صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

همزمان با تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی، اسرای فلسطینی نافرمانی مدنی را آغاز کردند

آزادی یا شهادت؛ پیام اسرای مقاومت برای تل‌آویو

زهره صفاری
خبرنگار

اسرای فلسطینی همصدا با مبارزان جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی، اعتراض خود به سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی را در قالب جنبش آزادی یا شهادت و با نافرمانی مدنی و اعتصاب غذا آغاز کردند و از مردم فلسطین خواستند در این مسیر آنها را به هر طریقی که می‌توانند یاری کنند. این تهدید اسرای فلسطینی آن هم در برهه‌ای که حتی مقامات صهیونیستی نیز فروپاشی داخلی را خطری بالقوه برای تل‌آویو می‌دانند، فشارها بر کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو را دوچندان و آن را به تیغی دولبه علیه امنیت این رژیم بدل کرده است. به گزارش شبکه خبری المیادین، کمیته اضطراری اسرای فلسطینی با صدور بیانیه‌ای آغاز جنبش «آزادی یا شهادت» در زندان‌های رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و هدف از این اعتصاب غذا را که از صبح دیروز شروع شد، اعتراض به سیاست‌های اشغالگران در شهرک‌سازی‌های گسترده‌تر و بازرسی‌های امنیتی مداوم اسرا خواند. این جنبش با نافرمانی‌های مدنی آغاز و با اعتصاب غذا در ماه رمضان پایان خواهد یافت.
در این بیانیه پیام اسرای فلسطینی این‌گونه بیان شده است: «ما خواهان آزادی هستیم. همه باید پیام ما را دریابند و صدای ما را بشنوند چراکه دیگر تحمل خشونت‌های شبانه‌روز صهیونیست‌ها را نداریم. میزان خشونت‌هایی که از ابتدای سال علیه اسرا اعمال شده فاجعه بار است و باید کاری برای محافظت از خود داشته باشیم. ما اعتصاب را با خواست و رهبری واحد آغاز کرده‌ایم.»این جنبش اعتراضی در حالی از دیروز زندان‌های رژیم صهیونیستی را به حال آماده‌باش درآورده است که اوایل ماه جاری میلادی نیز اسرای فلسطینی که از زمان روی کار آمدن ایتامار بن گویر، در وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، خشونت‌ها و محدودیت‌ها را چندین برابر احساس می‌کنند، از مردم خواستند با تمام توان علیه سیاست‌های هولناک
بن گویر به میدان بیایند.
سیاست‌های فشار حداکثری بن گویر در زندان‌های رژیم صهیونیستی در حالی اعمال شده است که مفسران نظامی در مصاحبه‌های اخیر با شبکه‌های تلویزیونی این رژیم بر اجرای تدریجی، محتاطانه و هوشیارانه این سیاست‌ها بارها تأکید کرده بودند.اما اسرای فلسطینی در حالی دست به اعتراض زده‌اند که سابقه اعتصاب‌ها بویژه اعتصاب غذا در زندان رژیم صهیونیستی بارها اشغالگران را مجبور به تسلیم کرده است. نمونه‌های آن نیز اعتصاب 160 روزه خلیل عواده بود که در نهایت صهیونیست‌ها را وادار به اجرای خواسته‌های او و دیدار با خانواده‌اش کرد. در همین حال به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شماری از اسرا از چند روز قبل در اعتراض به شهادت احمد ابوعلی همرزم 48 ساله‌شان به‌خاطر اهمال پزشک درمانگاه زندان از پذیرش غذا اجتناب کرده و یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود 8 روزی است که لب به غذا نزده است.

تل‌آویو در یک‌قدمی نابودی
زمان زیادی از روی کارآمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی نمی‌گذرد که سیاست‌های خودسرانه آنها نه‌تنها تنش با فلسطین را افزایش داده بلکه خواب آرام مقامات صهیونیست را نیز به کلی به هم زده است.
از یکسو شنبه‌های اعتراضی ساکنان سرزمین‌های اشغالی که هر هفته بر شمار آنها افزوده می‌شود و از سوی دیگر عملیات‌های پی در پی مقاومت در کرانه باختری و قدس اشغالی، بارها در همین مدت‌ کوتاه، بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش بویژه بن گویر را آماج انتقادات داخلی کرده است. اما همچنان دولت افراطی رژیم صهیونیستی سیاست‌هایش را متوقف نکرده و در تازه‌ترین اقدام با به رسمیت شناختن 9 پست بازرسی در کرانه باختری، دستور ساخت حدود 10 هزار واحد در شهرک‌ها را در دستور اجرا قرار داده است. این اقدام حتی از سوی واشنگتن نیز مورد انتقاد قرار گرفته و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با صدور بیانیه‌ای مخالفت صریح این کشور با اقدامات خودسرانه کابینه رژیم صهیونیستی را که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود اعلام کرده است.اما این اخطارها هیچ تأثیری نداشته و کابینه نتانیاهو که ایتامار بن گویر پیشتاز سیاست‌های افراطی آن است به هر طریقی تحقق خواسته‌هایشان را دنبال می‌کنند.
به نوشته تایمز اسرائیل، نفتالی بنت، نخست‌وزیر دولت ائتلافی پیشین این رژیم اما شرایط را خطرناک خوانده و تداوم اصرار کابینه نتانیاهو به اقداماتی مانند تغییر سیاست‌های قضایی را منجر به درگیری موافقان و مخالفان این طرح دانسته که در داخل این رژیم درگیری‌هایی را ایجاد خواهد کرد. او به رادیوی ارتش این رژیم گفت: «ما در برهه بسیار خطرناکی هستیم که پیش‌تر هرگز تجربه‌اش نکرده‌ایم. ما در این شرایط قرار گرفته‌ایم چون در بخش‌های مهم داخلی نیز در وضعیت هشدار هستیم.»

نتانیاهو در برابر بن گویر
در روزهایی که با دستورات ایتامار بن گویر، وزیر تندروی نتانیاهو، حملات به کرانه باختری و قدس اشغالی و بازداشت فلسطینیان چند برابر شده و گروه‌های مقاومت تنها در دو روز گذشته با دو عملیات در قدس اشغالی یک نظامی اسرائیلی را به هلاکت رسانده و یک صهیونیست را نیز روانه بیمارستان کرده‌اند، درخواست‌ها برای تجدیدنظر در سیاست‌های این رژیم بالا رفته و حتی بنی گانتس، وزیر دفاع سابق این رژیم خواستار اخراج ایتامار بن گویر به عنوان «ژنراتور بحران» شده است. به نوشته تایمز اسرائیل، وی در سخنرانی خطاب به نتانیاهو گفت: «این آزمایش شکست خورد و اگر ادامه یابد همه جا را به آتش خواهد کشید. پس بهتر است بن گویر را هر چه زودتر اخراج و یک فرد مسئولیت‌پذیر و باتجربه مانند آوی دیچر، رئیس شین بت را جایگزین کرد.»
در همین حال اما گرچه نتانیاهو پاسخی به این درخواست نداده اما خبرهای درز کرده از داخل نشست اخیر کابینه، از اختلاف نظر و درگیری لفظی بنیامین نتانیاهو و بن گویر بر سر تخریب ساختمان 14 طبقه در قدس شرقی حکایت دارد. بن گویر در پاسخ به مخالفت‌های نتانیاهو خشمگین شده و گفته است: «من از محبوس شدن در این سیاست‌های محدودکننده خسته شده‌ام.»

 

بــــرش

کارشناسان مستقل سازمان ملل در واکنش به تخریب سازماندهی شده خانه‌های فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، خواستار اتخاذ اقداماتی از سوی جامعه جهانی برای توقف این روند فاجعه بار شدند. به گزارش ایسنا به نقل از صدی البلد، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با تأکید بر این ضرورت اعلام کرد: «تخریب سیستماتیک خانه‌های فلسطینیان، ساخت شهرک‌های غیرقانونی و مخالفت سیستماتیک با صدور مجوز ساخت برای فلسطینی‌ها در کرانه باختری، یک جنایت است.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی