صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و شش - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

آغاز بازپخش دوباره مجموعه تلویزیونی خاطره‌انگیز «روزی روزگاری» با بازی هنرمندانی همچون زنده‌یاد خسرو شکیبایی و محمود پاک‌نیت، پیش‌بینی رکورد شکنی فروش یکی از نقاشی‌های« پیتر پل روبنس» و همین‌طور انتشار کتابی که نویسنده‌اش تأکید کرده که هر فردی با راهکارهای او می‌تواند طی 90 روز اولین رمانش را بنویسد خبرهایی هستند که در مجازی امروز درباره‌شان می‌خوانید.

پخش دوباره سریالی خاطره‌انگیز
پخش سریال قدیمی «روزی روزگاری» شامگاه جمعه، پنجم اسفند ماه از شبکه‌ «آی فیلم» آغاز شد. این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو و تهیه کنندگی بهروز خوش رزم محصول دهه ۷۰ تلویزیون است که اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد. ژاله علو، گوهر خیراندیش، محمود پاک نیت، محمد فیلی، شهره لرستانی، محمود جعفری، زنده یادان: خسرو شکیبایی، حسین پناهی، جمشید اسماعیل خانی، پرویز‌ پورحسینی و انوشیروان ارجمند از بازیگران «روزی روزگاری» هستند.سریال «روزی روزگاری» در ۱۷ قسمت داستان راهزنی معروف به نام مرادبیگ را روایت می‌کند که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری که سردسته آن فردی به نام حسام بیگ است مجروح شده و توسط خانواده‌ای روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می‌دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می‌شود.

پیش‌بینی یک فروش خارق‌العاده هنری
یکی از تابلوهای نقاشی «پیتر پل روبنس» در حالی بزودی به فروش گذشته خواهد شد که انتظار می‌رود به یکی از گران‌ترین آثار این هنرمند تبدیل شود. حراجی ساتبیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که تابلویی از «پیتر پل روبنس» از مجموعه متولی برجسته «موزه هنر متروپولیتن» را در ماه مه به فروش می‌رساند و انتظار می‌رود این اثر به قیمت بیش از ۲۰ میلیون دلار به فروش برسد. به گفته ساتبیز، «روبنس» در حدود سال ۱۶۲۰ میلادی زمانی که در اوج حرفه خود بود، اثری به نام «پرتره مردی به عنوان ایزد مارس» خلق کرد که مردی ناشناس در زره را به تصویر می‌کشید. این حراجی در ماه مه در نیویورک برگزار خواهد شد و کارشناسان ارزش این اثر را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند. این اثر از مجموعه «مارک فیش» (Mark Fisch) در حراجی ارائه خواهد شد، کسی که در برخی از بزرگترین خریدهای نقاشی‌های اروپایی موزه متروپولیتن نقش داشت.اگر «پرتره مردی به عنوان ایزد مارس» به بالاترین رقم برآوردشده فروخته شود به یکی از گران‌ترین نقاشی‌های «روبنس» تبدیل می‌شود. «قتل عام بی‌گناهان» (1609-1111) اثر «روبنس» در سال ۲۰۲۲ به قیمت ساتبیز لندن در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۸۶ میلیون دلار فروخته شد و رکورد فروش آثار این هنرمند را شکست.

یادگیری 90 روزه رمان‌نویسی
کتاب «رمان‌نویسی در ۹۰ روز» نوشته «آلن وات» با ترجمه پروانه موفقی و از سوی نشر مروارید منتشر شد، کتابی که نویسنده‌اش مدعی آموزش رمان‌نویسی در 90 روز به علاقه‌مندان شده است. آلن وات، نویسنده و بازیگر کانادایی، اولین پیش‌نویش رمان خود با عنوان «سگ‌های الماسی» را فقط در 90 روز نوشت و شش‌ماه بعد، حق چاپ آن را به انتشارات لیتل بروان به مبلغ 500 هزار دلار فروخت. او با راه‌اندازی کارگاهی آموزشی، که سرانجام محتوای آن در قالب این کتاب عرضه شد، توانست به نویسندگان جوان یا غیرحرفه‌ای کمک کند تا با بهره‌گیری از یک دستور کار روزانه در 90 روز اولین پیش‌نویس رمان خود را بنویسند.تعدادی از کارآموزان این کارگاه‌ها بتدریج به نویسندگانی پرفروش تبدیل شدند و جوایز ادبی مهمی به دست آوردند. کتاب آلن وات به کشف خصلت‌هایی مانند کنجکاوی، صبر، ایمان و تسلیم در هنگام رمان‌نویسی توجه می‌کند که از نظر او از ابزارهای حیاتی یک نویسنده است. مترجم کتاب هم در وصف این نوشته «آلن وات» گفته: «این کتاب در واقع یک کارگاه آموزشی است که با انجام تمرین‌های نویسندگی و دستور کار روزانه باعث می‌شود نویسنده طی 90 روز به اولین پیش‌نویس خود دست یابد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی