شهرک نشینان صهیونیست با یورش به کرانه باختری اموال فلسطینی ها را نابود کردند

هجوم بربرها به نابلس

حسین فاطمی
خبرنگار


 شامگاه یکشنبه و بامداد دیروز در حالی که برخی اخبار از توافق رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان در نشست عقبه مبنی بر توقف خشونت‌ها و همچنین توقف روند شهرک‌سازی‌ها به مدت 6 ماه حکایت داشت، کرانه باختری شاهد افزایش بی‌سابقه خشونت‌ها و حملات شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان بود.
به گزارش رسانه‌های فلسطینی، در تازه‌ترین مورد از حملات شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان ساکن کرانه باختری، شامگاه یکشنبه شمار زیادی از این شهرک نشینان با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک حواره و روستاهای مجاور آن در جنوب نابلس یورش بردند و دست به تخریب‌هایی زدند. آنان ساعتی پس از حمله به حواره، با سنگ و بطری‌های شیشه‌ای به خودروهای فلسطینی‌ها در شهرک یعبد در جنوب غرب جنین و منطقه المعرجات در شمال شهر اریحا نیز حمله کردند.
درپی این حملات، ارتش رژیم صهیونیستی که نگران واکنش‌های مبارزان فلسطینی بود، ایست‌های اطراف شهر نابلس را بسته و شهروندان را از رفت و آمد منع کرد. این نیروها با بمب‌های صوتی و گاز اشک آور به شهروندان فلسطینی حمله کردند و ورودی شهرک بیتا را بستند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین با گسیل دو گردان اضافی به کرانه باختری، سطح آماده باش و بازرسی امنیتی را در نابلس بالا برد.
واکنش‌های داخلی و جهانی
جنایت جدید نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان تندرو آن در جنوب نابلس واکنش و محکومیت بین‌المللی را به همراه داشته است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد: «ما خشونت در کرانه باختری، از جمله حمله‌ای که منجر به کشته شدن دو اسرائیلی شد و همچنین خشونت شهرک نشینان را که منجر به کشته شدن یک فلسطینی و مجروح شدن شمار دیگری از آنان و همچنین تخریب بسیاری از خانه‌ها شد، محکوم می‌کنیم.» انگلیس نیز از رژیم صهیونیستی خواست که خشونت شهرک‌نشینان را مهار کند. نیل ویگان، سفیر لندن در اراضی اشغالی در توئیتی نوشت: «اسرائیل باید به خشونت شهرک نشینان رسیدگی کند و مسئولان آن باید محاکمه شوند.» ویگان همچنین تأکید کرد، انگلیس «عمیقاً نگران تشدید خشونت است.»
زون کوپمنز، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه نیز در توئیتی گفت: «من از تشدید خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ناراحت هستم. همه مقامات ذیربط باید برای پایان دادن به ریخته شدن خون و جلوگیری از تلفات هر دو طرف تلاش کنند.» اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای خواستار توقف تنش در کرانه باختری شد و به شدت نسبت به این تشدید تنش در نابلس ابراز نگرانی کرد و از همه طرف‌ها خواست تا برای توقف چرخه بی‌پایان خشونت در اراضی اشغالی و محافظت از غیرنظامیان برای جلوگیری از تلفات بیشتر مداخله کنند.
وزارت خارجه فلسطین نیز در بیانیه‌ای این جنایت را محکوم کرد. این وزارتخانه همچنین اظهارات تحریک‌آمیز وزرای تندرو کابینه رژیم صهیونیستی و در رأس آنها بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی را محکوم و تأکید کرد، این اظهارات صهیونیست‌ها را به ارتکاب بیشتر جنایت علیه فلسطینی‌ها تشویق می‌کند. در بیانیه وزارت خارجه فلسطین آمده است: «ما با جدیت همراهی ارتش رژیم اشغالگر با شهرک نشینان در انجام این حملات و پشتیبانی آن از عناصر تروریستی را زیر نظر داریم و این مسأله مؤید این است که دولت رژیم اشغالگر دولت شهرک‌سازی‌ها و شهرک‌نشینان است و برنامه‌های آنها را برای گسترش شهرک‌سازی، اعمال بدترین اشکال ظلم و آزار علیه شهروندان فلسطینی و آزار و اذیت آنها اجرایی می‌کند.» این وزارتخانه در ادامه خواستار مداخله فوری بین‌المللی و امریکایی برای توقف تجاوزات شهرک نشینان و اقدامات تروریستی آنها علیه فلسطینی‌ها شد.
 نقض توافق‌های عقبه و ادامه روند شهرک‌سازی‌ها
حملات یکشنبه شب و بامداد دوشنبه در حالی انجام شد که پیش از آن خبرها از نشست عقبه که نمایندگان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در آن حضور داشتند، حاکی از آن بود، نمایندگان رژیم صهیونیستی موافقت کرده‌اند با متوقف کردن شهرک سازی‌ها به مدت 6 ماه باعث کاهش خشونت‌ها شوند، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر این رژیم چنین وعده‌هایی را به چالش کشیده و تأکید کردند، شهرک‌سازی‌ها طبق برنامه ادامه خواهند داشت. به گزارش سایت عبری زبان اسرائیل هیوم به نقل از تساحی هنگبی، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که ریاست هیأت این رژیم در نشست عقبه را برعهده داشت، اعلام کرد: «هیچ تغییری در سیاست‌های اسرائیل طی ماه‌های آتی اعمال نخواهد شد.» او با دادن این وعده به شهرک نشینان که «در ماه‌های آتی به ۹ کانون شهرک‌نشین مشروعیت داده شده و با ساخت ۹۵۰۰ واحد جدید در کرانه باختری موافقت خواهد شد»، تأکید کرد: «هیچ تعلیقی در ساخت‌وسازها یا تغییری در وضعیت فعلی مسجد الاقصی وجود نخواهد داشت و هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های ارتش اسرائیل در کرانه باختری اعمال نخواهد شد.»

استشهاد در کرانه باختری
شامگاه دیشب مبارزان فلسطینی دوعملیات استشهادی در کرانه باختری انجام دادند که در نتیجه تیراندازی در اریحا یک شهرک‌نشین صهیونیست، کشته و شش نفر زخمی شدند. در عملیات دوم در الاغوار نیز یک شهرک‌نشین کشته و چهار نفر زخمی شدند.
به گزارش فارس، عبداللطیف القانوع سخنگوی جنبش حماس در واکنش به این عملیات، گفت: این دو عملیات در راستای پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان است که آخرین مورد آن، حمله وحشیانه به مردم ما در حواره واقع در نابلس است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی