صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱

سم شایعه در بازار گوشت قرمز

قیمت 500 هزار تومانی گوشت قرمز تکذیب و توزیع گوشت گرم وارداتی با قیمت 232 هزار تومان آغاز شد

 امین محمودی
خبرنگار

طی چند روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها بر طبل گرانی سرسام آور گوشت قرمز دمیده و مدعی شدند قیمت این فرآورده پروتئینی به نیم میلیون تومان رسیده و دیگر بسیاری از ایرانی‌ها قادر به خرید این محصول نیستند. برای این ادعا نیز این رسانه‌ها متوسل به قیمت 509 هزار تومانی گوشت بدون استخوان و پاک کرده گوسفندی بسته‌بندی شده در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شدند.
با این حال اما بررسی‌های میدانی خبرنگار روزنامه ایران در سطح شهر تهران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تنظیم بازاری منجمد بین 150 تا 160 هزارتومان، گوشت گوسفندی قلوه گاه 153 هزارتومان، سردست 167 هزارتومان و ران 177 هزارتومان است.
همچنین در بازار خرده فروشی هر کیلوگرم شقه گوسفندی به طور میانگین بین 340 تا 365 هزارتومان، گوساله 310 هزارتومان، ران 410 هزارتومان، سردست 365 هزارتومان و راسته 398 هزارتومان عرضه می‌شود. با این حال قیمت گوشت قرمز بسته‌بندی شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و گوشت پاک شده و بدون استخوان همواره دو برابر میانگین قیمت گوشت عرضه شده در میادین میوه و تره بار بوده است به همین دلیل نمی‌توان این نرخ را به‌عنوان قیمت گوشت قرمز در همه فروشگاه‌ها و مراکز عرضه این محصول تعمیم داد.

عرضه گوشت گوسفندی ۲۳۲ هزار تومانی
در میادین تهران
با این حال مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن تکذیب عرضه گوشت با قیمت هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار اظهار کرد: با واردات 22 تا 25 تن گوشت گوسفندی به‌صورت روزانه قیمت گوشت گرم به 232 هزار تومان رسید. در این باره ایوب فصاحت اظهار کرد: قیمت نیم شقه دست گوسفندی حدود 235 هزار تومان، قیمت نیم شقه ران گوسفندی 245 هزار تومان، قیمت کف و دست گوسفندی 259 هزار تومان و قیمت قلوه گاه با استخوان گوسفندی نیز 195 هزار تومان خواهد بود. وی افزود: عرضه گوشت گرم گوسفندی از دیروز به‌صورت گسترده در ۲۲ میدان میوه و تره‌بار شهرداری و در اقصی‌نقاط شهر تهران عرضه می‌شود، همچنین روند عرضه از ۱۰ روز آینده دو برابر می‌شود و چند محموله گوشت دیگر وارد تهران خواهد شد.

عرضه انبوه دام سبک از اواسط اسفندماه
در سراسر کشور
منصور پوریان درباره وضعیت بازار دام زنده و گوشت قرمز داخلی گفت: افزایش کاذب قیمت گوشت گوسفندی ناشی از نوسان نرخ ارز، نوسان قیمتی برخی کالاها، تأخیر در حمل‌ونقل به‌دلیل شرایط آب و هوایی و سودجویی برخی دلالان ایجاد شد که با بی‌رغبتی و تقاضای پایین مصرف کنندگان روبه‌رو شد. به گفته وی، از اواسط اسفندماه دام‌های استان‌های جنوبی کشور به بازار عرضه می‌شود زیرا با گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع، نگهداری دام سخت می‌شود. رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اظهارداشت: اکنون با عرضه مویرگی گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و گوشت گرم وارداتی، قیمت گوشت گوسفندی در برخی استان‌ها و مناطق تهران فروکش کرده است اما در برخی مناطق نیز همچنان با قیمت‌های بالا و غیرمنطقی عرضه می‌شود. وی تصریح کرد: امسال به‌دلیل بارش‌های مناسب در اکثر استان‌های کشور از جمله خوزستان، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان زایش‌ها نسبت به 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

قیمت 250 هزارتومانی گوشت گرم گوسفندی داخلی منطقی است
پوریان افزود: قیمت دام زنده سبک براساس درجه‌بندی بین 90 تا 120 هزارتومان و دام سنگین درجه‌بندی بین 90 تا 105 هزارتومان است. بنابراین قیمت لاشه این محصول در بازار باید برای گوشت گوسفندی نر درجه یک 220 هزارتومان و گوشت گوساله 210 هزارتومان باشد همچنین تکه‌های تفکیکی گوشت گوسفندی درجه یک 250 هزارتومان و گوساله نر درجه یک 220 هزارتومان به دست مصرف کنندگان برسد. وی قیمت واقعی دام زنده سبک نر درجه یک را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، 120 هزارتومان و دام سنگین گوساله نر درجه یک را 100 هزارتومان دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی