صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد

۲۰ کشور متقاضی دارو و تجهیزات پزشکی ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بالغ بر ۲۰ کشور دنیا، متقاضی دریافت دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند.
بهرام عین‌اللهی، روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد سلامت‌بنیان که در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، افزود: ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی و ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم.
وی افزود: سرمایه بزرگ کشور، نیروی انسانی ما است که باید بیشتر بتوانیم از این سرمایه استفاده کنیم.
عین‌اللهی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، گفت: تحریم‌ها باعث شد بتوانیم روی پای خودمان بایستیم به طوری که بسیاری از کشورهای دوست، درخواست همکاری با کشور ما را دارند. وی افزود: بالغ بر ۲۰ کشور دنیا متقاضی دریافت دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند. چشم‌انداز ما به صادرات دارو و تجهیزات پزشکی است. وی افزود: ما توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان داریم و تسهیلات خوبی برای آنها دیده شده و باید عملیاتی شوند.
تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان، موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود. وزیر بهداشت به جایگاه صنعت دارو در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه تأمین نیازهای دارویی کشور، ۹۹ درصد خودکفایی ایجاد شده است.

تأمین ۹۹ درصد اقلام دارویی کشور از تولیدات داخلی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ۹۹ درصد از اقلام دارویی به لحاظ عددی و ۸۳ درصد به لحاظ ریالی، سهم داخل است. سیدحیدر محمدی افزود: در نمایشگاه امسال بیش از ۹۰ شرکت دانش بنیان برتر در حوزه‌های دارو، غذا و تجهیزات پزشکی حضور دارند. وی ادامه داد: امسال ۹۹ درصد از اقلام دارویی به لحاظ عددی و ۸۳ درصد به لحاظ ریالی، سهم داخل است.
محمدی گفت: تجهیزات و ملزومات پزشکی ما نیز از توانمندی‌های بالایی برخوردارند. وی افزود: یکی از اتفاقات مهم در حوزه دانش بنیان، کاهش وابستگی به خارج است. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر شرکت‌های داخلی نبودند، قطعاً امروز با بحران در زمینه تأمین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی مواجه بودیم. وی افزود: رونمایی از داروها و تجهیزات پزشکی، یکی دیگر از برنامه‌های مهم نمایشگاه سلامت‌بنیان است. محمدی ادامه داد: ماده اولیه تولید داروی پرفشاری خون در نمایشگاه رونمایی خواهد شد. همچنین در حوزه تجهیزات پزشکی نیز شاهد رونمایی از برخی تولیدات خواهیم بود.

۷۵ درصد مردم در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند
وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که ۷۵ درصد مردم در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، از آمادگی اهدای واکسن کووید ۱۹ به کشور زیمبابوه خبر داد.
بهرام عین‌اللهی، در حاشیه امضای تفاهمنامه و دیدار با «کنستانتینو چیوانگا» وزیر بهداشت زیمبابوه با بیان اینکه در سال‌های اخیر بین ایران و زیمبابوه همکاری‌های مؤثری صورت گرفته است، افزود: در عصر کنونی شاهدیم که قدرت‌های سلطه‌جو علیه کشورهای مستقل، تحریم‌های غیرقانونی و ناجوانمردانه‌ای را اعمال می‌کنند و حتی در شرایطی که ویروس کرونا همه‌گیر شد، تحریم‌ها را ادامه دادند اما ما در جمهوری اسلامی به‌رغم اعمال این محدودیت‌ها، با تکیه بر علم و فناوری و به فعلیت درآوردن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های‌مان، بر مشکلات فائق آمدیم.
وی با بیان اینکه ایران و زیمبابوه ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری‌های متقابل دارند، ادامه داد: باید بتوانیم روابط دوستانه را در عمل به اثبات برسانیم و در آینده‌ای نزدیک شاهد تعمیق روابط و گسترش همکاری بین دو کشور باشیم. ایران در بخش آموزش علوم پزشکی، بهداشت، درمان، پژوهش و فناوری و تولید واکسن و مقابله با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. وزیر بهداشت با بیان اینکه ملت ایران تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است، گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشورمان در داخل تولید می‌شود که دارای کیفیت بسیار خوبی هستند.
وی در خصوص تولید تجهیزات پزشکی داخلی، افزود: همچنین در ایران انواع تجهیزات پزشکی پیشرفته از جمله دستگاه سی‌تی‌اسکن و شتاب‌دهنده‌ها تولید می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی