صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

فلج یک روزه 7 فرودگاه آلمان

در اعتصاب کارگران فرودگاهی، پرواز 300 هزار مسافر لغو شد

لاله مهرزاد
روزنامه نگار

 
اعتصاب یک روزه در 7 فرودگاه آلمان از جمله اَبَرفرودگاه های  فرانکفورت و مونیخ بیش از 300 هزار مسافر را سرگردان کرد. اتحادیه های کارگری که خواهان افزایش دستمزدهای خود هستند، این اعتصاب را به راه انداخته و تهدید کرده اند، اگر خواسته های کارگران برآورده نشود، تابستان «هرج و مرج» را رقم خواهند زد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اعتصاب همزمان با افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد که بیش از 40 رئیس دولت و 60 وزیر در آن حضور دارند. در یکی از نخستین نشانه های بروز هرج و مرج و تأثیر این اعتصاب بر کنفرانس امنیتی مونیخ، یک مقام سفارت رومانی خبر داد، وزیر خارجه این کشور مجبور شد به دلیل اعتصاب در فرودگاه های آلمان پرواز خود را تغییر دهد و بعد از فرود آمدن در فرودگاهی در اتریش، 4 ساعت رانندگی کند تا به محل کنفرانس برسد.
بنا بر گزارش اتحادیه فرودگاه های آلمان ، این 7 فرودگاه عبارتند از فرانکفورت، مونیخ، هامبورگ، هانوفر، اشتوتگارت، دورتموند و برمن. این اتحادیه اعلام کرده است، بر اثر اعتصاب در این 7 فرودگاه ، پرواز حدود 295 هزار مسافر لغو شد. این اعتصاب که از مدت ها قبل تهدید آن مطرح شده بود، روز چهارشنبه پس از آن عملی شد که اتحادیه کارگری آلمان اعلام کرد چانه زنی ها برای افزایش دستمزد کارکنان داخل فرودگاه، بخش عمومی و کارکنان امنیت هوایی پیشرفتی نکرده است. این اتحادیه پیش تر خواهان افزایش 10.5 درصدی دستمزدها و یا افزایش حقوق ها به میزان 500 یورو در ماه شده بود. اما این اتحادیه تاکنون با دولت به هیچ توافقی دست نیافته است.
ناامیدی اتحادیه کارگری آلمان از دستیابی به توافق با دولت باعث شده است آنها زبان تهدید خود را تندتر کنند، طوری که روز جمعه کریستینا بهله، معاون رئیس این اتحادیه های کارگری به دولت هشدار داد: «اگر هیچ اقدامی در جهت افزایش دستمزدها صورت نگیرد، شاهد تابستان پر هرج و مرجی خواهید بود.» او تأکید کرد: «این یک  هشدار کاملاً جدی و قوی است.»
در بین خطوط هوایی که تحت تأثیر این اعتصاب قرار گرفته اند، باید به خط هوایی لوفتهانزا اشاره کرد که بیش از هزار و 300 پرواز آن لغو شد و فعالیت های آن در فرانکفورت و مونیخ به تعلیق درآمد. این شرکت حاضر نشده ضرر و زیان ناشی از اعتصاب روز جمعه را اعلام کند اما خبر داده در مورد مشابه قبلی روزانه حدود 10 تا 15 میلیون یورو خسارت دید. این در حالی است که اتحادیه کارگری وردی اعلام کرده است، اعتصاب می تواند از فرودگاه ها فراتر رفته و به بیمارستان ها و جمع آوری زباله های شهری تسری یابد.
اعتصاب روز جمعه 7 فرودگاه آلمانی، جدیدترین اعتصاب از سلسله اعتصاب هایی است که در قاره سبز رخ داده است و از قضا همه این اعتصاب ها نیز در کشورهایی که قوی ترین اقتصادهای این قاره محسوب می شوند، مانند فرانسه، انگلیس، اسپانیا رخ داده است. در همه این کشورها پس از پاندمی کرونا و جنگ اوکراین، بهای مواد غذایی و انرژی رشدی قابل توجه داشته و استانداردهای زندگی تنزل یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی