سران قوا با افزایش اختیارات به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز موافقت کردند

بازگشت اقتدار به بانک مرکزی

با تصویب اختیارات جدید بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و افزایش عرضه، کارشناسان اعتقاد دارند که روند نزولی قیمت‌ها که از روز یکشنبه در بازار آزاد آغاز شد با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد. یکشنبه شب شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا و دیگر اعضا و به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد...

با تصویب اختیارات جدید بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و افزایش عرضه، کارشناسان اعتقاد دارند که روند نزولی قیمت‌ها که از روز یکشنبه در بازار آزاد آغاز شد با سرعت بیشتری ادامه یابد.
یکشنبه شب شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا و دیگر اعضا و به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک مرکزی مجموعه‌ای از اختیارات جدید برای مداخله ارزی را در شورای سران قوا اعلام کرد که با آن موافقت شد. سید احسان خاندوزی روز دوشنبه در خاتمه نشست هم‌اندیشی نقش مالیات در مسئولیت‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آثار این بسته را در آینده خواهیم دید. وی تأکید کرد: بانک مرکزی ترتیبات لازم را برای بانک‌های دولتی و صرافی‌ها اتخاذ می‌کند. وی با اشاره به ارز صادراتی، گفت: در بسته پیشنهادی بانک مرکزی، همه صنایع کشور و زیرمجموعه‌های نهادهای دولتی، وزارت صمت و صادرکنندگان باید از قواعد بانک مرکزی تمکین کنند. وزیر اموراقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی برای صرافی‌ها ترتیباتی را به کار گرفته که سازکار خود را دارد، گفت: همه صنایع کشور باید در زمینه بازگشت ارز از قواعد بانک مرکزی تمکین کنند.
وی درخصوص بسته سران قوا در مورد مهار قیمت ارز نیز اظهار کرد: بانک مرکزی به مجموعه‌ای از اختیارات جدید برای مداخله ارزی مؤثر نیاز داشت که در شورای عالی هماهنگی سران سه قوا، مطرح و با اختیارات ویژه موافقت شد که جزئیات آن باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود.
وزیر اموراقتصاد و دارایی همچنین در خصوص بازگشت ارز صنایع اعلام کرد: یکی از اختیارات ویژه که رئیس‌کل بانک مرکزی خواهان آن ‌بود و مورد موافقت قرار گرفت، این است که همه صنایع کشور حتی بخش‌های دولتی و زیرمجموعه‌های وزارت نفت، صمت و همه صادرکنندگان کشور از قواعد بانک مرکزی در این زمینه تمکین کرده و با آن همراهی کنند.
 
بانک مرکزی دخالتی در نرخ‌گذاری ارز صرافی‌ها ندارد
مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا گفت: صرافی‌ها برای خریدوفروش ارز بین خودشان نرخ توافقی دارند و بانک مرکزی دخالتی در این نرخ ندارد.
مسعود توکلی افزود: شرایط دریافت ارز دانشجویی در سامانه «سجاد» برای وزارت علوم و سامانه «موحد» برای وزارت بهداشت به طور کامل و با جزئیات ذکر شده است. مدارک دانشجویان در این سامانه‌ها بارگذاری می‌شود و بعد از اینکه تأیید شد، این دو وزارتخانه در سامانه مرکز مبادله ارز و طلا تأیید را صادر می‌کنند و در ادامه برای متقاضیان پیامک صادر می‌شود و بعد از آن دانشجویان می‌توانند به کارگزار مرکز مبادله ارز و طلا یعنی بانک ملی مراجعه کرده و ارز دریافت کنند. توکلی گفت: بخشی از کار کارشناسی ارز دانشجویی را این دو وزارتخانه انجام داده‌ و مشخص کرده‌اند برای اقامت دانشجویان چه میزان ارز مورد نیاز است.
مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا ایران تصریح کرد: برای دانشجویان حدود ۱۹ هزار دلار سقف شهریه در نظر گرفته‌ایم. همچنین تا سقف ۲۵ هزار دلار در سال پرداخت ارز برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم و اگر مازاد بر این حجم ارز را نیاز دارند می‌توانند به صرافی‌ها مراجعه و با کارت ملی ارز مازاد را خریداری کنند. وی افزود: کد ۵۶ همچنان فعال است تا نیاز‌های ضروری مردم تأمین شود.
وضعیت بازار بهتر شد
با اعلام ازسرگیری فروش ارز با کارت ملی، از دیروز تعداد صرافی‌هایی که نسبت به خرید و فروش ارز به مردم اقدام می‌کنند، افزایش یافته است.
صرافی‌ها به متقاضیان خرید دلار با کارت ملی می‌توانند تا سقف 5هزار یورو بفروشند؛ صرافان ارز مورد نیاز خود را روزانه از صرافی‌های بانکی تأمین می‌کنند. صراف‌ها باید ارز خریداری‌شده را با یک درصد افزایش به متقاضیان بفروشند، در مجموع دیروز ارز با کارت ملی در صرافی‌ها در کانال 52 هزار تومان به متقاضیان فروخته ‌شد. دبیرکانون صرافان می‌گوید وضعیت بازار ارز در روز گذشته بهتر از یکشنبه بود. از دیروز تعداد صرافی‌هایی که معاملات ارز انجام می‌دهند افزایش یافته و همین امر موجب آرامش نسبی فضای بازار شده است. کامران سلطانی‌زاده در همین زمینه به تسنیم گفت: هر صرافی روزانه 100 هزار دلار از صرافی بانکی تحویل می‌گیرد و با توجه به افزایش سقف فروش ارز سهمیه‌ای به 5هزار یورو، نهایتاً در هر روز به 20 نفر می‌تواند ارز بفروشد. او می‌گوید: اگر سقف ارز تحویلی توسط بانک‌ها به صرافی‌ها افزایش یابد، صرافی‌ها به افراد بیشتری در روز می‌توانند سرویس دهند. دبیرکل کانون صرافان با تأکید بر اینکه اگر حجم عرضه تقویت شود و تعداد صرافی‌ها افزایش یابد حتماً قیمت‌ها تعدیل می‌شود، گفت: باید ساعت کاری صرافی‌ها نیز افزایش یابد تا با افزایش مدت فعالیت، به تعداد بیشتری از مردم سرویس داده شود.
 
تداوم ریزش قیمت سکه
همانند روز یکشنبه، دیروز هم روند نزولی قیمت طلا و سکه در بازار ادامه یافت. سکه طرح جدید تا لحظه تنظیم این گزارش، با قیمت ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد که حباب ۸ میلیون و ۴۶۰ هزار تومانی دارد؛ سکه نسبت به اوج قیمتی در روز یکشنبه ریزش ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی داشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا زمان تنظیم این گزارش با قیمت ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان معامله شد.

جستجو
آرشیو تاریخی