صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و سه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

واردات 13 میلیون تن نهاده دامی تا پایان بهمن ماه

دراین مدت، 7.5 میلیون تن ذرت، 2 میلیون تن جو، 2 میلیون تن دانه سویا و 1.3 میلیون تن کنجاله سویا وارد شده است

 نفیسه امامی
خبرنگار


 سهم عمده‌ای از نهاده‌های دامی در کشور از طریق واردات تأمین می‌شود که سویا، کنجاله سویا، جو و ذرت از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی وارداتی محسوب می‌شوند، درحالی که کشورمان امکان تولید تنها 6 میلیون تن از نهاده‌های دامی را دارد.
بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از فروردین تا بهمن سال‌جاری بیش از ۱۳ میلیون و ۱۳۷ هزار تن نهاده دامی وارد کشور شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 18 درصد کاهش را تجربه کرده اما از نظر ارزشی تغییری نداشته است.

کاهش 13 درصدی واردات نهاده‌های دامی
ارزش واردات نهاده‌های دامی طی 11 ماه گذشته بیش از ۶ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته تغییری نداشته است. بر اساس این گزارش، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۷.۵ میلیون تن ذرت به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار وارد شده که نسبت به دوره مشابه گذشته به لحاظ وزنی کاهش ۱۳ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۲ درصدی را تجربه کرده است.
علاوه بر این بیش از دو میلیون تن جو به ارزش بیش از ۹۱۱ میلیون دلار وارد کشور شده که از لحاظ وزنی کاهش ۲۸ درصدی و ارزشی رشد ۲ درصدی داشته است. همچنین در ۱۱ ماهه امسال بیش از ۱.۳ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش بیش از ۸۴۸ میلیون دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی کاهش ۴۱ درصدی و ارزشی کاهش ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.
در بازه مورد نظر در این گزارش، بیش از دو میلیون و ۱۸۰ هزار تن دانه سویا به ارزش حدود ۱.۷ میلیارد دلار وارد شده که از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب رشد ۳ و ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.
بر اساس آمارهای ارائه شده تا پایان دی ماه امسال، 12 میلیون و 91 هزار و 113 تن نهاده دامی وارد کشور شد که به لحاظ وزنی 17 درصد کاهش را تجربه کرده است.
همچنین تا پایان آذر ماه 1401، 9 میلیون و 911 هزار و 426 تن نهاده دامی وارد گردید که نسبت به دوره مشابه سال 1400 به لحاظ وزنی 26 درصد و به لحاظ ارزشی 12 درصد کاهش را تجربه کرده است.
ایران سالانه به طور معمول به 24 میلیون تن نهاده دامی برای تولیدات دام و طیور نیاز دارد که از این میزان حدود 17 میلیون تن آن وارداتی (75 درصد) و 6 میلیون تن آن (25 درصد) در داخل کشور تولید می‌شود.
طی 12 ماه سال گذشته نیز 17 میلیون و 153 هزار تن ذرت دامی، کنجاله سویا و جو به ارزش 6 میلیارد و 585 میلیون دلار به کشور وارد شد درحالی که کشورمان امکان تولید تنها 6 میلیون تن از نهاده‌های دامی مورد استفاده را دارد.
ذرت، جو و کنجاله سویا به عنوان سه نهاده اصلی مورد نیاز برای تولید مرغ و گوشت با وزن ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۴۹۳ تن به ارزش سه میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۹۱ دلار، ۵۸ درصد وزن و ۳۱ درصد ارزش کل واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی در سال 1399 را در بر گرفته بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی