صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

پرافتخارترین‌های 6 لیگ مهم اروپا

جام حذفی در تمام کشورهای دنیا مهم و با ارزش است؛ شاید در 5 لیگ معتبر اروپا قهرمان جام‌حذفی صاحب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان نشود اما باشگاه‌های اروپایی با تمام قدرت در این جام حاضر می‌شوند و هر مرحله‌ای که بالا می‌آیند، صاحب درآمد بیشتری برای خود می‌شوند. بحث درآمدهای باشگاه‌ها است که آنها را ترغیب به حضور در این جام می‌کند. باشگاه‌های اروپایی هرچه در این مسابقات بالاتر بیایند، از بلیت‌فروشی، تبلیغات محیطی ورزش، حق پخش و حتی اسپانسر پیراهن درآمد کسب می‌کنند. در این تصویر پرافتخارترین تیم‌های 6 لیگ اروپایی(آلمان، اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و پرتغال) را می‌بینیم.

سال 75 نیمه‌نهایی: «پرسپولیس که قهرمان لیگ شده بود، تا نیمه‌نهایی پیش رفت اما بدلیل طولانی شدن مسابقات، حضور بازیکنان پرسپولیس در تیم ملی و حضور در جام در جام آسیا از بازی نیمه‌نهایی مقابل برق شیراز انصراف داد تا برق یکی از فینالیست‌های این دوره باشد. در این بین برق شیراز قهرمان جام حذفی شد و تنها یک هفته برای حضور در مسابقات آسیایی به میدان رفت!»

 

سال ۹۲ فینال: «در حالی که دو تیم پرسپولیس و سپاهان به فینال رسیده بودند، طلایی‌پوشان توانستند در ضربات پنالتی پرسپولیس را شکست دهند. قرار بود در انتهای این دیدار مهدی مهدوی‌کیا، بازیکن پرسپولیس از دنیای فوتبال خداحافظی کند که شکست در فینال باعث شد تا بسیاری از هواداران پرسپولیس ورزشگاه آزادی را ترک کنند و به قول معروف، مهدوی‌کیا غریبانه چهارگوشه زمین را ببوسد و کفش‌هایش را بیاویزد.»

 

سال 95 مرحله ابتدایی: «شگفتی‌ساز این فصل تیم قشقایی شیراز بود؛ تیمی که تا سال‌ها، سوژه کری هواداران استقلال شد. این تیم در مراحل ابتدایی در ورزشگاه حافظیه پذیرای پرسپولیس بود و پس از تساوی 1-1 در ضربات پنالتی به برتری 7 - 6 دست یافت و عامل حذف سرخپوشان لقب گرفت. نفت و گاز گچساران هم دیگر شگفتی‌ساز جام حذفی در این سال بود که موفق به حذف فولاد و راه‌آهن شد.»

 

سال 96 انصراف‌های فراوان از حضور در جام حذفی: «تیم‌های دسته پایین‌تر به دلیل مشکلات بسیار نتوانستند مقابل حریفان خود به میدان بروند و در واقع ۴۴ بازی به دلیل انصراف تیم‌ها لغو شد. تعداد زیاد تیم‌هایی که از حضور در مسابقات انصراف‌ داده بودند، باعث شد تا از فصل بعد سازمان لیگ جریمه سنگینی برای تیم‌هایی که از جام حذفی انصراف می‌دهند، در نظر بگیرد.»

 

سال 98 فینال: «در حالی که فینال این دوره بین پرسپولیس و داماش گیلانیان دسته دومی در ورزشگاه غدیر اهواز در حال برگزاری بود، برق ورزشگاه به مدت ۴۵ دقیقه قطع شد تا ادامه بازی در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. بعد از پیگیری‌های فراوان، بازی پس از ۴۵ دقیقه ادامه پیدا کرد و پرسپولیس توانست با یک گل قهرمان شود. جشن قهرمانی سرخ‌ها در ساعت ۲ بامداد برگزار شد.»

 

نیک یوپ دروازه‌بان تیم نیوکاسل در لیگ جزیره مقابل لیورپول اخراج شد. این کارت قرمز به او اجازه نمی‌دهد در فینال جام اتحادیه(جام‌حذفی انگلیس) مقابل منچستر یونایتد بازی کند. فینال جام‌اتحادیه انگلیس یکشنبه  هفته آینده در ورزشگاه ویمبلی برگزار می‌شود. طبق قانون انگلیس، اخطارها و اخراج‌ها در جام حذفی هم محاسبه می‌شود و محرومیت در لیگ جزیره قوانین متفاوت و جالبی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی