صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

روز گذشته ماجرای مسمومیت دانش آموزان در چند مدرسه دیگر تکرار شد

کارشناسان در حال بررسی فرضیه‌های ماجرای مسمومیت

همچنان از گوشه و کنار خبر مسمومیت دانش آموزان به گوش می رسد. تمام مسئولین کشور به دنبال دستور رئیس جمهور در پی رسیدگی به این اتفاق ناگوار هستنداما هنوز هیچ نتیجه ملموسی، حاصل نشده و این ماجرا همچنان ادامه دارد.
روز گذشته علیرضا توقیری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مسمومیت دانش‌آموزان دو مدرسه دخترانه در شهر همدان و شهرستان کبودرآهنگ خبر داد. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همه ظرفیت‌های درمانی و فوریت‌های پزشکی و بیمارستان‌های استان در حال آماده باش هستند، تصریح کرد: حال عمومی دانش‌آموزان مطلوب و جزئیات این موضوع در حال بررسی است.
در این میان حمیدرضا شعبانی مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: صبح امروز (دیروز) ۲۷ نفر از دانش آموزان یکی از مدارس در شهرستان کوار با علائم حالت تهوع، ضعف و سرگیجه مواجه شدند که سریعاً توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان اعزام شدند. حال عمومی این دانش‌آموزان خوشبختانه خوب گزارش شده است.
طبق خبرهای اعلام شده در روز شنبه ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۱ مدارسی که گزارش مسمومیت داشته اند، به این شرح بوده است؛ دبیرستان دخترانه جمال‌الدین اسدآبادی، مدرسه مریم بجنورد، شهرک شریعتی عبدل‌آباد تهران، دبستان دخترانه حجت در صفادشت تهران، دبیرستان احمد فاتحی در منطقه اسلام آباد کرج، دبیرستان مدارا در فارس، شاهد نورالزهرا (س) ارومیه، دبیرستان دخترانه توحید در شهریار- تهران، دبیرستان ولیعصر زنجان، دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودرآهنگ، مدرسه ابتدایی دخترانه حمزه رفعتی رشت و مدرسه‌ دخترانه‌ای در لاهیجان، مدرسه امامت در پاکدشت، ام ابیها شهرک مهدیه اسلامشهر و یک مدرسه در نسیم‌شهر. همچنین طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز تعدادی از دانش آموزان دختر مدارس شهرستان تبریز ظهر روز گذشته به علت مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. گفته می شود این دانش آموزان مربوط به مقاطع یک مدرسه ابتدایی و ۲ دبیرستان دخترانه در مناطق تبریز، هستند و همچنین در آخرین ساعات اعلام این اخبار در روز گذشته اعلام شد این اتفاق در مدارس باسمنج و ستار داداشی یک مدرسه دخترانه در هفتکل خوزستان و محلات اراک، نیز رخ داده است.
در واکنش به ادامه مسمومیت‌ها تا ۱۳ اسفند ، سیدمرتضی خاتمی نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طبق بررسی کمیته علمی بررسی کننده موضوع، عامل مسمومیت دانش‌آموزان، یک یا ترکیبی از چند گاز بوده و گاز N۲ هم جدا شده است، ولی علائم مسمومیت را توجیه نمی‌کند و دیگر مواد جدا شده، این علائم را توجیه می‌کند.
سیدمرتضی خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در برخی نقاط کشور، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده توسط متخصصان، نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که عامل مسمومیت، استنشاقی است. عامل مسمومیت دانش‌آموزان ممکن است یک یا ترکیبی از چند نوع گاز باشد.
وی افزود: گاز N۲ موجود در این گروه، علائم و تظاهرات بالینی را توجیه نمی‌کند ولی گازهای دیگری که در این محیط‌ها جداسازی شده‌اند علائمی منجمله بی‌حسی اندام را توجیه می‌کند.
طبق شواهد بالینی افرادی که مسموم شدند، مسمومیت ناپایدار و زودگذر داشته و آزمایشات آنان طبیعی است ولی در عین حال سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس و… می‌شود.
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان، گفت: طبق بررسی‌ها و پیگیری‌ها، تأکید شد عامل یا عاملان احتمالی مسمومیت دانش‌آموزان، در کمترین زمان ممکن مشخص شود و به اطلاع عموم برسد.
لازم به ذکر است که سیدرمضان محسن‌پور پزشک و نماینده آموزش و پرورش در پرونده مسمومیت‌های دنباله‌دار  در گفت و گویی با ایلنا عنوان کرده است: اگر تشخیصی در این مورد داده شود حتماً اعلام می‌شود تا خانواده‌ها از نگرانی خارج شوند. مجموعه‌ای از متخصصان سم شناسی، وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش و متخصصان علوم اجتماعی روی این موضوع کار می‌کنند و فرضیه‌های متعددی مطرح است، اما هنوز هیچ کدام از این فرضیات به واقعیت نزدیک نشده است تا به عموم اعلام کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی