صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۳

سخنگوی وزارت خارجه طی نشست خبری روز گذشته در انتقاد از عدم دعوت تهران به نشست امنیتی در آلمان مطرح کرد

کنفرانس مونیخ؛ به نام امنیت به کام جنگ‌طلبان

سخنگوی وزارت امور خارجه نشست سال‌جاری کنفرانس امنیتی مونیخ را در راستای خدمت به جنگ طلبان ارزیابی کرد. ناصر کنعانی این را در واکنش به عدم دعوت از جمهوری اسلامی به این نشست و همچنین دادن تریبون به کسانی دانست که هدف براندازی و تجزیه ایران را دنبال می‌کنند. آلمان به‌عنوان میزبان نشست امسال اجلاس امنیتی مونیخ تصمیم گرفت به جای دعوت از مقام‌های جمهوری اسلامی از نمایندگان شماری از اقلیت‌های اپوزوسیون ضد ایرانی دعوت به عمل آورد تا عملاً با این اقدام نشان دهد روندی خلاف اهداف تعریف شده برای این نشست را بویژه در قبال ایران دنبال می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه در انتقاد از این اقدام با بیان اینکه کنفرانس امنیتی مونیخ که در واقع به نام امنیت برگزار شده است امسال به کام جنگ و جنگ طلبان تشکیل شد، گفت: «اتفاق رخ داده اشتباه فاحشی است که برگزارکنندگان این کنفرانس انجام دادند و به اعتبار خود با این تصمیم ضربه اساسی و جدی وارد کردند.»
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه به انتقاد از دعوت نمایندگان شماری از اقلیت‌های ضدایرانی پرداخت و افزود:«اشتباه دیگر برگزارکنندگان این کنفرانس این بود که به جای دعوت از جمهوری اسلامی ایران تریبون را به افراد معلوم‌الحال و بی‌هویتی دادند که نگاه ملت ایران به آنها روشن و واضح است. دعوت از فرزند یک دیکتاتور مخلوع و فراری از وطن دهن کجی به ملت ایران است و این بی‌اعتباری و رسوایی بزرگی برای کنفرانسی است که ادعای تأثیرگذاری در نظم امنیت بین‌المللی دارد.»

اتهامات «تل آویو» را قویاً رد می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در نشست خبری روز گذشته اتهامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی را رد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم  صهیونیستی در جلسه هفتگی اخیر کابینه‌اش مدعی شده است که ایران هفته گذشته به یک نفتکش متعلق به این رژیم در خلیج فارس حمله کرده است. کنعانی در واکنش به این ادعا اعلام کرد: «این اتهام را قویاً رد می‌کنیم؛ رژیم صهیونیستی همانند امریکا به اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران عادت کرده است. ایران از کشورهای مؤثر برای حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی است و به تلاش‌های خود در ارتباط با واحد امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد.»

 طرف آذری به چهارچوب دیپلماتیک پایبند باشد
سخنگوی وزارت خارجه به ادعاهای اخیر «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران در ارتباط با حمله صورت گرفته به سفارت این کشور در تهران نیز واکنش نشان داد و با اشاره به مواضع دو روز پیش این مقام بلند پایه باکو گفت: «امیدواریم طرف آذری به چهارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد و مسأله به وجود آمده  در چهارچوب روابط دوستانه، روش‌های دیپلماتیک و چهارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوءتفاهم قرار بگیرد و از روش‌های غیرحرفه‌ای دوری شود. ایران به‌دنبال روابط دوستانه با همسایگان خود است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.»
«الهام علی اف» در حاشیه نشست امنیتی مونیخ مدعی تروریستی بودن ماجرای حمله به سفارت باکو در تهران شد و ادعا کرد که مقام‌های ایرانی در رسیدگی به این موضوع کم کاری کرده‌اند.
نقش قطر در تبادل زندانیان
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر انجام مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و امریکا با وساطت قطر و انگلیس برای تبادل زندانیان بین دو کشور گفت: «مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و امریکا در مورد تبادل زندانیان وجود دارد.» کنعانی با بیان اینکه موضوع مذاکرات بین ایران و امریکا جهت تبادل زندانیان بین دو کشور با واسطه در شرف انجام بود ولی این موضوع با بدعهدی امریکایی‌ها همراه شد، به تلاش میانجیگرانه برخی کشورها در این زمینه اشاره کرد و افزود:«نقش قطر در انجام این مذاکرات مثبت بوده و ما از آنها تشکر می‌کنیم.» سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: «تحقق موضوع مورد اشاره با برخی از مسائل فنی و تکنیکی مرتبط است و امیدوارم هر چه زودتر این تبادل صورت بگیرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی