صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

سید حسن نصرالله به امریکا هشدار داد

آشوب در لبنان یعنی آشوب در سراسر منطقه

حسین فاطمی
خبرنگار


دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی پنجشنبه شب خود به امریکا هشدار داد، اگر در لبنان دست به آشوب افکنی زند، باید منتظر آشوب در سراسر خاورمیانه باشد.
به گزارش المیادین، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی سالگرد فرماندهان شهید، در آغازسخنان خود پیرامون اوضاع داخلی لبنان اعلام کرد: «تفاهم با جریان ملی آزاد در وضعیت بغرنجی است و ما امیدواریم که برای منافع ملی، از آن صیانت شود.» وی سپس با شرح وقایعی که در 5 سال اخیر در لبنان رخ داده است، اظهار داشت: «لبنان از سال ۲۰۱۹ مورد هدف قرار گرفت تا مجدداً تحت کنترل امریکا درآید. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق امریکا نیز اذعان داشت کشورش ابزارهایی برای سرنگونی نظام‌ها دارد و این کار را از این طریق انجام می‌دهد که مردم اعتماد خود را نسبت به رهبرانشان از دست بدهند و این ایده‌ای است که دولت بایدن نیز آن را در پیش گرفته است. اکنون نیز ما در مقابل چالش رویارویی با ابزارهای رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی امریکا هستیم و در رأس آن قیمت دلار است.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: «آنچه به امریکایی‌ها در طرحشان کمک می‌کند، وجود فساد و اشتباهات در ادارات کشور هدف قرار گرفته شده است. ما باید ابتکار عمل را در دست بگیریم و برای سرنگونی پروژه آشوب و سلطه و بازی گرفتن خرد ملت‌هایمان که با هدف سلطه بر آنها است، تلاش کنیم.» وی درخصوص دولت رژیم صهیونیستی گفت: «وضعیت داخلی اسرائیل بی‌سابقه است بویژه که مسئولان ستاد این رژیم در مورد جنگ داخلی صحبت می‌کنند. خود رئیس ستاد اشغالگر اذعان کرد که نگرانی‌هایی نسبت به انفجار داخلی قریب الوقوع و فروپاشی این رژیم وجود دارد. دولت کنونی صهیونیست ها نادان و کودن است و ممکن است شرایط را به سمت تشدید تنش در تمام منطقه سوق دهد و این احتمالی شدید و مطرح است.»
دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: «مسأله جدیدی در پرونده ریاست جمهوری لبنان مطرح نیست و ما بر این امر تأکید داریم آنچه در لبنان رخ می‌دهد علت اصلی‌اش فشارهای امریکا و سیاست برداشت پول و سپرده‌ها است که به صورت نظام مند صورت گرفت. اما هرکس که می خواهد لبنان را به سمت آشوب و فروپاشی سوق دهد باید انتظار هرآنچه که به ذهنش خطور نمی‌کند، داشته باشد. اگر شما لبنان را به سمت آشوب سوق دهید باید منتظر آشوب در تمام منطقه و در رأس آن دست پرورده‌تان اسرائیل باشید.»
 
ورود به مرحله‌ای پیشرفته
در موضع‌گیری ها
به گفته کارشناسان، بدون تردید سخنرانی سیدحسن نصرالله، مرحله‌ای پیشرفته و در چهارچوب مواضع سابق وی به شمار می‌رود. بنا بر چنین تحلیل هایی، امروز به خاطر قدرت مقاومت، امنیت غذایی لبنان در مقابل امنیت انرژی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، بویژه که مقاومت مراحل سخت‌تری از مرحله فعلی را پشت سر گذاشته است و به همین دلیل امروز این مقاومت با توجه به گذراندن مراحل دشوار سابق احساس قدرت می‌کند.
در همین ارتباط نیز عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی به واکاوی سخنان پنجشنبه هفته گذشته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پرداخت. وی در این باره نوشت: «سخنانی که دبیرکل حزب‌الله ایراد کرد همزمان با شروع استخراج گاز و نفت از میدان کاریش توسط رژیم اشغالگر بود. این سخنان آکنده از تهدید بود و نسبت به فروپاشی و آشوب در لبنان که چه بسا به جنگ منطقه‌ای که بزرگترین اهداف آن اسرائیل است، هشدار داد.» عطوان در ادامه تأکید دارد: «نکته قابل توجه این است که سید حسن نصرالله احتمال بروز فروپاشی کامل و هرج و مرج را داد و اینکه مقاومت لبنان و متحدانش در خارج لبنان، آماده همه سناریوهای نظامی احتمالی هستند و تماشاگر نخواهند ماند و رژیم اشغالگر به عنوان دست پرورده و عزیز امریکا را هدف قرار خواهند داد.»
 
حزب‌الله خطر را بشدت حس کرده است
روزنامه النهار لبنان نیز در مطلبی به قلم ابراهیم الامین به تحلیل سخنان پنجشنبه هفته گذشته دبیرکل حزب‌الله لبنان پرداخت و نوشت: «با توجه به سابقه ذهنی و شناخت از حزب‌الله و شخص سید حسن نصرالله، باید گفت که لحن تند دبیرکل حزب‌الله به وضوح نشان می‌دهد که حزب‌الله خطری را که علیه لبنان وجود دارد بشدت حس کرده و احتمالاً نشانه‌هایی عملی از احتمال دخالت خارجی برای سوق دادن لبنان به فروپاشی از داخل را مشاهده کرده است.»
شاید با تفسیر بسیاری از وقایع در عرصه سیاسی لبنان و با توجه به داده‌های دیگر بتوان به این واقعیت رسید که امریکایی‌ها احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اند که باید در پی ایجاد هرج و مرج داخلی در لبنان و فروپاشی داخلی در این کشور برآیند تا به نوعی ضمن ایجاد نگرانی برای حزب‌الله، این گروه را وادار به سازش کنند تا نه تنها موافقت خود را با انتخاب فرمانده ارتش و ژنرال جوزف عون برای ریاست جمهوری کشور اعلام کند که در خصوص ترکیب دولت آینده و خواسته‌های قدرت‌های خارجی در زمینه اصلاحات اقتصادی و مالی نیز این گروه را وادار به سکوت و همراهی سازد.

 

خبر پلاس

عبدالملک الحوثی: صبر ما رو به اتمام است
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن یک روز پس از سخنرانی سید حسن نصرالله و همسو با او، در سخنانی تأکید کرد: «امریکایی‌ها و همپیمانانشان حاکمیت کشورها را نقض وسفیران آنها در هر موضوعی دخالت می‌کنند.» به گزارش العالم، الحوثی گروه‌های تکفیری را ساخته دست امریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی دانست و گفت: «دشمنان با ایجاد بحران‌های سیاسی، از این بحران‌ها برای مشغول کردن ملت‌ها و دور کردن آنها از مسیر سازندگی و پیشرفت سوء‌استفاده می‌کنند.»
الحوثی همچنین با اشاره به حق مردم فلسطین در برخورداری از آزادی، استقلال و زندگی شرافتمندانه و مقابله آنان با دشمن با فداکاری، مقاومت و پایداری و اجرای عملیات شهادت‌طلبانه، گفت: «امریکا و رژیم صهیونیستی مانع تحقق این حق می‌شوند، امریکایی‌ها در زندان هایشان کرامت انسانی را نقض می‌کنند که نمونه آن زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو است، آنها، صهیونیست‌ها و مزدورانشان مرتکب پلیدترین موارد نقض حقوق بشر می‌شوند، آن وقت با مردم درباره حقوق بشر صحبت می‌کنند، امریکایی‌ها بزرگ‌ترین قاتل زنان هستند، آن وقت درباره حقوق زنان حرف می‌زنند، قتل زنان در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی ادامه دارد و زنان فلسطینی هر روز از اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها رنج می‌برند ولی هیچ طرفی درباره حقوق این زنان صحبت نمی‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی