مصوبه طلایی برای صادرکنندگان

درهای کشور روی شمش طلا نقره و پلاتین باز شد

با مصوبه آذر ماه هیأت وزیران، درهای کشور روی فلزات گرانبها به طور کامل باز شد. درحالی که طی سال‌های گذشته نمونه چنین مصوبه‌ای را داریم، اما تصویب‌نامه سال‌جاری دولت تفاوت‌های فاحشی با گذشته دارد، چرا که با این مصوبه هرگونه مانعی بر سر راه واردات شمش طلا، نقره و پلاتین به کشور برداشته شد.

با مصوبه آذر ماه هیأت وزیران، درهای کشور روی فلزات گرانبها به طور کامل باز شد. درحالی که طی سال‌های گذشته نمونه چنین مصوبه‌ای را داریم، اما تصویب‌نامه سال‌جاری دولت تفاوت‌های فاحشی با گذشته دارد، چرا که با این مصوبه هرگونه مانعی بر سر راه واردات شمش طلا، نقره و پلاتین به کشور برداشته شد. علاوه بر این، صادرکنندگان به عنوان اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان از این مصوبه نیز می‌توانند رفع تعهد ارزی خود را با طلا انجام دهند، اقدامی که به اعتقاد کارشناسان ضمن اینکه موجب کاهش و تخلیه حباب قیمتی فلزات گرانبها در بازار می‌شود و ذخایر طلایی کشور را بیش از پیش افزایش می‌دهد، محدودیت‌های تحریم برای نقل و انتقال ارز به کشور را نیز از بین می‌برد. واردات شمش را می‌توان در بازار سکه کشور مؤثر دانست، در واقع به سبب تحریم‌ها، امکان واردات رسمی شمش بسیار محدود شده است و از آنجایی که در بازار سکه شاهد خرید هستیم، بانک مرکزی باید به سمت ضرب سکه حرکت کند و واردات شمش توسط تجار و خرید و آب‌کردن آن در مسیر ضرب سکه تأثیرگذار خواهد بود. با اجرایی شدن این مصوبه، صادرکنندگان کالا یا خدمات که به سبب تحریم‌های مالی در سالیان اخیر در دریافت هزینه صادرات خود با مشکلاتی مواجه بودند، می‌توانند هزینه را به‌صورت شمش طلا دریافت کرده و وارد کشور کنند.
ششم آذر ماه سال‌جاری بود که هیأت وزیران به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، مصوبه آزادسازی واردات شمش طلا، نقره و پلاتین را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، ورود فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به هر میزان و به‌صورت شمش استاندارد، به‌عنوان یکی از انواع سرمایه‌های خارجی قابل ورود به کشور پس از اظهار به گمرک و بدون ثبت سفارش بلامانع است. ضمن اینکه واردات شمش فلزات مذکور به صورت کالای همراه مسافر هم از طریق مبادی گمرکی به هر میزان، بلامانع است.
 
واردات شمش طلا و نقره از مالیات معاف شد
به دنبال ابلاغ مصوبه آزاد شدن واردات شمش طلا، نقره و پلاتین از سوی دولت، سازمان امورمالیاتی هم بخشنامه معافیت مالیاتی این فلزات گرانبها را ابلاغ کرد. در سالیان گذشته ورود شمش طلا با لحاظ کردن تعرفه گمرکی و اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده صورت می‌گرفت که همین موضوع باعث کاهش ورود این کالا به کشور شده بود. بر اساس بخشنامه معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی به ادارات کل امور مالیاتی واردات شمش طلا، نقره و پلاتین شامل مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است و همچنین عوارض گمرکی واردات این کالاها نیز لغو شد.
علاوه بر این، گمرک ایران هم دی ماه امسال نحوه چگونگی ورود و اظهار و تشریفات گمرکی و ترخیص شمش طلا، نقره و پلاتین را ابلاغ کرد.
بر اساس این بخشنامه، با توجه به ضوابط اجرایی ورود و صدور فلزات گرانبها مصوب شورای پول و اعتبار، شمش استاندارد فلزات گرانبها باید با حداقل عیار ۹۹۵ در هزار و حداقل وزن یک کیلوگرم باشد. ضمناً تعیین ماهیت کالا و عیار آن توسط آزمایشگاه استاندارد و همچنین توزین دقیق کالا جهت احراز شرایط اعلام شده الزامی است.
 
شرایط واردات طلا به کشور تسهیل شد
بانک مرکزی نیز نهم بهمن ماه امسال تسهیلات متعددی برای واردات طلا به کشور فراهم کرد. بر این اساس، شرط الزام به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات طلا حذف شد و از این به بعد، واردکنندگان می‌توانند با استفاده از همه روش‌ها و ابزارهای پرداخت اقدام به واردات طلا کنند.
علاوه بر این تسهیلاتی در رابطه با ثبت اطلاعات وارده در سامانه تأمین ارز در نظر گرفته شده که جزئیات آن در بخشنامه ارزی بانک مرکزی به همه مؤسسات بانکی ذکر شده است.
یکی از موانعی که طبق بخشنامه بانک مرکزی برداشته شده، این است که واردکنندگان طلا دیگر به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات این فلز گرانبها نیاز ندارند. از این پس متقاضیان واردات طلا می‌توانند از طریق همه روش‌ها و ابزارهای پرداخت به واردات طلا اقدام کنند.
تغییر دیگر به منشأ ارز واردات طلا مربوط می‌شود. به‌گفته بانک مرکزی، محدودیت استفاده از منابع ارزی خود واردکننده برای واردات طلا حذف و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران و ارز دیگران نیز برای واردات طلا فراهم شده است.
به این ترتیب کسانی که به واردات طلا تمایل داشته باشند، می‌توانند از دیگر صادرکنندگان ارز بگیرند یا بخرند و به طرف خارجی فروشنده این فلز گرانبها تحویل دهند. افزون بر این تسهیلاتی در ثبت اطلاعات وارد شده در سامانه تأمین ارز، در نظر گرفته شده که جزئیات آن در بخشنامه ارزی بانک مرکزی به همه بانک‌ها اعلام شده است.
 
رفع تعهد ارزی با شمش
در همین راستا علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد که صادرکنندگان می‌توانند برای رفع تعهد ارزی از واردات و عرضه شمش طلا استفاده کنند. بنا به گفته او، یکی از این راه‌ها بازگشت ارز به‌ وسیله شمش طلاست که با صادرات خشکبار شروع شده و نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز آن را به نرخ روز خریداری می‌کند.
در واقع اتفاق مثبت این قانون به حذف منشأ ارز مربوط بوده، در واقع فردی که به دنبال واردات شمش است، به طرق مدنظر خود می‌تواند ارز را تأمین و در نهایت شمش را وارد کشور کند.

جستجو
آرشیو تاریخی