صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و نه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۷

کمیته بین المللی المپیک از ورزش زنان در ایران راضی است

خسروی وفا: خبری از تعلیق نیست

سفر محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک به لوزان سوئیس و دیدارش با توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC)، شائبه تعلیق ورزش ایران را دوباره برسر زبان‌ها انداخت. خسروی وفا اما دیروز بعد از جلسه هیأت اجرایی با حضور در جمع خبرنگاران، آب پاکی را روی دست همه ریخت: «خبری از تعلیق، تهدید و محرومیت نیست. اتفاقاً فضا، فضای خوب و امیدوارکننده‌ای است.»او دلیل دیدارش توماس باخ را طبق عرف بین‌المللی دانست:«عرف کمیته بین‌المللی المپیک این است که بین 3 تا 5 ماه به رئیس جدید کمیته ملی المپیک هر کشور فرصت می‌دهند با بازدید از ioc با ساختار آشنا شود و دیدار من هم دیدار معمولی بود.البته من با ساختار آشنا بودم و در این جلسه  3 ساعت وقت گذاشتند مثل تور مرا در ساختمان ioc چرخاندند و قوانین منشور را یادآوری کردند.»
به گفته خسروی وفا، دو سالی است که فشارهای زیادی به ایران آمده:«دو سال است فشارها علیه ایران زیاد است که این فشارها ریشه استکباری دارد، بخصوص در 5-4 ماه اخیر. بیشتر موضوع مربوط به شکایت‌هاست مثلاً در بحث برگزاری انتخابات‌ و ما هم پاسخ می‌دهیم. عموماً سؤالات مطرح شده علیه ایران کذب است. ایمیل‌های زیادی به ioc زده شده و از ما سؤال کردند که فلان ورزشکار در ایام اغتشاشات محکوم به مرگ بود که ما بررسی کردیم و دیدیم کذب بود. ما با سند گفتیم چنین چیزی نیست و عفو شده است. ما قبل از عفو رهبری پیرو رایزنی با قوه قضائیه و استقبال رئیس قضائیه موضوع را در دستور کار قرار دادیم و آن‌ها هم با رأفت برخورد کردند. من گفتم ما پایبند منشور المپیک هستیم، راحت صحبت کردیم، محدودیت‌ها را گفتیم، موضوع حل شد و جای نگرانی نیست.»
خسروی وفا درباره گرفتن ضمانت از ورزشکاران برای سفرهای برون مرزی، این طور توضیح می‌دهد:«ورزشکار یکی از رشته‌های کوهستانی بعد از پناهندگی گفته بود، از او ضمانت خواسته شده که ioc همین موضوع را از ما پرسپد. و ما صادقانه گفتیم درست است اما ضمانت را کمیته ملی المپیک نمی‌گیرد و نقدی نیست یک نوع گارانتی و رسم است که فدراسیون‌ها طبق دستور‌العمل انجام می‌دهند، البته قول دادیم درباره ضمانتنامه در جلسه مجمع آینده کمیته ملی المپیک تصمیم بگیریم. هر شائبه‌ای داشتند، حل شد و چیزی به نام محرومیت و تعلیق مطرح نیست. این شائبه جوی بود که عده‌ای به آن دامن زدند. از ما گزارش کتبی خواستند که گزارش را تهیه کردیم و سه، چهار روز آینده می‌فرستیم تا به هیأت اجرایی ioc برسد.»
رئیس کمیته ملی المپیک، عدم رویارویی ایرانی‌ها با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس را به اعتقادات آنها ربط داد و نه دولت: «واقعیت این است ما روی این مسأله در 30-40 سال اتفاق نظر نداشتیم و اگر موضوع را درست در دنیا مطرح می‌کردیم به این مسائل در دوسال اخیر برخورد نمی‌کردیم. موضوع دولتی جلوه داده شد اما من گفتم موضوع مذهبی و اعتقادی است و دولتی نیست و ربطی به دولت ندارد. باخ با این حرف نگاهش تغییر کرد. ما متأسفانه نتوانستیم در داخل این اتفاق را مدیریت کنیم. خط قرمز ioc دخالت دولت است و این بحث هم سال‌ها دولتی نشان داده شد در حالی که ioc مسأله لاینحلی را از ما نمی‌خواهد و می‌خواهد به منشور المپیک پایبند باشیم و ما هم گفتیم همیشه پایبند بودیم. منشور المپیک را همه رؤسای کمیته ملی المپیک و وزیران ورزش امضا کردند و ما هم امضا کردیم.»به گفته خسروی وفا، کمیته بین‌المللی المپیک از وضعیت ورزش زنان ایران راضی است: «آنها از ورزش زنان ایران راضی هستند و تا خواستم گزارش بدهم، گفت نیازی نیست. البته باخ از سوابق کاری من در کمیته ملی پارالمپیک خبر دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی