صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هشت - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

رئیس رژیم صهیونیستی: در آستانه فروپاشی اسرائیل هستیم

بزرگترین تجمع 6 هفته اخیر همزمان با نشست کنست و دعواهای درون پارلمانی برگزار شد

لاله مهرزاد
خبرنگار

 روز گذشته کمتر از 12 ساعت پس از هشدار اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی درباره فروپاشی این رژیم بر اثر اختلافات بروز کرده بر سر اصلاحات قضایی، ده‌ها هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی فلسطین همزمان با نشست پرز‌دو‌خورد کنست، با حرکت به سمت قدس اشغالی و چند شهر دیگر، بزرگترین تجمع شش هفته اخیر علیه بنیامین نتانیاهو و دولت افراطی‌اش را رقم زدند.
به گزارش سایت روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، علاوه بر قدس اشغالی شمار زیادی از معترضان در شهرهای تل آویو، هرتزلیا و چند شهر دیگر سرزمین‌های اشغالی در میادین اصلی گرد آمدند و علیه نتانیاهو و اصلاحاتی که در نظر دارد در سیستم قضایی ایجاد کند، شعار دادند. با این حال اصلی‌ترین تظاهرات، تظاهراتی بود که در اطراف کنست در یکی از مناطق شهر قدس برگزار شد. به گفته سازمان‌دهندگان این تظاهرات، بیش از یک میلیون نفر وارد قدس شدند و در تظاهرات شرکت کردند. آنان همچنین تأکید کردند، همه اقشار یک‌صدا و متحد راهی خیابان‌ها شدند، طوری که در کنار حضور پررنگ زنان، 6 هزار پزشک، صدها نفر از کارکنان شرکت‌های فناوری، صدها کارمند دفاتر حقوقی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان و بسیاری دیگر از اقشار مردم در تظاهرات شرکت کردند.
تجمع معترضان گرداگرد کنست، در زمانی برگزار شد که نمایندگان قرار بود در پارلمان رژیم صهیونیستی، نخستین نشست رسیدگی به اصلاحات قضایی را برگزار کنند؛ نشستی که همان طور که پیش‌بینی می‌شد، با تنش همراه بود. به گزارش جروزالم پست، در نشست صبح دیروز کنست، نمایندگان وابسته به ائتلاف دولت افراطی بنیامین نتانیاهو که حامی طرح اصلاحات قضایی هستند، با نمایندگان احزاب مخالف نخست‌وزیر درگیر شدند. در ابتدای نشست، فریادهای «شرم باد» و «ننگ باد» از جایی که نمایندگان مخالف که اغلب از اعضای حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید نشسته بودند، به گوش رسید. آنان سیمچا روتمن، رئیس کمیسیون را متهم می‌کردند که با حمایت از طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو در حال ویران کردن اسرائیل است. در نهایت نیز نمایندگان ائتلاف دولت، پیش از رأی‌گیری نمایندگان مخالف را که شعار می‌ دادند: «شرم بر شما» از صحن پارلمان بیرون انداختند. با این حال درگیری‌های کنست به پایان نرسید و بعد از آن نیز نمایندگان حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتز به روند اصلاحات حمله کرد و آن را اقدامی عجولانه و محاسبه نشده خواند. بنی گانتز در توصیف اصلاحات قضایی مورد نظر نتانیاهو گفت: «هرگز تیراندازی‌تان در حالی که در حال حرکت هستید، نمی‌تواند دقیق باشد. هرگونه اصلاحاتی در جامعه باید در خدمت امنیت باشد نه منافع سیاستمداران.» همچنین میراو میشائیل، رهبر حزب کارگر نیز به او پیوست و گفت: «سیمچا روتمن کمیسیون را شرمسار کرد.» در همین حال احمد طیبی، نماینده اعراب در کنست نیز که با نظام حقوقی فعلی و اصلاحات آن موافق نیست، تأکید کرد، این اصلاحات می‌تواند شرایط زندگی فلسطینیان را بسیار سخت‌تر از قبل کند.
در چنین فضای پرتنشی بود که رأی‌گیری در غیاب بخشی از مخالفان آغاز شد و با عجله نیز به پایان رسید و در نهایت نخستین لایحه تصویب شد. این لایحه مربوط به تغییرات در کمیته انتخاب قضات بود.
هشدار اسحاق هرتزوگ
نشست دیروز کنست در میان فریادهای اعتراضی که در خیابان‌های اطراف پارلمان به گوش می‌رسید، در حالی برگزار شد که یکشنبه شب، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای چندمین بار در چند ماه اخیر نسبت به اختلافات داخلی بروز کرده در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد. به گزارش سایت روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، هرتزوگ در آستانه نشست کنست از دولت افراطی نتانیاهو خواست، اصلاحات قضایی را به تعویق اندازد و بیش از این جامعه را دوقطبی نکند زیرا این اقدامات می‌تواند اسرائیل را «در معرض فروپاشی قانون اساسی و فروپاشی اجتماعی قرار دهد.» بنابر این گزارش، هرتزوگ که در سخنانی از پیش اعلام نشده در تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، هشدار داد: «همه ما شکست خواهیم خورد و اسرائیل متضرر خواهد شد. من احساس می‌کنم، همه ما احساس می‌کنیم که ما در لحظه‌ای سخت در آستانه یک درگیری که می‌تواند به خشونت بسیار منجر شود، هستیم. ما دیگر در آستانه یک بحث سیاسی صرف نیستیم بلکه در آستانه فروپاشی قانون اساسی و فروپاشی جامعه خود قرار داریم.»
ادامه تصمیمات افراطی دولت
با همه این مخالفت‌ها و اعتراض‌ها دولت نتانیاهو همچنان در حال ادامه سیاست‌های افراطی خود است. دولت نتانیاهو روز گذشته ساعتی پس از حملات بامدادی خود به نوار غزه که مدعی شد در آن محل تولید موشک‌های حماس را نشانه رفته بود، اعلام کرد، 9 شهرک صهیونیستی در کرانه باختری را که تاکنون غیرقانونی تلقی می‌شدند، قانونی اعلام می‌کند. به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، این اقدام در حالی انجام شده است که پیش از این جامعه جهانی نسبت به قانونی اعلام شدن این شهرک‌ها هشدار داده بود. فلسطینی‌ها نیز در مجامع جهانی تأکید کرده‌اند، این شهرک‌سازی‌ها می‌تواند بزرگترین مانع در هرگونه توافق سازش باشد زیرا این شهرک‌سازی‌ها در بخشی از اراضی کشور فلسطین قرار دارد.

 

بــــرش

در پایان کنفرانس حمایت از قدس که دیروز به ابتکار اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد، شرکت کنندگان در بیانیه ای با 19 بند از شهر قدس و پایداری ساکنان آن حمایت کردند. به گزارش رأی الیوم، در پیش‌نویس بیانیه تأکید شده که مسأله فلسطین و در مرکز آن قدس شریف موضوع محوری امت عربی، آزادگان و کسانی است که به قوانین بین‌المللی، حقوق بشر، عدالت و برابری در جهان پایبند هستند. طبق این بیانیه، صلح عادلانه و فراگیر، امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه تنها در صورتی محقق خواهد شد که ملت فلسطین از حقوق قانونی و غیر قابل تغییر خود و در رأس آنها حق بازگشت به سرزمینشان، جبران خسارات، حق تعیین سرنوشت و تحقق استقلال برخوردار شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی