صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

کلنگ زنی 4 هزار خوابگاه دانشجویی متأهلی

اکرم رضایی
خبرنگار

امسال درخواست دانشجویان برای خوابگاه‌های متأهلی بیش از ظرفیت ممکن افزایش یافت. افزایش قیمت و اجاره‌بهای مسکن در پایتخت و به دنبال آن در سراسر کشور می‌تواند یکی از علت‌های تمایل استفاده دانشجویان از خوابگاه‌های متأهلی باشد. طبق اعلام سازمان امور دانشجویان، در سال‌ جاری 87 هزار درخواست برای خوابگاه متأهلی اعلام شده که هنوز تمامی آنها پوشش داده نشده است. همچنین بر اساس آمار سال گذشته یک هزار و ۲۶۹ خوابگاه متأهلی در کشور وجود داشت که به این رقم در سال‌ جاری 300 خوابگاه اضافه شده است.
با توجه به درخواست دانشجویان برای خوابگاه‌های متأهلی، ضرورت ساخت و تهیه واحدهای مسکونی مختص متأهلین وجود دارد از این رو ایجاد خوابگاه‌های دانشجویی متأهلی یکی از همین مسائل و موارد است که در دستور کار سازمان امور دانشجویان قرار دارد. در همین چند ماه اخیر چهار هزار واحد خوابگاهی کلنگ‌زنی شده‌ است. اتمام و ارائه ساخت واحدهای خوابگاهی مختص متأهلین قطعاً در پوشش دانشجویان متأهل بسیار مؤثر است و این اتفاق حتی می‌تواند تأثیر مستقیمی روی خوابگاه‌های مجردی بگذارد و تأمین خوابگاه برای دانشجویان مجرد را هم تسهیل ببخشد.
هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران درباره آمار و ساخت واحدهای مسکونی برای دانشجویان متأهل که متقاضی خوابگاه بودند، بیان کرد: تاکنون نزدیک به 87 هزار دانشجوی متقاضی خوابگاه داشته‌ایم البته تعداد دانشجویان متأهل در کشور از این بیشتر است اما این میزان دانشجویان متقاضی خوابگاه متأهلی بالفعل هستند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: رسیدگی به درخواست خوابگاه متأهلین دو بخش دارد؛ یک بخش افرادی که ما می‌توانیم یک مبلغی را به آنها بدهیم و متأهلین توسط آن مبلغ که برای آنها کمک‌هزینه نیز محسوب می‌شود بخشی از هزینه رهن خانه خود را پرداخت کنند و بیرون از خوابگاه‌ها یک خانه را رهن کنند که در واقع همان ودیعه مسکن است.
وی به قانون جوانی جمعیت و کمک‌هزینه رهن خانه دانشجویان متأهل اشاره کرد و گفت: در عین‌ حال طبق قانون جوانی جمعیت عددی که برای کمک به دانشجویان متأهل در نظر گرفته شده اینگونه است که 50 درصد از هزینه مربوط به اجاره‌خانه باید از سوی سازمان امور دانشجویان تأمین شود. در همین راستا متناسب با منابعی که در اختیار داشتیم سعی کردیم تأمین هزینه 50 درصدی رهن مسکن متأهلین را به نحوی مدیریت کنیم.
وی درباره بخش دوم اقدامات و تسهیلات برای خوابگاه‌های متأهلین گفت: بخش دوم کار ما ساخت خوابگاه‌های متأهلی است مثلاً در ابتدای سال تحصیلی یعنی در مهرماه، تعداد 1200 واحد خوابگاه متأهلی داشتیم اما در حال حاضر تعداد 1505 واحد مسکونی برای دانشجویان متأهل داریم، در واقع حدود 300 واحد خوابگاه اضافه شده است.
داداش‌پور اظهار داشت: بیش از 4 هزار واحد مسکونی برای خوابگاه‌های متأهلی در حال ساخت است. امیدوار هستیم این پروژه‌ها جهت استفاده دانشجویان هر چه زودتر به اتمام برسد. در حال حاضر بخشی از این چهار هزار پروژه در مرحله افتتاح و گشایش بوده، برخی به تازگی شروع شده است و تعدادی هم در مراحل پایانی هستند. به‌ طور کلی هر کدام از این چهار هزار پروژه در سراسر کشور مراحلی را می‌گذرانند تا زودتر برای دانشجویان متأهل آماده شوند.
رئیس سازمان امور دانشجویان درباره همکاری با وزارت راه‌وشهرسازی در راستای ساخت خوابگاه دانشجویی بیان کرد: چندی پیش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با وزیر راه‌وشهر‌سازی، مرحوم رستم قاسمی یک توافقنامه‌ای داشتند که بر اساس آن وزارت علوم باید 200 هزار واحد مسکونی متأهلی را در داخل دانشگاه‌های کشور بسازد.
وی در توضیح این تفاهمنامه یادآور شد: بدین‌صورت که زمین از طرف وزارت علوم تأمین خواهد شد، همچنین 10 درصد از تملک دارایی‌ها و 10 درصد از درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها باید برای ساخت خوابگاه استفاده شود. همچنین بنا شد منابع اعتباری از نهضت ملی مسکن که توسط دولت و وزارت راه‌وشهرسازی دنبال می‌شود به این پروژه اضافه شود تا شاهد جهش در ساخت خوابگاه‌ها باشیم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: هرچند هنوز این اقدام به‌ طور کامل اتفاق نیفتاده است اما امیدواریم بتوانیم معضل خوابگاه‌های متأهلی در کشور را حل کنیم. اگر مسأله حل شود فکر می‌کنم با آمار خوابگاه‌های مجردی نیز که در اختیار داریم مجموعاً می‌توان مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی در کشور را حل کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی