صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱

رشد 27 درصدی سودسازی صنایع بورسی

767 هزار سود خالص چهار فصل اخیر بازار سهام

 امروز درحالی بازار سهام آخرین راند از مجموعه مبارزات خود در بهمن ماه را برگزار خواهد کرد که تا به اینجای کار، شاخص کل بورس بیش از 7.23 درصد از ارتفاع خودرا از دست داده است و شاخص فرابورس نیز با بازدهی منفی 5 درصدی ، درحال به اتمام رساندن دومین ماه از زمستان 1401 است.
روندی که پس از بازدهی قابل توجه شاخص های بورس در دی ماه اتفاق افتاد و شاخص کل پس از ثبت قله یک میلیون و 689 هزار واحدی، وارد یک موج اصلاحی شد و تا محدوده یک میلیون و 524 هزار واحد افت کرد.
همچنین در معاملات بهمن ماه شاهد آن بودیم که سهامداران حقیقی عرضه های خود را در بازار افزایش دادند و تمامی پولی که در دی ماه از طرف این طیف از فعالین بازار وارد شده بود؛ در بهمن ماه از معاملات خارج شد.
در کنار این موارد، شروع روند اصلاحی بازار باعث شد تا ارزش و حجم معاملات نیز با افت رو به رو شود و ارزش معاملات خرد که در روزهای پایانی دی ماه به بالای 10 هزار میلیارد تومان رسیده بود، باردیگر تا حدود 4 هزار میلیارد تومان کاهش یابد و در مجموع از التهاب معاملات تا حد زیادی کاسته شود.
اما  روندی که بازار بهمن ماه پیش گرفت از نظر بسیاری از فعالین و کارشناسان بازار سرمایه نمی تواند به طور بلند مدت ادامه یابد و این کارشناسان با استناد به تقویت شاخص های بنیادی موجود در بازار ، رشد سود سازی و در نتیجه رشد ارزش سهام را پیش بینی می کردند.
در این بین برخی دیگر از کارشناسان با استناد به افزایش نرخ بهره در بازار سپرده بانکی ،افزایش نرخ خوراک، افزایش نرخ انرژی و همچنین ثبات در نرخ ارز شرکت‌های صادراتی ، خروج پول از بازار سهام را امری طبیعی می دانستند و سیاست های در پیش گرفته در بازارهای پولی و مالی را عاملی برای ایجاد انتظارات منفی در بازار سهام تلقی می کردند.
همچنین در بهمن ماه ، سنگ اندازی بر سر راه عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین تداوم آثار زیانبار قیمت‌گذاری دستوری برای صنایع مختلف ، باعث شد تا در مقاطعی خروج سرمایه از بازار سهام تشدید شود و این موضوع نیز از طرف کارشناسان به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر معاملات بهمن ماه شناخته می شود.
در کنار این موارد ، شروع فصل سرد سال باعث شد تا برخی از صنایع با مشکل کمبود انرژی رو به رو شوند و بخش زیادی از فعالیت های آنها کاهش یابد و این شرکت ها طی اطلاعیه هایی از کاهش تولید در بهمن ماه گزارش دهند.
روندی که به نظر می رسد در بهمن ماه تا حدودی مرتفع شد و با تأمین به موقع انرژی مورد نیاز، شرکت‌های بورسی بتوانند تاپایان سال عقب ماندگی تولیدات خود را جبران کنند.
با این حال ، پایش صورت های مالی شرکت های بزرگ فعال در بازار سرمایه نشان می دهد، تا به اینجای کار سود خالص شناسایی شده در بازار از محدوده 767 هزار میلیارد تومان گذشته است و این رقم در مقایسه با محدوده 606 هزار میلیارد تومان سال قبل ، حدود 27 درصد افزایش داشته است.
روند رو به رشد سود سازی کل بازارهمچنین باعث شده تا نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار حتی در زمانی که شاخص کل بورس ارقام بالای یک میلیون و 500 هزار واحد را تجربه می کند؛ در محدوده عدد 6.5 قرار گیرد که از ارزندگی بازار حتی در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن تمامی چالش های پیش روی آن خبر می دهد.
این موضوع در مجموع منجر شده تا کارشناسان در خصوص آینده بازار بسیار خوشبین باشند و روند اصلاحی بازار را موقتی ارزیابی کنند.
براساس نظر کارشناسان ، با توجه به ارزندگی بالای سهام، شروع معاملات در اسفندماه می تواند بسیار متفاوت از بازار بهمن ماه پیگیری شود و باردیگر رشد قیمت ها و شاخص های بازار را در آخرین ماه سال شاهد خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی