حریق مرگبار در طبقه منفی 2

آتش‌سوزی در ساختمان نیمه‌ساز جان 4 کارگر را گرفت

مرضیه همایونی
editorial@irannewspaper.ir

آتش‌سوزی مهیب در زیرزمین ساختمان نیمه‌ساز جان 4 کارگر را گرفت.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت 8:50 صبح سه‌شنبه 25 بهمن، گزارش آتش‌سوزی مرگبار در یک ساختمان نیمه‌ساز واقع در ابتدای کوچه رزاقی‌پور، خیابان ولیعصر بالاتر از پارک‌وی به بازپرس محمد مهدی براعه اعلام شد. به‌دنبال اعلام این خبر تیم جنایی راهی محل شدند.
محل وقوع حادثه طبقه منفی دو ساختمانی پنج طبقه بود که سه طبقه بالا و دو طبقه در زیرزمین قرار داشت. در این طبقه 45 کارگر فصلی در اتاق‌ها سکونت داشتند و آتش از اتاقی حدوداً 25 متری که 11 کارگر در آن اقامت داشتند شروع شده بود.
با حضور در محل حادثه، تیم تحقیق با اتاقی مواجه شد که کف آن با یونولیت و دیوار و سقف‌ها با پلاستیک پوشانده شده بود.
کارگران برای گرم کردن خود از سیلندر گاز و گاز پیک‌نیکی و اجاق گازی برای تهیه غذا استفاده کرده بودند. همچنین سیم‌کشی‌ها نیز غیر اصولی بود.
جسد سه مرد جوان در ورودی اتاق دیده می‌شد که احتمال می‌رفت با شروع حریق قصد خروج از اتاق را داشته‌اند اما بر اثر ریزش ناگهانی پلاستیک‌های شعله‌وری که برای گرمایش به سقف وصل کرده بودند، راهشان مسدود شده و در میان شعله‌های آتش گرفتار شدند. در انتهای اتاق نیز جسد چهارمین قربانی دیده می‌شد که به گوشه‌ای از اتاق پناه برده بود تا از شعله‌های آتش در امان باشد.

دستور آزمایش دی‌ان‌ای
با توجه به اینکه چهار کارگر دچار سوختگی صددرصد شده بودند به همین دلیل چهره و هویت آنها مشخص نبود.
گرچه کارگران و مسئولان ساختمان اسامی کارگران را در اختیار بازپرس جنایی قرار دادند، اما از آنجایی که چهار مرد جوان دچار سوختگی شدید شده و چهره‌هایشان قابل تشخیص نبود، بازپرس جنایی دستور انتقال اجساد به پزشکی قانونی و انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای برای شناسایی هویت آنها را صادر کرد.
هفت کارگر دیگر نیز ساکن این اتاق بودند که شش نفر از آنها دچار سوختگی بالای 80 درصد شده و بلافاصله به بیمارستان سوانح سوختگی منتقل شدند، اما از آنجایی که شدت سوختگی آنها بالا بود، احتمال زنده ماندن شش مرد جوان ضعیف است.

نجات معجزه‌آسا
یازدهمین ساکن این اتاق که جان سالم بدر برده بود به تیم جنایی گفت: صبح زود از خواب بیدار و برای شستن دست و صورتم از ساختمان خارج شدم اما به محض برگشتن متوجه آتش‌سوزی شدید شدم.
در بررسی‌های اولیه این‌طور به‌نظر رسید که سیلندرهای گاز و پیک‌نیکی دچار نشتی شده و همین نشتی گاز باعث بی‌حالی و بی‌حسی ساکنان داخل اتاق شده بود اما وقتی کارگران دیگر می‌خواستند برای خود صبحانه درست کنند ناگهان انفجار رخ داده و منجر به حریق شده و 10 مرد در میان شعله‌های آتش گرفتار شدند.
 
صدور دستور بازداشت 2 نفر
پس از این حادثه بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران دستور بازداشت کارفرمای ملک که نماینده مالک بود و مسئول فنی و ایمنی ملک را به این دلیل که اصول ایمنی را در ساختمان رعایت نکرده بودند صادر کرد. با بازداشت این دو متهم، آنها برای تحقیقات تکمیلی به دادسرای جنایی منتقل شدند.
همچنین بازپرس جنایی دستور داد کارشناس علت‌یاب آتش‌نشانی حاضر در محل حادثه، علت اصلی این حادثه را بررسی و اعلام کند.
در ادامه تحقیقات نیز دستور بررسی ماجرا از سوی بازپرس اداره کار و تحقیق از شهود و مطلعین صادر شد.
سید جلال ملکی ، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز گفت: ساعت ۰۷:۳۸ صبح سه‌شنبه وقوع یک آتش سوزی مهیب در خیابان ولیعصر (عج) بالاتر از چهارراه پارک وی به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و در مدت زمان کمتر از سه دقیقه مأموران سه ایستگاه آتش‌نشانی با خودروها و تجهیزات پشتیبانی به محل حادثه رسیدند.
با حضور آتش نشانان مشاهده شد در یک ساختمان نیمه کاره پنج طبقه که دو طبقه زیرزمین داشت در طبقه منفی ۲ این ساختمان در ۲ اتاق که محل استراحت کارگران بود  آتش‌سوزی رخ داده است.
ملکی ادامه داد: در محل آتش‌سوزی
۲ سیلندر گاز و وسایل گازسوز مخصوص پخت غذا و گرمایشی وجود داشت که به احتمال زیاد این حادثه بدلیل نشت گاز و انفجار و آتش‌سوزی رخ داده است با این حال تحقیقات برای بررسی علت اصلی حادثه ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی