان داده است.
گشت‌های ویژه پلیس  در اطراف مدارس
میراحمدی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گشت‌های ویژه پلیس در اطراف مدارس، گفت: فراجا بر مبنای مصوبه‌ جلسه وزیر کشور، قرار شد مأمورینی را برای مراقبت از محیط پیرامونی مدرسه به کار گیرد تا امنیت لازم و مطمئنی برقرار شود.
بیانیه تحقیقی وزارت اطلاعات درباره حادثه
همچنین پس از وزارت کشور، وزارت اطلاعات هم چهارشنبه گذشته بیانیه‌ای در خصوص مسمومیت برخی دانش‌آموزان تعدادی از مدارس کشور، صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: درخصوص موضوع بدحالی برخی از دانش‌آموزان تعدادی از مدارس کشور که در هفته‌های اخیر حادث شده، به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند که مأمورین این وزارتخانه از نخستین اتفاقات روی داده در شهر مقدس قم وارد میدان شده و تحقیقات لازم را آغاز کرده و همین بررسی‌ها، مبنای ورود برخی دیگر از دستگاه‌های مرتبط به موضوع شد.
سپس و به موازات تکرار رویدادهای مشابه، به تمرکز هر چه بیشتر حول این موضوع و گسترش دامنه تحقیقات پرداختند.
اگر چه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش شده، موجب تأمل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل تعمیم به سایر موارد شد.
در ادامه این بیانیه عنوان شده: اینک به دنبال دستورات قاطع و مطاع رهبرحکیم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در بیانات پانزدهم اسفندماه پیرامون آن حوادث و در پی حضور مورخ شانزدهم اسفندماه ریاست محترم جمهوری، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی در وزارت اطلاعات و تأکید مجدد بر دستورات قبلی در این خصوص و در پاسخ به مطالبه بحق مراجع معظم تقلید، ائمه محترم جمعه، اولیای گرامی دانش‌آموزان معزز و سایر اقشار و آحاد ملت شریف ایران، سربازان گمنام امام زمان(عج) اطمینان می‌دهند با تمام توش و توان و تجارب و تجهیزات خویش، روند تحقیقات و پیگیری‌های همه جانبه اطلاعاتی، امنیتی و فنی خود را به صورت بی‌وقفه، شبانه روزی و خستگی ناپذیر و با هم افزایی با کلیه دستگاه‌های ذیربط و هم پوشانی با جامعه اطلاعاتی مقتدر کشور، تا حصول نتیجه قاطع و نهایی ادامه خواهند داد.

جستجو
آرشیو تاریخی