صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید

۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است

شعار «ما می‌توانیم» در جریان ساخت و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی تجسم عینی یافت. ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی که با استفاده ۷۰ درصدی ازتجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست.
با بهره‌برداری از این فاز، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.
اعتبار اجرای این مگاپروژه که کلنگ احداث آن از سال 89 به زمین زده شد دست‌کم 2.7 میلیارد دلار بوده است.
وزیرنفت، درحاشیه بهره‌برداری از این طرح، گفت که ۲,۷ میلیارد دلار در پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده که براساس برآوردهای کارشناسان، این مقدار هزینه در کمتر از یک سال با تولید محصولات بازخواهد گشت.
جواد اوجی، با اشاره به افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افزود: با افتتاح پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
وی اظهارکرد: همچنین روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان و همچنین ۴۰۰ تن نیز در روز گوگرد از این پالایشگاه تولید خواهد شد.
وزیر نفت گفت: از سال ۹۷، بالاترین میزان افزایش صادرات میعانات گازی طی یک سال‌جاری انجام شد.
اوجی افزود: درآمدهای ارزی تولید شده در صنعت نفت بالاتر از نیازهای ارزی کشور است و قول می‌دهیم روز به روز این درآمد ارزی افزایش یابد.
وزیر نفت در خصوص فازهای ۱۴ و ۱۱ عنوان کرد: فاز ۱۴ آخرین پالایشگاه خشکی پارس جنوبی به شمار می‌رود که از توان متخصصین داخلی استفاده شده است و دولت سیزدهم و وزارت نفت به دنبال این هستند که فاز ۱۱ به عنوان آخرین طرح دریایی پارس‌جنوبی طی یک تا دو ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری شود.
اوجی به این نکته نیز اشاره کرد که اگر ۲۴۰ میلیارد متر مکعب گاز از این فاز برداشت شود تا ۱۰۰ سال آینده نیز قابل برداشت است.
وزیر نفت، اظهار کرد: ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۷۵ هزار نیرو و متخصص به شکل ثابت و ۲۰ هزار نیرو در قالب شناور در این منطقه، یادآور شد: در کنار فاز ۱۴، امروز طرح‌های پارس گلایکور، پست برق پتروشیمی دماوند، مخازن ۹ گانه پتروشیمی سبز عسلویه، بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی در پارس جنوبی با اعتبار 3 میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد.
اوجی افزود: در زمان حاضر روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز در این مجتمع تولید می‌شود و برداشت ایران از میدان مشترک گازی بیش از قطر است.
وزیر نفت در ادامه افزود: روزانه نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان برداشت می‌شود.
وی اعلام کرد: تا ۲ ماه آینده آخرین فاز دریایی پارس جنوبی یعنی فاز یازدهم آن که 20 سال تنها در حد رد و بدل کردن کاغذ مانده بود نیز با همت دولت و صنعتگران ایرانی بهره‌برداری می‌شود تا پرونده ایجاد فازهای پالایشگاهی در این منطقه بسته شود.
وزیر نفت ادامه داد: پس از آن در زمینه فشار افزایی این میدان برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.
وی گفت: تا کنون بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز از این میدان برداشت کرده‌ایم که ارزش آن ۴۱۴ میلیارد دلار است در حالی که در کنگان و عسلویه ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.
اوجی اضافه کرد: در فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲,۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده اما از عایدات این پالایشگاه سالانه ۳,۵ میلیارد دلار برداشت می‌کنیم.
وزیر نفت همچنین ابراز داشت: ۲۳ پروژه پایین‌دستی پتروشیمی نیز در این منطقه طراحی شده که ارزش آن بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار است و با توجه به حجم برداشت این میدان، ۷۰ تا ۱۰۰ سال آینده امکان برداشت از آن وجود خواهد داشت و برنامه‌های توسعه‌ای خوبی طرح‌ریزی شده است.
وزیر نفت اظهار کرد: در زمان حاضر درآمد ارزی کشور از حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی بیش از نیاز کشور است و مشکلات پیش آمده در زمینه ارز، دسیسه‌های دشمن است که رفع می‌شود.
وی با بیان اینکه چهار پروژه دیگر هم در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: مجتمع پتروشیمی پارس گلایکور، یک واحد نیروگاهی، واحد دوم ASU۲ پتروشیمی دماوند و ۹ مخزن مربوط به فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه امروز افتتاح شدند که ارزش این طرح‌ها نزدیک به ۳,۵ میلیارد دلار است که از قبل این پروژه‌ها سوددهی و تأمین امنیت انرژی کشور تأمین می‌شود.
اوجی به عملیات اجرایی طرح PDH/PP پلیمر کنگان اشاره و تصریح کرد: با اجرای این طرح، پروپیلن از پروپان و پلی‌پروپیلن از پروپیلن تولید خواهد شد که یک محصول کلیدی صنعت پتروشیمی و خوراک بسیاری از واحدهای پایین‌دستی در کشور است که بخشی از این محصول هم‌اکنون وارد می‌شود.
وی سرمایه‌گذاری در این طرح را یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در این طرح، سالانه ۷۰۰ هزار تن پروپان به پروپیلن تبدیل می‌شود و یکی از پروژه‌های کلیدی است و اشتغالزایی مطلوبی را برای استان خواهد داشت.
اوجی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان گفت: تحریم‌هایی که هم‌اکنون علیه ایران اسلامی اجرایی شده است به گفته خود آنها در تاریخ بی‌سابقه است اما با همت و تلاش‌های جهادگونه کارکنان صنعت نفت صادرات نفت به بالاترین میزان رسیده است و درآمدهای ارزی نیز از نیازهای ارزی پیشی گرفته است.
اوجی میزان پیشرفت طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی وزارت نفت را رضایت‌بخش دانست و افزود: کل تعهدات و تکالیف بودجه‌ای ۱۴۰۱ محقق شده است به‌طوری که درآمد حاصل از صادرات‌ گاز ۲ میلیارد دلار بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده، محقق شد ضمن آنکه بر اساس گزارش امروز ‌سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، صادرات‌ محصولات پتروشیمی نیز در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی