صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

همزمان با تظاهرات هفتگی علیه نتانیاهو، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی هشدار داد

آغاز دوره ترورهای سیاسی در اسرائیل

حسین فاطمی
خبرنگار


همزمان با برگزاری هفتمین شنبه اعتراضی در اراضی اشغالی، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی ضمن اعلام نگرانی عمیق خود از تنش‌ها و اختلافات در سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد، تل‌آویو در آستانه تکرار سناریوی سوءقصد و ترورهای سیاسی بین مقامات است.
به گزارش جروزالم پست، حدود ۲۵۰ هزار ساکن اراضی اشغالی، شنبه شب در ادامه اعتراضات سراسری علیه طرح جنجالی اصلاحات سیستم قضایی دولت بنیامین نتانیاهو بار دیگر به خیابان‌ها رفتند. این اعتراضات که در بیش از ۶۰ نقطه در اراضی اشغالی شروع شد، برای هفتمین هفته است که برگزار می‌شود و جمعیت شرکت‌کنندگان در آن رو به افزایش می‌رود. تنها در تل‌آویو حدود ۱۳۵ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند.
پلیس نیز تعدادی از میادین و خیابان‌های اصلی را همزمان با تظاهرات اعتراضی ضد دولت نتانیاهو بست. این در حالی است که معترضان از نتانیاهو خواسته‌اند به دلیل تحت پیگرد بودنش در مسائل مختلف فساد استعفا کند. تظاهرات همچنین حیفا، قدس اشغالی و بئر السبع را شامل شد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و رئیس حزب «یش عتید» گفت: آنها نمی‌توانند دادگاه عالی را از بین ببرند آن‌هم فقط به این دلیل که نخست‌وزیر با لیستی از اتهامات روبه‌رو  و معاونش مجرم است.
همچنین تزیپی لیونی، وزیر سابق دادگستری این رژیم گفت، مسئول این اختلافات بنیامین نتانیاهو است. مخالفان این طرح اصلاحات را «کودتا» توصیف کرده‌اند، در حالی که نتانیاهو از آن دفاع کرده و گفته که هدف آن بازگرداندن تعادل بین سه قوه است.
اپوزیسیون بر این باور است که هدف اصلی اصلاحات پیشنهادی ائتلاف حاکم، «تبرئه نتانیاهو از اتهامات فساد در سه پرونده‌ای است که علیه او باز است» و علاوه بر این، درها را برای متحدش باز می‌کند تا با وجود محکومیت او به کلاهبرداری مالیاتی و سرقت برای بار دوم تصدی یک وزارتخانه را برعهده بگیرد. اپوزیسیون معتقد است هدف از این طرح پایان دادن به نقش قوه قضائیه به عنوان یک نظام مستقل است.
سایت روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل نیز نوشت، طرح‌های قوانین اصلاح قضایی دوشنبه ۲۰ فوریه در جلسه کامل کنست (پارلمان اسرائیل) مطرح خواهد شد. دفتر یاریو لوین، وزیر دادگستری تأکید کرد، دولت به رغم درخواست‌های اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم اسرائیل برای تعویق موعد رأی‌گیری قصدی برای تعویق رأی‌گیری ندارد. بر اساس تحلیل‌ها و ارزیابی‌های رسانه‌های عبری، نتانیاهو قصدی برای گفت‌وگو با معارضان یا عقب‌نشینی از تصویب طرح خود ندارد و قرار است که جلسه رأی‌گیری درباره کلیات این اصلاحات روز دوشنبه این هفته در کنست [پارلمان رژیم صهیونیستی] برگزار شود.
در مقابل، گروه‌های سازماندهی تظاهرات شهرک‌نشینان صهیونیست نیز سه‌شنبه هفته پیش 14فوریه (25 بهمن) اعلام کردند که روز دوشنبه با برگزاری تظاهراتی سراسری در قدس و سرزمین‌های اشغالی، در مقابل ساختمان کنست تجمع کرده و اقتصاد رژیم صهیونیستی را فلج خواهند کرد.
 
نگران ترورهای سیاسی هستیم
در همین حال ساعتی پیش از تظاهرات هفتگی معترضان به نتانیاهو، یعقوب شبتای، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره امنیت عمومی در سرزمین‌های اشغالی، گفت: «تمامی دستگاه‌های امنیتی در حال آماده شدن برای مقابله با سناریوی سوءقصد و ترورهای سیاسی به دلیل اختلافات داخلی هستند.»
به گزارش پایگاه خبری آی 24، شبتای ضمن اشاره به اینکه مقامات رژیم باید از حمل سلاح توسط شهرک‌نشینان حمایت کنند، تأکید کرد: «اسرائیل در دوره تنش و اضطراب به سر می‌برد و این وضعیت در حال وخیم‌تر شدن است که باید با این تشدید تنش مقابله کنیم.» عصر روز شنبه، روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از شبتای نوشت سرویس‌های امنیتی تل‌آویو «هشدارهای زیادی در مورد احتمال وقوع عملیات‌های ترور» دریافت کرده‌اند. او تأکید کرد که «نگرانی‌های واقعی» در مورد وقوع چنین عملیات‌هایی وجود دارد.
رئیس پلیس رژیم اشغالگر در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد که سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی «هر بیانیه یا تهدیدی را در مورد ترورهای داخلی در زمینه سیاسی بررسی می‌کنند.» شبتای اذعان می‌کند: «این وضعیت مرا، همواره بیدار نگه می‌دارد. ما در یک مسیر تند از لفاظی‌های تحریک‌آمیز هستیم. این فرصتی است تا همه را دعوت کنیم نفس عمیقی بکشند و به خشونت کلامی متوسل نشوند. ما پیش از این نیز شاهد ترور نخست‌وزیر و پرتاب نارنجک در اعتراضات بوده‌ایم. باید ارتفاع این شعله را کم کنیم. ما هر کاری که بتوانیم برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد. همه سرویس‌های امنیتی برای مقابله با این امر آماده می‌شوند.»
در همین خصوص، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز گزارش داده بود که تنش‌ها بین ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و شبتای در حال افزایش است؛ به طوری که روابط این دو «در حال انفجار» توصیف می‌شود. بر اساس گزارش این رسانه عبری‌زبان، تنش میان وزیر امنیت داخلی و رئیس پلیس رژیم اشغالگر «تنها به مسائل کاری و حرفه‌ای برنمی‌گردد، چرا که شبتای احساس می‌کند بن گویر به دنبال تحقیر شخص او است.»
 
قدس اشغالی همچنان ناآرام
در حالی که طی 24 ساعت گذشته 26 عملیات مقاومتی علیه صهیونیست‌ها در کرانه باختری صورت گرفته، شهرک‌های قدس اشغالی از صبح دیروز شاهد نافرمانی مدنی سراسری در تقابل با اشغالگران بود. شهرک‌های شعفاط، جبل المکبر، الرام، عناتا و العیسویه در قدس اشغالی از صبح دیروز نافرمانی مدنی را آغاز کرده‌اند.
به اعلام رسانه‌های فلسطینی، فرمان نافرمانی مدنی شامل اعتصاب و تحریم صهیونیست‌ها در معاملات و پرداخت قبوض عوارض و مالیات، از سوی گروه‌های ملی و اسلامی و جنبش جوانان کارگر فلسطین در قدس اشغالی صادر شد. این گروه‌ها همچنین خواستار بستن راه منتهی به اردوگاه شعفاط و عدم دادن اجازه عبور و مرور و بستن ورودی شهرک عناتا شدند و از مردم فلسطین خواستند که تنها به بیانیه‌های صادره از سوی طرف‌های رسمی اعتماد کنند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که از پنجشنبه پیش، اعتصاب فراگیری در اردوگاه شعفاط در اعتراض به سیاست صهیونیست‌ها در سوء‌استفاده، محاصره و مجازات جمعی فلسطینی‌ها، آغاز شد.
این نافرمانی مدنی در حالی است که مقاومت فلسطین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۶ عملیات مقاومتی انجام داده‌اند. از این میان پنج عملیات تیراندازی، دو عملیات انفجار بمب، سه پرتاب کوکتل مولوتف و آتش‌زدن یک ایست نظامی و خودروی نظامی و برافروختن آتش درگیری در ۱۴ نقطه تقابل صورت گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی