صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

تنظیم بازار میوه شب عید با کاهش 30 درصدی قیمت‌ها

عرضه سیب و پرتقال تنظیم بازاری از هفته گذشته در کشور آغاز شده و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

 امین محمودی
خبرنگار

 
تولید میوه در سال‌جاری با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است به طوری که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده در سال‌جاری تولید پرتقال نسبت به سال گذشته با افزایش 700 هزار تنی روبه‌رو بوده است. به صورت کلی اما نیاز بازار کشور به پرتقال 2 میلیون و 500 هزار تن است، این در حالی است که در سال‌جاری 5 میلیون تن پرتقال از باغات شمال و جنوب کشور برداشت شده است. از طرف دیگر تولید سیب نیز در سال‌جاری افزایشی بوده و همین امر زمینه شکوفایی و رشد صادرات این میوه را به بار آورده است. به همین دلیل می‌توان گفت کشورمان در تولید این دو میوه شب عید نه تنها هیچ کمبودی ندارد، بلکه با وجود صادرات گسترده همچنان مازاد عرضه نیز در بازار خودنمایی می‌کند. چند سالی است که دولت برای تنظیم بازار شب عید مبادرت به عرضه دو قلم میوه می‌کند.  با این حال در سال‌جاری در کنار واگذاری برخی بازارها به بخش خصوصی، توزیع و تنظیم میوه شب عید هم به اتحادیه واگذار شده است.

ذخیره‌سازی ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید
در همین خصوص شاهپور علایی‌‌مقدم با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: برای محصولاتی مانند میوه، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن برنامه‌ریزی شده و تولید آنها مناسب و بیشتر از نیاز کشور است.
وی افزود: ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید ذخیره شده است، همچنین یک میلیون و 300 هزار تن تولید خرما داریم که در ایام ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش اصناف نیز باید دقت بیشتر و خودکنترلی برای نظارت بر بازار داشته باشیم همچنین طرحی به عنوان فجر تا فطر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم که امیدواریم کنترل بیشتری توسط خود فروشگاه‌ها برای اجرای آن وجود داشته باشد.

کاهش قیمت میوه شب عید
با توجه به وعده بخش خصوصی مبنی بر ازدیاد عرضه سیب و پرتقال به منظور جلوگیری از التهابات و فروش محصول کمتر از نرخ بازار انتظار می‌رود که در ایام‌ پایانی سال شاهد آرامش حاکم بر بازار میوه باشیم به طوری که تعاون روستایی اعلام کرده قیمت سیب و پرتقال 20 تا 30 درصد کمتر از نرخ بازار خواهد بود.
در همین خصوص مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: طبق وعده‌های قبلی توزیع سیب و پرتقال شب عید از ۵ اسفند توسط اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی آغاز شده است.
به گفته وی بنابر هماهنگی‌های صورت گرفته از ۵ اسفند، روزانه ۵۰۰ تن توزیع سیب و پرتقال را افزایش داده‌ایم‌ تا از نوسان قیمت در بازار جلوگیری کنیم و همواره از کشاورزان تقاضا داریم که عرضه را افزایش دهند تا مشکلی ایجاد نشود. دارایی‌نژاد با بیان اینکه کمبودی در توزیع میوه شب عید نداریم، گفت: تعاون روستایی از ۲۰ اسفند توزیع سیب و پرتقال شب عید را آغاز می‌کند. رئیس اتحادیه بارفروشان قیمت کنونی هرکیلو پرتقال را ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان، سیب قرمز ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و سیب زرد را ۳۰ هزار تومان اعلام کرد. وی ادامه داد: با توجه به ذخیره‌سازی مناسب سیب و پرتقال نوسان چندانی در بازار نخواهیم داشت و تنها ممکن است در چند روز پایانی سال به سبب بحث عرضه و تقاضا مقدار جزئی قیمت افزایش یابد.

ذخیره‌سازی مکفی سیب و پرتقال تنظیم بازار
مجتبی شادلو، نایب‌رئیس اتحادیه باغداران تهران نیز در این باره گفت: گرچه تورم و نوسانات نرخ ارز بر تمامی کالاها اثرگذار است، اما قیمت محصولات کشاورزی از جمله میوه تابع عرضه و تقاضاست. وی ادامه داد: گرچه بخشی از هزینه‌های تولید تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز افزایش یافته، اما به سبب ذخایر مناسب سیب و پرتقال جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر تنظیم بازار شب عید نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی