صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

حمله هکرهای ناشناس به ناتو

روسیه بدون مدرک مستدل، مظنون اول حمله سایبری به سایت‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی معرفی شد

 هکرهای ناشناس شامگاه یکشنبه شماری از وب‌سایت‌های متعلق به ائتلاف ناتو را هدف حمله قرار داده و برای ساعاتی از دسترس خارج کردند.
به گزارش دی‌پی‌ای آلمان؛ یک مقام آگاه از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با تأیید این حمله گفت: «کارشناسان سایبری بلافاصله پس از نفوذ هکرها به برخی از وب‌سایت‌ها، اقدامات خود را آغاز و سپرهای امنیتی را تقویت کردند.»
در پی این حمله و با توجه به پست‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، برخی منابع هکرهای حامی روس را پشت صحنه این حملات معرفی کرده‌اند اما هیچ مدرک معتبری در این باره کشف نشده است. این شائبه بویژه درباره گروه هکرهای روسی «کیلنت» بسیار قوت گرفته است چراکه آنها به تازگی حملات مشابهی به برخی زیرساخت‌های سایبری بوندستاگ آلمان و دفاتر پلیس و تأسیسات حیاتی این کشور داشته‌اند.
تدارک سامانه دفاع سایبری ناتو
از آنجا که تنش‌ها در جهان از شکل سنتی نبردها با بمب و اسلحه خارج و به سبک‌های پیچیده مانند فضای سایبری نمایان شده است، از دسامبر سال گذشته 150 کارشناس امنیت سایبری ناتو در استونی، برای مقابله با جنگ بالقوه سایبری پیش‌روی جهان در حال تدارک و آماده‌سازی هستند.
المیادین به نقل از پولیتیکو نوشت، کلنل برنارد هانسن، مدیر دپارتمان فضای سایبری ناتو با تأکید بر اینکه این تدارکات بویژه پس از آغاز جنگ اوکراین جدی‌تر شده است، گفت: «این سطح هشدار بسیار جدی است و دیگر نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. با بررسی شواهد می‌توان دریافت که مقدمات این شرایط در حال بروز و ظهور است.»
به گزارش پولیتیکو آنچه ناتو را پس از جنگ اوکراین به این سناریو رسانده است، حملات سایبری به کی‌یف و زیرساخت‌های حیاتی آن بود که سبب قطع آب و برق و از کار افتادن متروهای پایتخت اوکراین شد. به گفته منبعی مطلع از ناتو، در حال حاضر کارشناسان این سازمان در رصد بحران شرق اروپا، از سطح زمین و هوا به لایه‌های مجازی رسیده‌اند تا از این طریق بتوانند جزئیات اینگونه حملات را دریافته و اقدامات پیشگیرانه در این باره داشته باشند. در همین راستا  بر افزودن این بخش به رزمایش‌های سالانه ناتو تأکید شده است.
ناتو یک سال پس از حمله سایبری گسترده به شبکه‌های دولتی استونی در سال 2007، با تأسیس مرکز همکاری عالی دفاع سایبری اقدامات خود را در این راستا آغاز کرده است. استونی در آن سال نیز روسیه را مسئول این هک گسترده خوانده بود اما هیچ شواهدی برای اثبات این اتهام علیه کرملین به دست نیامد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی