صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

ما خبرهای مهم یکشنبه 7 اسفند را اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

   آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته دو قانون را برای اجرا ابلاغ کرد؛ «قانون اصلاح برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» برای اجرا به دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم و وزارت بهداشت و «قانون نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی-تخصصی» نیز به وزارت کشور ابلاغ شد.

  علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه در سفر منطقه‌ای خود به امریکای لاتین راهی «بولیوی» شد و در دیدارهایی جداگانه با وزیر خارجه و معاون رئیس‌جمهور این کشور ملاقات کرد.
باقری در دیدار با «روخلیو مایتا»، وزیر خارجه بولیوی ضمن تأکید بر توسعه روابط سیاسی و همکاری‌های بین‌المللی دو کشور خواستار مشارکت بولیوی در ایجاد نظم نوین جهانی بر مبنای چندجانبه‌گرایی شد.
  باقری در دیدار معاون رئیس جمهور بولیوی نیز ضمن تشریح روابط حسنه دو کشور به ظرفیت‌های طرفین جهت توسعه روابط بویژه در زمینه اقتصادی اشاره کرد و بر لزوم همراهی بیشتر دو کشور در مجامع بین‌المللی تأکید کرد.
 
  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اعلام کرد با اجرای «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور»، توانسته حدود 2 هزار و 600 نفر از نخبگان و کارآفرینان ایرانی را به کشور بازگرداند و از این میان 450 نفر از آنان را در دانشگاه‌های برتر کشور، مشغول به کار کند. دیگر دستاورد این برنامه ایجاد ۲۳۰ شرکت دانش بنیان و فناور از سوی این افراد است.
 
  علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، روز گذشته در گفت و گوی تلفنی با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین وحدت ملت فلسطین را در مقابله با اشغالگران صهیونیست ستود و گفت: جنبش جهاد اسلامی و مقاومت ملت فلسطین مورد تأیید و حمایت جمهوری اسلامی ایران است.
 
  در جلسه کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، مطرح و بندهای دیگری از آن به تصویب رسید.
 
  برخی از نمایندگان مجلس اقدام رئیس جمهور در انتخاب خانم سادات پاد به عنوان مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی را قابل تحسین توصیف کرده و گفتند که این انتصاب می تواند به حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند. آنان معتقد بودند که این اقدام مهمی در مسیر دفاع از حقوق اقشار مختلف جامعه است.
  معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تشکیل یک نشست چهارجانبه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در دستور کار وزارت خارجه روسیه است. میخائیل بوگدانف بدون اشاره به جزئیات افزود که مقدمات برگزاری این نشست در حال انجام است.
  چند روز پیش نیز این مقام وزارت امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفته بود که اختلافات بین دمشق و آنکارا قابل حل است. بوگدانف اضافه کرده بود که روسیه با کمک دو طرف (سوریه و ترکیه) برای یافتن راه حل‌های قابل قبول جهت عادی‌سازی روابط و احیای روابط خوب همسایگی بین سوریه و ترکیه ادامه خواهد داد.
 
  دریا اورس سفیر ترکیه در پایان مأموریت دیپلماتیک خود در تهران، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و خداحافظی کرد. اورس در سال 97 به این سمت منصوب شده بود. وی پیشتر در دیدارهای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور با مقامات کشورمان به عنوان مترجم فعالیت می کرد. بنابر گزارش رسانه‌ها، دریا اورس جای خود را به حجابی کرلانگیچ می دهد که مدرس زبان و متون فارسی در دانشگاه‌های ترکیه است.

  روابط عمومی وزارت امور خارجه کشورمان در اطلاعیه‌ای با رد برخی ادعاهای مطرح‌شده درباره تحویل و تحولات داخلی سفارت افغانستان در تهران، تأکید کرد: موضوع تحویل و تحول سفارت افغانستان در تهران، امری داخلی( مربوط به افغانستان) بوده و به هیچ عنوان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به موضوع مزبور، ورود نکرده است. در این اطلاعیه تأکید شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هیچ سند یا تجهیزات یا هر شیء دیگری که متعلق به سفارت افغانستان در تهران بوده را تحویل نگرفته است. برخی جریان‌های رسانه‌ای مدعی شده بودند که کارکنان پیشین سفارت افغانستان، در کنار تحویل سفارت، اسناد و اشیا را به وزارت امور خارجه تحویل داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی